Sinds een analist voorspelde dat Apple dit jaar wel eens even vijftig miljoen smartwatches gaat verkopen lijkt het wel alsof werkelijk iedereen mee wil eten uit die met tien tot dertig miljard Euro voortreffelijk gevulde ruif.
Dat Apple hoog inzet weten we. Ook schreef ik laatst over Kairos, het eerste merk dat een mechanische smartwatch met keuze uit een Japans of Zwitsers loopwerk levert. Frederique Constant Geneve, een chique klinkende naam als etalage voor een merk van Nederlandse oprichters waarvan de wijzerplaten en wijzers van de klokjes wel heel erg veel lijken op die van het topmerk Breguet, kondigde aan een quartz horloge op de markt te brengen met ingebouwde fitness tracker. Vanaf 950 Euro. Het grote nieuws komt echter van twee giganten die hun aanwinsten lieten zien:
Huawei toont een fraai metalen horloge dat in plaats van een wijzerplaat voorzien is van een rond 400×400 display (hoe kan dat eigenlijk?) achter saffierglas. Het horloge draait op Android Wear en kan dus alleen met Android telefoons overweg. De tientallen meegeleverde horloge layouts bieden voor elk wat wils en ik heb dan ook het gevoel dat de klassieke horloge uitstraling velen zal bekoren.
http://www.swatch.com/en/local-events/swatch-touch-zero-one
Swatch lijkt al een stap verder te zijn. Eerste vertelde Nick Hayek in een interview doodleuk tegelijkertijd met Apple met een smartwatch op de markt te komen. Niet veel later verschenen de eerste plaatjes van de Swatch Touch Zero One. Dit horloge is specifiek geënt op Beach Volleybal maar ongetwijfeld volgen andere sporten, kleuren, functies en materialen op korte termijn. Nick loog niet, doordat communicatie met de telefoon kortstondig is (om data over te zenden) gaat de batterij waarschijnlijk een jaar mee. Een filmpje staat hier:
Inmiddels duizelt het de liefhebber. Zo veel keus en maar twee polsen. Grote prijsverschillen en grote verschillen in functionaliteit. Wat is belangrijk, de scherpte van het beeld, de batterijduur, het merk of draag je alleen gegarandeerd waterdichte horloges? Hoe leuk zijn eigenlijk al die slimme (horloge)bandjes zoals de T-Band of die van Montblanc?
Het is een boeiende tijd. De echte verkopen zijn nog niet eens begonnen. Voorspellen is moeilijker dan ooit. Wie het weet mag het zeggen!
Hans van Buuren, Enterprise Architect
“Google werkt aan Android Wear voor iOS”
Zo zie je maar hoe snel de dingen gaan. Stel ik hierboven nog dat de Huawei alleen voor Android telefoons gaat werken komt bovenstaande zin in het nieuws. Dit kan wel eens heel interessant worden!