Home Innovatie & Strategie Het transformerende effect van AI en machine learning

Het transformerende effect van AI en machine learning

205

Het gebruik van Artificial Intelligence (IA) en machine learning (ML) zorgt voor een ware revolutie in de wereld van advanced analytics voor financiële dienstverleners en telecombedrijven. Deze moderne technologieën kunnen voor meerdere toepassingen worden gebruikt, waar zowel bedrijven als consumenten baat bij hebben.

Advanced analytics helpt bedrijven hun bedrijfsprestaties te verbeteren door taken te automatiseren, menselijke fouten te verminderen en enorme hoeveelheden data te analyseren, interpreteren en te verbeteren. Sterker nog, het toepassen van advanced analytics is de grootste prioriteit voor Nederlandse bedrijven voor de komende 12 maanden.

Uit het 2022 Business and Consumer Insight Report van Experian blijkt dat 64% van de bedrijven gelooft dat AI en ML de manier waarop zij zaken doen nu al ingrijpend verandert. Verbeterde bedrijfsprestaties zorgen voor meer nauwkeurigheid en een makkelijkere en meer gepersonaliseerde customer experience; zaken die essentieel zijn in een steeds digitalere wereld.

De uitdagingen van advanced analytics

Het ontwikkelen van de expertise, kennis en infrastructuur die nodig zijn om de voordelen van advanced analytics te benutten, kan voor veel bedrijven nog wel wat uitdagingen opleveren.

100% van de bedrijven ervaart uitdagingen bij het invoeren van AI en ML, met als grootste uitdaging de toegenomen IT-complexiteit (37%), volgens recent onderzoek van Experian.

De uitlegbaarheid van AI- en ML-processen is een andere uitdaging die moet worden aangepakt. Nu bedrijven de toepassing van advanced analytics steeds meer opvoeren, moeten ze ervoor zorgen dat de resultaten van AI en ML kunnen worden begrepen door de verschillende toezichthouders. Bovendien moeten ze dit ook aan klanten kunnen uitleggen. Opmerkelijk is dat bijna een derde van de bedrijven verklaart dat het uitleggen van complexe ML-modellen een grote uitdaging is. Vanwege de complexiteit aan processen, is het niet makkelijk om bij AI en ML voor transparantie en uitleg te zorgen.

De derde uitdaging is integratie. Hoewel AI en ML bedrijven kunnen helpen nieuwe oplossingen voor hun bedrijfsproblemen te vinden, zorgt de integratie ervan voor kopzorgen. Zo meldt 72% van de bedrijven dat de integratie van verschillende systemen een grote uitdaging is. Integratie van ML vereist IT-capaciteit en voldoende infrastructuur.

Oplossingen voor de uitdagingen

Hoe kunnen financiële dienstverleners en telecombedrijven de uitdagingen van AI en ML overwinnen om de voordelen te vergroten? Het toepassen van de drie onderstaande tips is een goed begin.

Het is ten eerste essentieel om werknemers bij te scholen over advanced analytics. Als bedrijven hun teams bijscholen in AI en ML, kunnen ze een analyseteam samenstellen dat optimaal gebruik maakt van advanced analytics om hierme de operationele prestaties te verbeteren. Momenteel is een gebrek aan IT-expertise een van de grootste belemmeringen voor een breder en meer doeltreffende toepassing van deze technologieën.

Werknemers opleiden in AI en ML gebeurt niet in één dag, maar is een investering op lange termijn. Aangezien advanced analytics zich razendsnel ontwikkelt, waarbij nieuwe regelgeving wordt ingevoerd om het gebruik ervan te controleren, moeten bedrijven training blijven aanbieden zodat werknemers op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de sector.

Ten tweede moeten bedrijven slim nadenken over hun investeringen. Zoals hierboven vermeld, draagt schaalbare IT-capaciteit sterk bij aan de werking van ML en moet daar prioriteit aan worden gegeven.

Uit het onderzoek van Experian blijkt dat financiële dienstverleners en telecombedrijven het belang hiervan erkennen. 79% van de bedrijven die al in softwaretoepassingen in de cloud hebben geïnvesteerd, zegt dat de toename van de IT-kracht een belangrijke reden was om deze investeringen te doen.

En tot slot is de makkelijkste manier naar een betere integratie het samenwerken met bedrijven die kennis hebben van AI en ML. Dit geldt zowel voor de technologische als wettelijke vereisten. Het kan voor elk bedrijf ontmoedigend zijn om elk aspect van advanced analytics onder de knie te krijgen. Door de juiste partnerschappen aan te gaan, kunnen ze gerichter werken en bestaande analyseteams ondersteunen.

De belofte van nieuwe mogelijkheden

Om de uitdagingen van advanced analytics te overwinnen, hebben financiële dienstverleners en telecombedrijven geduld en inzet nodig. Maar door gebruik te maken van AI en ML kunnen ze hun bedrijfsvoering veranderen en hun prestaties aanzienlijk verbeteren.

Met advanced analytics kunnen bedrijven bijvoorbeeld big data omzetten in bruikbare inzichten. Dit zal hen helpen om sneller nieuwe kredietrisico- en prognosemodellen te testen en in te zetten.

Veronica Flyckt, Directeur Experian Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in