Home Innovatie & Strategie Het belang van technologie voor zakelijk succes

Het belang van technologie voor zakelijk succes

87

Ongeveer alles wat we dachten te weten over de zakelijke wereld is in de loop van de afgelopen jaren onjuist gebleken. Met een kwetsbare wereldeconomie, conventionele instituten die zijn afgebrokkeld en het verdwijnen van de traditionele financiering is STRENG het nieuwe modewoord. Maar er komt ook nieuw geld vrij waardoor nieuwe kansen ontstaan in de cloud, digitale wereld en mobiliteit. De zakelijke waarheden die worden onderwezen tijdens business courses op de universiteit of zijn opgedaan door jarenlange werkervaring zijn niet langer leidend. Het Westen is niet meer dominant op de wereldmarkt en de grootste concurrentie komt niet  meer uit het Oosten, maar uit de opkomende markten in Latijns Amerika en Afrika.

Versnipperde concurrentie
Hierdoor wordt de  concurrentie steeds meer versnipperd, moeilijk te definiëren en lastig te lokaliseren. Dit maakt het voor grote corporaties steeds moeilijker zichzelf te definiëren en te differentiëren. Zonder duidelijke richtlijnen moeten de sales en marketing organisaties onbevaren wateren betreden. Het bepalen van hoe en waar de zakelijke aandacht moet liggen wordt steeds complexer, niet op zijn minst omdat uitbreiding naar opkomende markten vaak meer regelgeving en zorgen om compliance met zich meebrengt.

Verwachtingen
Vanuit IT-perspectief is het gebruik van technologie om innovatie te stimuleren een interessante uitdaging. De IT-infrastructuur heeft in de afgelopen jaren een ware transformatie ondergaan. De cloud heeft zijn intrede gedaan, vaste en mobiele silo’s zijn verdwenen en convergentie is de norm. Daarnaast heeft de consumententechnologie de verwachtingen van werknemers veranderd over hoe technologie kan en moet worden gebruikt op de werkvloer. IT afdelingen hebben moeite de balans te vinden tussen de verwachtingen van de gebruiker en de zakelijke behoeften. Ook worden zij steeds vaker een geïntegreerd onderdeel van het bedrijf in plaats van een service groep. Technologie is belangrijk voor innovatie, en innovatief gebruik van technologie maakt de transformatie in het bedrijfsleven realiteit.

Inzet van technologie
Maar wat kunnen we nu eigenlijk leren van gezamenlijke uitdagingen die we delen met andere zakelijke leiders die technologie willen inzetten voor innovatie? Onafhankelijk van marktsector of locatie zijn er gezamenlijke doelen die alle zakelijke leiders nastreven. Zij identificeren ook overeenkomstige factoren in de zakelijke behoeften die in alle sectoren nodig zijn om te slagen en het is niet bepaald hogere wiskunde. Organisaties vragen om hulp bij het verbeteren van hun efficiëntie en prestaties; het vastleggen van stevige maar flexibele regelgeving; end-to-end beveiliging, compliance en controle; kostenbesparing en delen van de risico’s; mobiliseren van capaciteiten voor een betere concurrentie positie; en innovatie en know-how. Zij verwachten dat technologie aan deze criteria voldoet. De manier waarop organisaties technologie gebruiken om deze doelen te bereiken is essentieel voor het toekomstige zakelijke succes.

In mijn volgende bijdrage zal ik een paar gezamenlijke factoren bespreken die bedrijven nodig hebben om ook in de (nabije) toekomst succesvol te zijn. Zoals gezegd, het is geen hogere wiskunde, maar zonder deze factoren loopt een organisatie wel het risico vast te lopen…

Pieter Holst, AVP Verizon Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in