Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Het nieuwe onderwijs vraagt om nieuwe onderwijsmiddelen

Het nieuwe onderwijs vraagt om nieuwe onderwijsmiddelen

35

Het onderwijs is sterk veranderd in de afgelopen decennia. Het traditionele frontale onderwijs, waarbij studenten naar school kwamen om de hele dag te luisteren naar de instructies van de leraar, is verleden tijd. Maar voldoen de faciliteiten in onze klaslokalen nog wel?

Onderwijs gaat tegenwoordig steeds meer om coöperatief leren en leerlinggestuurde onderwijsvormen. Om creativiteit, kritisch denken, agile werken en projectgestuurd problemen oplossen. De leraar is veel meer een coach geworden, die studenten begeleidt in het verwerven van de vaardigheden die ze nodig hebben tijdens én na hun opleiding. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de manier waarop er wordt lesgegeven en voor de middelen die docenten daarbij gebruiken: we beginnen steeds beter te beseffen dat de onderwijsmiddelen net zo dynamisch moeten zijn als het onderwijs zelf.

De rol van technologie

Het schoolbord heeft plaatsgemaakt voor interactieve digitale displays. Maar er is een probleem: het lijkt erop dat we het kind met het badwater hebben weggegooid. De overgrote meerderheid van de docenten wil namelijk nog steeds analoog, dus met een stift op een beschrijfbaar oppervlak, aantekeningen kunnen maken om de stof te illustreren. Een voordeel van analoog schrijven is bijvoorbeeld dat leerlingen mee kunnen schrijven met de docent en informatie zo beter opnemen. Ook voor de verschillende samenwerkingsmethoden die in de klas worden gebruikt, zoals Scrum, ligt analoog schrijven op een bord of werken met post-it notes meer voor de hand dan werken via een statisch display: het is directer en dynamischer.

Analoog en digitaal versterken elkaar

Het is juist de combinatie van analoog en digitaal die het best tegemoetkomt aan de eisen van het moderne onderwijs. Maar zijn onze interactieve displays wel geschikt om naadloos te schakelen tussen analoog en digitaal? Gebruiken we de ruimte wel optimaal als we met traditionele, gekaderde borden en schermen werken? Wat als je hele wanden van het klaslokaal multifunctioneel zou kunnen maken? Wat als het volledige oppervlak zowel digitaal als analoog inzetbaar zou zijn? Wat als je digitaal en analoog in één enkele oplossing zou kunnen krijgen?

De nieuwste generatie projectoren, gecombineerd met een beschrijfbaar whiteboard-oppervlak, zorgen ervoor dat het beste van twee werelden met elkaar verbonden wordt. Je kunt een projector bijvoorbeeld combineren met een groot whiteboard. Je bent dan niet langer gebonden aan de kaders van het traditionele whiteboard en de docent heeft alle ruimte voor dwarsverbanden en aantekeningen. Met de projector kan op dezelfde wand digitaal gepresenteerd worden en de docent kan de lesstof interessanter maken door theorie te ondersteunen met videomateriaal: zo kun je digitale leermiddelen naadloos combineren met analoge hulpmiddelen en tegemoetkomen aan de dynamische eisen van het moderne onderwijs.

Oscar van der Linden, VI Sales Manager Benelux bij Epson

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here