Home Innovatie & Strategie Het ontwikkelen van zakelijke apps; maak het je collega’s makkelijk en jezelf...

Het ontwikkelen van zakelijke apps; maak het je collega’s makkelijk en jezelf vooral niet moeilijk

87

Smartphones en tablets hebben ons leven behoorlijk veranderd. Voor elk aspect van ons persoonlijke leven lijkt er wel een app te bestaan. In navolging van deze trend zijn veel bedrijven op zoek naar mobiele, zakelijke apps die de business kunnen ondersteunen.

Maar het ontwikkelen van software voor de hedendaagse organisaties is nog niet zo eenvoudig. Ontwikkelaars hebben te maken met meerdere technologieën, zeer uiteenlopende omgevingen en IT-netwerken die vaak gebouwd zijn op een hybride infrastructuur die legacy-systemen koppelt met nieuwere versies. De druk om applicaties te ontwikkelen voor alle soorten smartphones, tablets en andere mobiele devices maakt het voor ontwikkelaars alleen nog maar moeilijker.

Ontwikkelaars van mobiele apps voor het verbeteren van de productiviteit van medewerkers of de informatievoorziening voor klanten, maken vaak dezelfde fouten. Zaken zoals security en real-time monitoring vereisen bij zakelijke apps een heel andere benadering dan consumenten apps. Daarbij dien je goed na te denken of de app meerwaarde biedt. Doet het dat niet, begin er dan ook niet aan.

Om fouten zoals deze te voorkomen, geef ik graag een lijst van do’s en don’ts:

Do’s:

1. Houd altijd rekening met de gebruikerservaring
Ongeacht of het gaat om een tablet of een smartphone, mobiele devices worden totaal anders gebruikt dan een desktop of laptop. Simpelweg een desktopapplicatie kopiëren voor mobiel gebruik is niet genoeg, aangezien deze niet de intuïtiviteit en beheersbaarheid bevat die een mobiele app vereist. Mobiele devices hebben een andere scherm lay-out en grootte, een kleinere processor en hele andere input-mechanismen.

Veel websites hebben een aparte versie gecreëerd die geschikt is voor mobiele apparaten. Bij het creëren van mobiele apps is het ook belangrijk om een versie van de desktopapplicatie te creëren die de gebruikerservaring als uitgangspunt neemt.

2. Maak gebruik van de features die een mobiel device meerwaarde geven
Bijna alle mobiele devices beschikken over 3G of 4G/LTE, een camera, GPS,  Bluetooth en Wi-Fi. Sommigen devices bevatten zelfs near field communicatiesensors. Het is goed om bij het ontwikkelen van mobiele apps rekening te houden met deze features. Voorbeelden hiervan zijn het intuïtief meebewegen van het beeld als het scherm wordt gedraaid, de mogelijkheid om direct foto’s te maken en te uploaden in een systeem of real-time updates ontvangen op basis van locatie.

Dropbox lanceerde onlangs bijvoorbeeld een iPad app van de populaire mail-app Mailbox. Door gebruik te maken van de touchscreen op het device, kan de gebruiker door te swipen berichten als ‘to do’ instellen, als voltooid markeren of archiveren. De mail verandert bij het swipen van kleur en dat geeft de actie aan. Critici prijzen Mailbox vanwege deze vorm van besturen.

3. Integreer beschikbare diensten binnen een zakelijke context
Veel bestaande applicaties van andere aanbieders, zoals verkeersinformatie, kaarten of social media feeds, kunnen geïntegreerd worden binnen zakelijk apps om meerwaarde te bieden.

4. Verrijk de manier van werken van de gebruiker
Wanneer een zakelijke, mobiele app wordt ontwikkeld, dient deze meerwaarde te bieden voor de gebruiker. De gebruiker moet er productiever van worden en het werk moet makkelijker worden gemaakt. Hier geldt dat een klein onderscheid al verschil kan uitmaken en een paar minuten van het werk kan afhalen.

5. Overweeg real-time
We hebben onze mobiele devices altijd bij ons. Ze gaan (bijna) nooit uit en zijn bijna altijd verbonden. Een goede zakelijke app kan daarom positief  bijdragen in de bereikbaarheid van bedrijven.

Door real-time updates te integreren in de zakelijke app, kunnen gebruikers direct reageren op veranderende omstandigheden, gebaseerd op informatie uit verschillende bronnen. Voorbeelden hiervan zijn voorraad- of logistieke gegevens, CRM-systemen of verkeersinformatie.

Don’ts

1. Bedenk goed of een app wel nodig is
Het management ziet dat iedereen, ook de concurrent, een app aanbiedt. Hij vindt daarom dat jij er ook een moet ontwikkelen. Bedenk goed of er behoefte is aan een app en of de functionaliteit van de app een behoefte kan opvullen. De app moet de manier van werken verbeteren en zorgen voor betere resultaten. Als dit niet het geval is, verdoe je je tijd en dat zal het management ook niet goed vinden.

2. Leer van populaire consumenten-apps, maar kopieer ze niet
Er bestaan tegenwoordig honderdduizenden mobiele consumenten-apps. Bij het ontwikkelen van een zakelijk app, heb je er veel aan om te kijken naar de succesvolle onderdelen van een consumenten-app. Maar trap niet in de valkuil om te snel de eenvoud van deze apps te kopiëren. Zakelijke mobiele apps moeten diepgaande, rijke functionaliteit bevatten en complexe features. Je kunt dit ietwat omzeilen, maar je mag dit zeker niet vermijden.

3. ‘Vermobiliseer’ niet alles
Let er op dat niet alle applicaties geschikt zijn voor mobiele devices. Veel mid- en backoffice diensten bieden niet eens meerwaarde als ze toegankelijk zijn op een mobiel device.
Nergens staat vastgelegd welke functies of processen juist niet geschikt zijn voor mobiel. Denk er logisch over na welke applicaties of processen juist een meerwaarde hebben als ze ook mobiel beschikbaar zijn. Verspil geen tijd met het ontwikkelen van een app die niemand wil gebruiken.

4. Negeer security en wetgeving niet
Er wordt snel gedacht dat mobiele apps slechts lichtere versies zijn van de desktopapplicatie en daardoor niet onderhevig zijn aan dezelfde eisen als desktopapplicaties. Maar bedrijven bieden door middel van de mobiele apps toegang tot bedrijfsinformatie en daarom moet de beveiliging een belangrijk punt zijn in de ontwikkeling. Mobiele devices zijn erg gewild door dieven zakkenrollers. Het verliezen van bedrijfsinformatie is daarom een serieus gevaar als je je niet richt op de beveiliging van informatie tijdens het ontwikkelen van de app.

5. Ontwikkel niet zoals je een desktopapplicatie zou ontwikkelen
Veel zakelijke desktopapplicaties zijn in een tijdbestek van maanden of zelfs jaren ontwikkeld. De ontwikkeling voor mobiel is zeer geschikt voor flexibele ontwikkelplatformen en -methodologieën. Wanneer je ontwikkelt voor mobiel, heb je te maken met korte ontwikkelcycli. Wanneer de kernfunctionaliteit bepaald is en gereed is voor gebruik, kan de applicatie ingezet worden. Vraag en luister goed naar feedback van de gebruikers en pas de app aan op veranderingen binnen het bedrijf.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in