Technologie is inmiddels in alle haarvaten van de samenleving doorgedrongen. De niet-technische gebruiker heeft technologie omarmd en gebruikt het voor dagelijkse dingen als online shoppen, communiceren en samenwerken. Dat geldt echter niet voor veel bedrijven, die kennelijk nog moeite hebben om de digitale transformatie door te maken. Dat kan komen door de complexiteit van dat proces, door een gebrek aan kennis en expertise of door de kosten van nieuwe systemen.
Tegelijkertijd zien we als grootste uitdaging voor de IT-afdeling het vinden van goed opgeleide mensen. Medewerkers, die IT-systemen kunnen bouwen en onderhouden. Nu technologie zo snel verandert, is het dan ook belangrijk dat bedrijven investeren in hun mensen. En ervoor zorgen dat medewerkers hun skills continu up-to-date houden. Ook moeten ze een cultuur van leren en samenwerking creëren. En omdat het nu ook belangrijk is dat mensen goed kunnen samenwerken, zijn naast technische ook sociale skills van belang.
Kloof
Omdat technologie tegenwoordig in hoog tempo evolueert, hebben we gezien dat er een kloof is ontstaan tussen wat jonge professionals op de universiteit en hogeschool leren en wat er in de branche nodig is. Bovendien geloven we dat talent overal beschikbaar is en goed kan worden opgeleid. Uit onze eigen ervaring hebben we gezien dat vaardigheden het beste te leren zijn op het werk en in de context van het werk. Leren door te doen in de praktijkomgeving is de meest effectieve manier om een goed begrip van de basis te krijgen. Zoho heeft deze aanpak geformaliseerd in de vorm van de Zoho University, die we twaalf jaar geleden in India lanceerden. Deze opleiding neemt jongeren op die geen universiteit volgen en leidt ze gedurende achttien tot vierentwintig maanden op via een stevig leerprogramma, waar ze leren programmeren en de basis leggen om uitstekende software-engineers te worden.
Lokale technologiecentra
In dat verband is het raadzaam dat bedrijven technologiecentra opzetten in landen waar ze lokaal talent kunnen trainen en inhuren. Dit kan wereldwijde expertise naar de lokale markt brengen en lokaal talent helpen opbouwen. Een en ander vraagt wel om een uitstekend openbaarvervoersysteem, zodat de lokale bevolking gemakkelijk naar zijn werk kan reizen, naar landelijke én stedelijke centra.
Productiviteit
Goed opgeleide mensen zijn nu en in de toekomst hard nodig. Vooral omdat innovatie binnen IT heel snel verloopt en op verschillende gebieden plaatsvindt. Innovatie is nodig omdat het voorziet in hogere productiviteit. Als technologie medewerkers in staat stelt productiever te zijn, gaat dat gepaard met een betere bedrijfsproductiviteit. En met een hogere winstgevendheid. Neem bijvoorbeeld verschillende samenwerkingsapplicaties, die voorkomen dat medewerkers voortdurend e-mails uitwisselen. Met behulp van dit type geautomatiseerde systemen kunnen bedrijven tijdverspilling door handmatige processen terugdringen.
Rol van AI
Daarbij zal Artificial Intelligence een steeds belangrijke rol gaan spelen. Vandaag zien we al veel toepassingen die een of andere vorm van AI in zich hebben, zij het een consumenten-app of een zakelijke applicatie. Zoho werkt al geruime tijd aan AI. In 2017 lanceerden we ons AI-platform Zia en eerder dit jaar lanceerden we ’s werelds eerste conversatie-CRM. Zia is de virtuele assistent waar salesprofessionals naar uitgekeken hebben. Zia vergemakkelijkt de vele alledaagse taken die te maken hebben met het terugvinden van belangrijke data in een woud van gegevens. We lanceerden vorig jaar ook ons alles-in-één-softwarepakket Zoho One. Dit is revolutionair, omdat er geen vergelijkbare oplossing in de markt is, die alle teams – verkoop, marketing, financiën, HR, IT en klantenondersteuning – samen kan brengen via een enkele console.
De technologie ontwikkelt zich sneller dan ooit. Het is dan ook aan de branche én aan overheden om te zoeken naar manieren om duurzaam verder te ontwikkelen. Dit, zodat iedereen – overal in de wereld – kan profiteren van de voordelen die technologie te bieden heeft.
Sridhar Iyengar, Head of European Business bij Zoho Corporation