Home Ondernemen & Business Het tablet als marketing- én sales instrument

Het tablet als marketing- én sales instrument

36

Met regelmaat word ik door mensen gebeld of aangesproken met vragen over het publiceren naar tablet. Vaak betreft het een medewerker van een bedrijf die de opdracht heeft om uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn. Na een korte introductie komt dan ook al snel de vraag of ik iets meer kan vertellen over de verschillende opties en het bijbehorende prijskaartje. Vanzelfsprekend wil ik graag helpen, maar eerst wil ik zelf graag een aantal dingen weten. Waarom is de organisatie geïnteresseerd in het publiceren naar tablet, wat gaan ze publiceren, wat is hun doelgroep, hoe vaak komt er een nieuwe publicatie beschikbaar, moet er voor de publicatie betaald worden, wat is het doel en wat zijn de verwachtingen? Allemaal vragen waarop ik graag het antwoord wil weten en waarop de persoon aan de ander kant van de lijn een antwoord zou moet kunnen geven.

Toch blijkt maar al te vaak, in bijna alle gevallen zelfs, dat de nadruk ligt op de technische kant in plaats van op de business kant. Blijkbaar zitten we vastgeroest in oude denkpatronen en is het bijzonder lastig om af te stappen van het traditionele business model. Dit leidt ertoe dat er niet of nauwelijks wordt nagedacht over nieuwe mogelijkheden en business kansen. Men probeert simpelweg het bestaande model toe te passen. Het tablet biedt, evenals de smartphone, een nieuwe manier voor een gebruiker om informatie tot zich te nemen. Dit betekent een nieuwe manier om in contact te komen met je bestaande of toekomstige klant en relaties op een nieuwe wijze te onderhouden. Je krijgt echter maar een beperkte hoeveelheid tijd om de gebruiker te interesseren, te verrassen en te boeien. Het is daarom verstandig het geheel eens goed onder de loep te nemen voordat je als organisatie de volgende stap zet.

Voor bijna elk bedrijf geldt, dat de activiteiten moeten bijdragen aan de winstgevendheid. Kort gezegd: er moet geld verdiend worden. Alles wat we doen moet direct of indirect bijdragen aan het behalen van deze doelstelling. Bij het publiceren naar tablet of smartphone is dit niet anders. Je verdient geld aan de publicatie zelf, door deze tegen betaling aan te bieden of je biedt je publicaties kosteloos aan omdat ze bijdragen aan je naamsbekendheid, je imago, de relatie met je klant en het stimuleren van de verkoop van je product of dienst. Maar juist als je wilt publiceren naar tablet als onderdeel van je marketingactiviteiten is het van groot belang om inzichtelijk te kunnen maken hoe dit bijdraagt aan de verkoopresultaten en hoeveel extra omzet je hierdoor maakt.

“We moeten wel, de concurrentie doet het ook,” is een reden die regelmatig wordt gegeven als het gaat om het publiceren naar tablet. Op zich geen slechte reden, maar wel één die weinig enthousiasme, eigen initiatief en betrokkenheid uitstraalt. Dit vermindert naar mijn mening de kans op succes. Een andere reden die vaak voorbij komt is: “We willen besparen op de kosten”. Dit lijkt misschien een goede reden, maar is dit naar mijn mening niet. In veel gevallen vervangt de digitale publicatie niet of niet direct de bestaande publicatie. Dit betekent dat er juist extra kosten worden gemaakt. Daar komt nog bij dat de bestaande publicatie zijn weg naar de eindgebruiker al heeft gevonden, iets waaraan je met de publicatie op een tablet nog moet beginnen. Toch zijn er hele goede redenen waarom je als organisatie wilt publiceren naar het tablet.

Tablet als nieuwe communicatievorm

Het tablet vormt een nieuw communicatieplatform. Het biedt de mogelijkheid om de frequentie waarop je contact hebt met je klant te verhogen en betrokkenheid en loyaliteit van je klant te verbeteren. Dit betekent wel dat je uit het traditionele model van publiceren moet stappen. Digitaal publiceren stelt je in staat zeer snel en direct te communiceren. Dit kennen we natuurlijk al van het internet maar via een tablet kun je een aantal belangrijke componenten toevoegen die gerelateerd zijn aan het apparaat en het gebruik ervan. Een zeer belangrijke factor is bijvoorbeeld het design, de wijze waarop informatie wordt aangeboden en de verschillende typen media die je kunt aanbieden binnen je eigen corporate omgeving, je eigen app. Tel daarbij op dat het tablet een persoonlijk apparaat is dat voor verschillende toepassingen wordt gebruikt – zowel overdag als ’s avonds. Alles bij elkaar kun je bijna niet anders dan tot de conclusie komen dat er geen enkele ander publicatiekanaal is waarmee je zo direct kunt communiceren met je gebruiker. Een kans voor iedere onderneming!

Nog vaak wordt bij het publiceren naar tablet enkel gedacht aan het overzetten van gedrukte publicaties naar het tablet. De mogelijkheden gaan echter veel verder. Naast de mogelijkheid om  interactiviteit, video en audio toe te voegen bestaat ook de mogelijkheid direct online te communiceren met de gebruiker, leads te verzamelen of direct producten te verkopen via een shop integratie.

Door voortdurend informatie te verzamelen over het gebruik van je app en de daarbinnen beschikbare publicaties, ben je in staat de beleving steeds opnieuw te verbeteren en aan te passen aan de behoeften van je gebruiker. De gedachte dat een app of publicatie helemaal volgeladen moet zijn met opties is naar mijn mening onjuist. Zorg wel dat je de verwachtingen overtreft met een positieve beleving voor de gebruiker, zodat deze bereid is ook een volgende keer tijd aan je app en publicaties te spenderen.

Succes!

Pieter van Helvoirt, Digital Media Consultant Adobe

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here