Home Internet Het Internet of Things heeft nog veel hordes te nemen

Het Internet of Things heeft nog veel hordes te nemen

67

Het Internet of Things belooft een grote toekomst waarin het leven gemakkelijker wordt doordat allerlei apparaten ‘slim’ zijn. Maar veel mensen zien de toegevoegde waarde daarvan nog niet in. Want het is leuk als je koelkast je boodschappenlijstje maakt, maar wat doet het apparaat nog meer met al die kennis? Volgens het European Research Cluster on the Internet of Things (IERC) moet het Internet of Things nog veel hordes nemen, zowel op technisch, zakelijk als menselijk vlak.

In mijn vorige blog schreef ik dat het succes van wearables, zoals Apple Watch en Google Glass, afhankelijk is van een ‘killer app’. Dat is een toepassing die zo aantrekkelijk, bijzonder of zelfs onmisbaar is dat mensen het apparaat daarom kopen. Wearables zijn echter slechts één component in het allesomvattende Internet of Things . De adoptie daarvan vraagt om meer dan een killer app.

Het European Research Cluster on the Internet of Things (IERC) geeft in het onderzoek ‘Internet of Things: From Research and Innovation to Market Deployment’ de volgende definitie: “een dynamische, wereldwijde netwerkinfrastructuur met zelfstandige componenten op basis van standaard en interoperabele communicatieprotocollen waarin fysieke en virtuele ‘dingen’ identiteiten, fysieke eigenschappen en virtuele persoonlijkheden hebben, intelligente interfaces gebruiken en naadloos integreren in het informatienetwerk”.

Het Internet of Things gaat dus om het toevoegen van technologie aan allerlei alledaagse apparaten zodat deze via internet informatie uitwisselen met informatiesystemen, mensen en met andere ‘dingen’. Dat is geen toekomstmuziek. Bij Buyitdirect regelen we nu al de gevelbelichting heel handig op afstand via een app. Het betekent ook een koelkast die je vertelt wat je in huis hebt en, op basis van wat je vaak eet en drinkt, een boodschappenlijstje maakt.

Groot potentieel voor Internet of Things

De vraag is of mensen wel echt zitten te wachten op dergelijke apparaten, maar het IERC denkt van wel. De organisatie verwacht dat het Internet of Things groot potentieel heeft en grote IT-leveranciers zijn het daarmee eens. Zo telde Google vorig jaar 3,2 miljard dollar neer voor de overname van Nest Labs dat onder meer slimme thermostaten en rookmelders maakt. Cisco zegt zelfs dat de markt voor dergelijke oplossingen een potentiële waarde heeft van 14 biljoen dollar.

Wat is er voor nodig voordat consumenten die waarde ook realiseren? Dat is niet alleen een killer app, waarschuwt het IERC. De organisatie ziet nog meer uitdagingen voor de adoptie van het Internet of Things. Deze uitdagingen zijn technisch, maar vooral menselijk van aard. Zo moeten de toepassingen overtuigende toegevoegde waarde hebben, en dat is niet alleen een killer app.

Veel belangrijker is dat het Internet of Things te maken krijgt met de weerstand onder consumenten omdat al deze slimme apparaten allerlei informatie over ons verzamelen en delen. Straks weet je horloge alles van je: wie en waar je bent, hoe je je mentaal voelt, hoe het fysiek met je gaat, etc. Voor wie is die informatie allemaal beschikbaar en wat gebeurt ermee? Al deze apparaten zijn verbonden via internet en een modem in huis. Hoe voorkom je dan dat onbevoegden via die verbinding ook bijvoorbeeld je stofzuiger kunnen bedienen? Er zijn al bedrijven die daarop inspelen met apparaten die de toegang tot je modem bewaken. Zo blijkt maar dat het IoT nog veel psychologische, juridische en ethische uitdagingen moeten overwinnen voordat het gemeengoed is.

Dik Graaff, Buyitdirect

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in