Home Ondernemen & Business Het economisch herstel heeft ook z’n uitdagingen

Het economisch herstel heeft ook z’n uitdagingen

51

Eindelijk horen we in de media berichten over een voorzichtig economisch herstel. Dat doet ons allemaal opgelucht adem halen. Het geeft ons de tijd en de financiële ruimte om na te denken over de toekomst. Economisch herstel biedt weer mogelijkheden voor innovatie en kansen om nieuwe initiatieven te ontwikkelen. Groei is goed, maar brengt ook weer uitdagingen met zich mee. Want als de economie weer in de lift zit, moeten alle nieuwe groeimogelijkheden wel uitgevoerd worden. Dat vraagt om bekwaam personeel, dat verstand heeft van de nieuwe richting waarin je het bedrijf wilt sturen. Voor een nieuw of uitgebreid producten- en dienstenaanbod zijn vaak ook andere mensen nodig. En dat betekent waarschijnlijk nieuw personeel.

Ik moet een beetje zuchten bij de gedachte aan nieuw personeel, en velen moeten dat waarschijnlijk met mij. Natuurlijk kijk ik uit naar nieuwe frisse ideeën, inzichten en verhalen, naar nieuw enthousiasme en dadendrang. Ik weet echter ook dat er veel bij komt kijken voordat je nieuw personeel productief aan het werk hebt. Vroeger was het installeren van een nieuwe medewerker hooguit een kwestie van het invullen van wat formulieren en het toewijzen van een parkeerplaats en een werkplek. Tegenwoordig moet je op de dag dat nieuwe werknemer zich meldt, naast de parkeerplek, al veel zaken geregeld hebben. Het facilitair management moet een account aanmaken voor het toegangspasje voor het gebouw, de betaalpas voor de kantine en het toewijzen van een flexplek. De IT-afdeling moet een gebruikersaccount maken die de toegangsrechten regelt tot alle bedrijfsapplicaties, een smartphone installeren met alle relevante Apps en een laptop correct configureren. Ook op het gebied van HRM moet een account gemaakt worden waarin alle personeelszaken geregeld en ingevoerd zijn. Kon het allemaal maar makkelijker.

Wie regelmatig mijn Blogs leest op Blog IT, verwacht op dit punt een doeltreffende oplossing. Hiervoor kijk ik, bij wijze van uitzondering, naar innovatie binnen mijn eigen bedrijf. Anticiperend op de aanwas van personeel waar bedrijven binnenkort mee te maken krijgen, hebben wij een koppeling gemaakt met de administratieve oplossing AFAS. Dit is de eerste gecertificeerde koppeling die is afgestemd op het onderwijs en is toegevoegd aan de onderwijsoplossing Red Spider Next Generation. AFAS regelt alle administratieve processen van financieel en HRM tot CRM en meer. Met onze koppeling kunnen nu ook de IT-afdeling direct gebruik maken van de gegevens die uit AFAS afkomstig zijn. De informatie uit AFAS kan met een groot aantal IT-applicaties worden gedeeld. En dat is handig, want op deze wijze kunnen nieuwe medewerkers meteen op hun eerste werkdag al aan de slag. Wat ook fijn is, is dat het risico op invoerfouten aanzienlijk afneemt, want handmatig gegevens invoeren of kopiëren behoort tot het verleden. Men kan ook besparen op de licentiekosten, want de licenties voor vertrokken medewerkers worden direct uit het systeem gehaald.

Mijn conclusie? Economisch herstel zorgt in het bedrijfsleven voor nieuwe plannen, producten en projecten. Maar deze kunnen niet gerealiseerd worden zonder stevige fundering van gemotiveerde, nieuwe medewerkers. Die ondersteunt een opwaartse spiraal die leidt tot nog meer groei en economische voorspoed. Wij zorgen er met nieuwe koppelingen voor dat het nieuwe personeel van onze klanten razendsnel aan de slag kan. Want hoe eerder die spiraal begint te draaien, hoe eerder we kunnen lachen om de crisis.

Bram Haasnoot, RealOpen IT

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in