Herkent u de slogan van V&D van enkele jaren terug: Geven en krijgen? Edmond Öfner gebruikte ‘m bij een lezing. Wellicht kent u Edmond beter als de man die als eerste lopend de noordpool bereikte. Een teamlid was zwaar gewond geraakt tijdens deze tocht naar de pool. Het team besloot hem op sleeptouw te nemen, ondanks de gevaren die dit meebracht voor de expeditie. Toen zij de pool bereikten, zei het gewonde teamlid: “Jullie hebben mij zoiets prachtigs gegeven!” Voor Edmond één van de mooiste complimenten die hij ooit had gekregen en een toonbeeld van generositeit.
Het lezen van wat publicaties over generositeit verder, ben ik nog meer overtuigd dat Edmond’s moraal betekenis heeft. Vrijgevigheid is nu misschien wel belangrijker dan ooit. Omdat we steeds meer lange termijn klantrelaties aan gaan (de cloud, managed services), waarbij klanttevredenheid nog belangrijker wordt. Maar ook: klanten die blij worden van die vrijgevigheid laten dit doorgaans blijken op het web. En dit gebeurt steeds vaker op fora of beoordelingssites. En op die plek zoeken uw prospects u. Niet op uw website. Ik hoef de naam Zoover maar te noemen en u snapt wat ik bedoel. Dit gaat overigens alleen maar meer worden.
Zwaar aan het weggeven slaan dus? Nou nee. Wel stilstaan bij hoe vrijgevig uw organisatie reeds is en wat u kunt doen om vrijgevigheid in te zetten voor klanttevredenheid. Wat praktische tips als u denkt dat u wel wat (extra) vrijgevigheid kunt gebruiken:
- Mogen uw mensen meer bieden dan strikt noodzakelijk? Als een project niet binnen het begrote aantal uren is opgeleverd, gaat u dan eerst bakeleien over de meerkosten, of rond u de klus af en gaat u daarna in gesprek met de klant over het meerwerk? (geven van tijd en geld)
- Draaien uw salesmensen een standaard powerpoint af, of zien zij een afspraak als een consult, en mogen zij alle tijd nemen die nodig is om de prospect echt te doorgronden? (geven van aandacht)
- Publiceert u waardevolle testrapportages of documenten op uw website of beperkt u zich tot standaard content ‘omdat men er anders wel heel gemakkelijk mee aan de haal gaat’? (geven van content)
- Hoe vaak verrast u uw beste klanten met een verrassing (extra uren, een onbetaalde extra dienst, een compleet versierde kerstboom langsbrengen in plaats van dat obligate flesje wijn)? (geven van waarde )
U twijfelt of het werkt? Onderzoek van de Universiteit van Berkeley toont aan dat vrijgevigheid besmettelijk is. Mensen worden naar u aantoonbaar vrijgeviger en complimenteuzer als zij bloot hebben gestaan aan uw vrijgevigheid. En wat het leukste is, het heeft directe impact op het ‘goede gevoel’ van uw werknemers over hun werk. Gevolg: een hogere motivatie en een prettiger werkklimaat. Geven en krijgen klopt dus toch. Toch jammer voor het Nederlandse gezegde ‘geven en nemen’…
Meer weten?
- Research shows generosity repaid on many levels:http://www.sfgate.com/news/article/Research-shows-generosity-repaid-on-many-levels-2452282.php
- Degrees of Giving: http://www.mindtools.com/pages/article/newLDR_55.htm
- Guerilla Generosity: http://www.gmarketing.com/articles/158-guerrilla-generosity
en: Understanding the key principle in customer satisfaction: http://www.customerthink.com/blog/understanding_key_principle_in_customer_satisfaction
Bas Baars, Marketing Manager Europe bij Mitel