Home Ondernemen & Business Hebben grote beurzen toekomst

Hebben grote beurzen toekomst

203

Eerlijk is eerlijk: ik moest best wel even slikken toen ik las dat de komende AutoRAI niet doorgaat wegens gebrek aan deelname van enkele grote A-merken. Niet dat ik er heen gegaan zou zijn – ik vind auto’s leuk om mee te rijden, niet om er naar te kijken – maar het is weer zo’n teken aan de wand dat er iets aan de hand is. En waar is de Firato gebleven, de nationale audio-ramp waar de exposanten van gruwelden, omdat ze na elke beursdag zowat alle apparatuur konden vervangen omdat die volledig gesloopt was….? En de TINE, The Internet and Networking Event? Ook met stille trom vertrokken.

Om de vraag of ‘grote beurzen nog toekomst hebben’ te kunnen beantwoorden moeten we eerst even stilstaan bij het doel van een beurs. De tijd dat de bezoeker voor productinformatie naar een beurs ging is dankzij internet voorbij. Een beurs trekt dus alleen nog bezoekers om heel andere redenen. Naar mijn mening is er hier een wezenlijk verschil tussen vakbeurzen en consumentenbeurzen.

Ik spreek bewust niet meer over ‘klanten’ omdat een klant als kenmerk heeft dat deze een relatie met zijn leverancier heeft. Klanten kopen bij een vaste leverancier, omdat bijvoorbeeld de relatie en nazorg zo prettig is. Maar bij de consumenten zijn er geen klanten meer, er zijn hoofdzakelijk alleen nog kopers. Kopers shoppen en hoppen van koopje naar koopje.

Een consumentenbeurs is meer een ‘totale beleving’ dan een beurs die gericht is op productvoorlichting. Natuurlijk worden er producten getoond, maar daarbij gaat het vooral over ‘lifestyle’ en beleving. Het succes van de Huishoudbeurs bewijst dat. Hele treinladingen vol laten zich bij de RAI uitstorten om een hele dag rond te dwalen, om ’s avond tevreden naar huis te gaan met tassen vol gratis goedbedoelde zooi. Analyseer waar de populairste televisieprogramma’s aan voldoen, of hoe pretparken in elkaar zitten, of wat de gratis Gamma Racedays op Assen te bieden hebben, en je begrijpt waarom men in grote getale naar de RAI  komt. Er zijn genoeg mensen die zich hiertoe aangetrokken voelen, en dus zullen grote consumentenbeurzen zonder meer toekomst hebben.

Vakbeursvoor persoonlijk conctact
Voor vakbeurzen ligt dat iets anders. Ook hier geldt dat de B2B bezoeker nauwelijks nog om de productinformatie komt. De bezoeker van de vakbeurs wil op de stand herkend worden door zijn leverancier. “Leuk dat je er bent, welkom op onze stand.  Trek in een kop koffie?”, dat is alles wat hij horen wil. Want hij wil de volgende dag terug op zijn werk aan zijn collega’s vertellen hoe leuk het was op de stand van hun hofleverancier. Relaties bouwen en onderhouden, daar gaat het om. Uiteraard past daar een presentatie van de producten en diensten van de standhouder bij, maar die kop koffie is minstens zo belangrijk. Veel leveranciers begrijpen dat, zoals ik kon vaststellen op de afgelopen Storage Expo / InfoSecurity. En dat is dus een kleinschalige, vakgerichte beurs. Grote beurzen lenen zich daar niet voor, en dus zie ik die niet meer snel terugkeren.

Ton Serné, Serné Channel Marketing

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in