Home Internet Door gebrek aan interesse geen wearables onder de kerstboom

Door gebrek aan interesse geen wearables onder de kerstboom

93

Er liggen onder de miljoenen kerstbomen wereldwijd dit jaar weinig wearables. Mensen lopen kennelijk nog niet echt warm voor brillen, horloges, kleding en andere accessoires die voorzien zijn van een computer. De verwachtte hype blijft vooralsnog uit, maar betekent dat ook het einde voor de wearables? 15 jaar geleden klonken dezelfde geluiden over de mobiele telefoon.

Google Glass is tot nog toe waarschijnlijk het bekendste voorbeeld van een wearable. Deze bril verrijkt je leven, althans volgens Google. Je krijgt interessante informatie over de dingen of mensen die je om je heen ziet. Door hardop ‘ok glass’ te zeggen, zie je een reeks opdrachten die Google Glass voor je uit kan voeren als je ze uitspreekt, zoals het maken van foto’s en video’s.

Mensen zijn dol op gadgets en je zou dus denken dat zij in de rij staan voor Google Glass. Dat is echter niet zo en de verkoopcijfers vallen zwaar tegen. De website Glassalmanac.com onderzocht de redenen daarvoor en ontdekte dat ruim twee derde van de respondenten Google Glass gewoon ‘niet interessant’ vinden.

Dat klinkt bekend. Vijftien jaar geleden vonden mensen de mobiele telefoon ook niet interessant. Inmiddels kunnen we ons niet meer voorstellen hoe we zonder moeten. Hoe kon dat gebeuren? Belangrijker nog, zeggen we over tien jaar hetzelfde over wearables?

Inmiddels nemen ook de enthousiaste early adopters weer afscheid van Google Glass. Datzelfde lot was het mobieltje beschoren als ‘telefoneren’ de enige toepassing was geweest. Het succes van mobiele telefoons is volledig te danken aan het sms’en, de killer-app voor de gsm. Dat gaf een gevoel van altijd en overal verbonden te zijn met familie en vrienden. Met smartphones werd deze ‘verbinding’ uitgebreid naar internet, sociale media en fotografie. Nog steeds is telefoneren maar een klein onderdeel van het totale gebruik van een smartphone. Het draait om apps die ons continu in verbinding houden met allerlei informatie over en uit de hele wereld.

Wat wordt de killer-app voor wearables?
Juist door deze apps is het succes van wearables nog onzeker. Want alles wat je met Google Glass, Apple Watch en andere wearables kunt doen, kan ook met een smartphone. Je kunt al foto’s maken, berichten lezen en online communiceren. Je ziet, dankzij augmented reality-apps, al extra informatielagen over het beeld op je scherm. Daar heb je geen extra bril of horloge voor nodig. De fabrikanten van wearables moeten dus met een applicatie komen die zo handig is dat hun product iets extra’s biedt dat onmisbaar is.

Toch zullen er over enkele jaren ongetwijfeld veel wearables zijn waar we niet zonder kunnen. Dat zijn de wearables waarmee wij op een logische en aanvullende manier samenwerken met de smartphone of de tablet. Bijvoorbeeld wearables die specifieke informatie verzamelen of weergeven via toegepaste apps op een centraal apparaat, zoals een smartphone. Deze integreert en correleert de informatie uit allerlei bronnen. Het analyseert en rapporteert de bevindingen via het beeldscherm. Zo kunnen de wearables onze beslissingen en productiviteit verbeteren. Dat zijn wearables waarvoor we zeker in de rij zullen staan. Ik wacht met spanning op meer toepassingen van wearables in 2015. Ik ben zelf in ieder geval in de markt voor de Apple Watch.

Dik Graaff, Buyitdirect

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in