Home Ondernemen & Business Haat-liefdeverhouding tussen retail en connectiviteit

Haat-liefdeverhouding tussen retail en connectiviteit

72

Retail en dataconnectiviteit zijn sterk afhankelijk van elkaar. Die afhankelijkheid levert ook een flink spanningsveld op. Retail-ketens willen snel een nieuwe vestiging kunnen openen. Dan moet er keuze zijn uit een breed scala aan infrastructuuropties. En het mag niet veel kosten. Voor een winkel kan vanzelfsprekend plaatselijk internetconnectiviteit worden aangeschaft en een wifi-toegangspunt. Maar zodra de keten meer vestigingen krijgt verspreid over een groter gebied, wordt alleen al die toegang een complexe klus om te managen. Ook de strijd van fysieke winkels om de gunst van de consument heeft een grote impact op wat er van die connectiviteit wordt gevraagd.

Winkels moeten vanzelfsprekend hun producten en diensten verkopen. En dat terwijl de consument alsmaar slimmer wordt. Veel consumenten weten al voor zij de winkel binnenkomen van alles over het product en kennen de prijs. En anders zoeken ze in de winkel nog even op hun smartphone wat aanvullende informatie en de laagste prijs.

Dit heeft een grote gevolgen voor de ‘customer life cycle’. E-commerce is de winkel binnengedrongen. Op basis van informatie over klantgedrag op internet, fysieke aanwezigheid in de winkel en lokalisatiediensten moeten ‘a la minute’ aanbiedingen gedaan worden die aansluiten bij wat de specifieke klant interessant vindt. Deze cyclus heeft een grote impact op de applicaties, connectiviteit en de inrichting en atmosfeer in de winkel. Hierbij horen ook de diensten die retail-ketens standaard zouden moeten aanbieden, op elk moment en zowel online als in al hun fysieke winkels.

Terug naar connectiviteit!
De afgelopen jaren heb ik veel geleerd over connectiviteit voor retail-ketens. Het is voor hen helemaal niet zo eenvoudig die connectiviteit goed in te richten. Je kunt connectiviteit niet ‘even lokaal’ inkopen. De hele keten is afhankelijk van goede connectiviteit en als het misgaat weet niemand wat precies waar is ingekocht en hoe snel de problemen verholpen zijn. Ik denk dat dit ook de reden is dat CIO’s dit graag willen uitbesteden. Maar zij moeten zich realiseren dat uitbesteden de connectiviteit absoluut zal verbeteren, maar dat de gewone issues niet zomaar zullen verdwijnen.

Waar moet je als retailer rekening mee houden als je connectiviteit inkoopt?

  • Als externe partijen (leveranciers) je een aanbod doen, is dat meestal gebaseerd op desk research en beschikbaarheidsgegevens uit een of andere database en niet op basis van wat er lokaal daadwerkelijk beschikbaar is.
  • Als alternatieve infrastructuuroplossing kan glasvezel worden aangeboden. Maar in veruit de meeste gevallen is dit veel te duur. Als een retailer daar in een later stadium achter komt kan de uitrol veel vertraging oplopen, naast de onverwachte verhoging van het budget.
  • Als winkels zich in een winkelcentrum bevinden, houd dan de verbinding van de ingang van het winkelcentrum tot de winkel in eigen hand. Wie dan van provider wil wisselen , hoeft niet te wachten tot dat laatste stuk wordt aangepast.
  • Zorg voor wat ik ‘installatie-synergie’ noem. Maar al te vaak komt er een groot aantal technici en installateurs langs en dan is het zaak dit goed in te plannen, zodat de overlast tot het minimum beperkt kan blijven. En een monteur zou eventueel ook het werk van andere kunnen meepakken.
  • In sommige landen moeten retail-ketens zelf voor security zorgen. Als een keten Wifi ter beschikking stelt aan klanten, is de keten verantwoordelijk voor de downloads in de winkel en niet de klant. Zorg dan voor een flinke beperking van de downloadsnelheid of kijk naar securityservices die dit (wereldwijd) ondervangen.
  • Last but not least: besteed aandacht aan het inrichten van de helpdesk. Bedenk dat in geen enkele winkel, waar ook ter wereld , IT-taal wordt gesproken of begrepen.

Outsourcing van retail-connectiviteit is in veel gevallen ‘garbage out’ en dat betekent dat een partner die dit gaat verzorgen bereid moet zijn én in staat moet zijn om deze ‘rommel’ op te ruimen. Voor het belevingsmodel dat de retail nodig heeft om in winkelstraten en winkelcentra te overleven zijn grote hoeveelheden data nodig die over het netwerk moeten gaan. Integratie met e-commerce en logistiek zorgt voor nog meer verkeer. Wees dus voorbereid!

Chris Hazewinkel, Country Director Easynet Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in