Home Innovatie & Strategie Hoe behaal je duurzaam succes met Network as a Service?

Hoe behaal je duurzaam succes met Network as a Service?

110

Terwijl digitale transformatie bedrijven helpt concurrentievoordeel, een hogere winstgevendheid en een betere klantervaring te realiseren, kunnen we de impact van technologie op de CO2-voetafdruk niet negeren. Als de IT-industrie een land was, zou het de vijfde grote uitstoter van broeikasgassen ter wereld zijn.

We genereren ieder jaar ongeveer vijftig miljoen ton elektronisch afval (e-waste). Dat zal alleen maar meer worden. Aangezien klimaatverandering een belangrijk onderwerp van gesprek blijft voor bedrijven en consumenten, moeten we ons blijven inzetten voor het minderen van de impact van technologie op het milieu.

Het aanpakken van de milieucrisis vereist een gezamenlijke inspanning van het hele IT-ecosysteem. Van leveranciers tot consumenten. Partners spelen een belangrijke rol om klanten te helpen navigeren bij deze uitdagingen. Daarbij worden milieuoverwegingen steeds meer de drijvende kracht achter technologische aankoopbeslissingen. Channel-analist Canalys zegt daarover dat “het positioneren van duurzaamheid als onderdeel van hun IT-as-a-Service aanbiedingen essentieel gaat zijn voor het resale succes van partners”. Canalys zegt ook dat de milieuverantwoordelijkheid voor IT-investeringen een van de belangrijkste prioriteiten gaat worden bij klanten in de komende twee tot drie jaar.

Maar hoe ziet een duurzame IT as a Service aanbieding eruit? Network as a Service (NaaS) is een goede plek om te starten. Recent onderzoek van Aruba laat zien dat er een duidelijke behoefte is aan dit nieuwe netwerkconsumptiemodel onder eindgebruikers in EMEA. Maar hoe kan NaaS, dat al erkend wordt als belangrijke factor voor financiële flexibiliteit en zakelijke wendbaarheid, inspelen op de milieueisen van klanten?

Optimaliseer energieconsumptie

NaaS biedt klanten innovatieve en duurzame netwerken die zij kunnen ‘huren’ op abonnementsbasis. Door samen te werken met een ervaren NaaS-leverancier, kunnen channelpartners hun unieke begrip van de business van de klant combineren met de diepe en brede productkennis van de leverancier om een netwerkconfiguratie te bieden die energieconsumptie optimaliseert.

Om de CO2-voetafdruk nog verder te verkleinen, kunnen moderne netwerkleveranciers ook helpen groenere IT te leveren door elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen te gebruiken en op artificial intelligence (AI) en machine learning (ML) gebaseerde modellen te gebruiken.

Natuurlijk moet een solide en duurzame NaaS-aanbieding ondersteund worden voor een milieuvriendelijke benadering van netwerken in de hele IT supply chain. Channel-partners moeten hun klanten geruststellen dat ze werken met gecertificeerde leveranciers om ervoor te zorgen dat klimaatbewuste initiatieven vanaf de start van de keten worden ingebouwd.

Hergebruik hardware

De NaaS aanbiedingen van tegenwoordigen omvatten steeds vaker ook IT assed disposition (ITAD)-services. Dit zijn services voor het hergebruiken, recyclen en vernietigen van ongebruikte IT-apparatuur op een veilige en milieubewuste manier. Volgens IDC ziet 77% van de bedrijven ITAD-assistentie en e-waste-services als een essentieel element van NaaS.

Door strategieën voor het uit de roulatie nemen van IT-apparatuur mee te nemen in hun NaaS aanbiedingen, kunnen channelpartners klanten helpen bij het creëren van een circulaire economie en ervoor zorgen dat de lifecycle van apparatuur zo lang mogelijk is en afval tot een minimum beperkt wordt.

Daarnaast kunnen organisaties, nu de druk van digitale transformatie toeneemt, IT-budgetten kleiner worden en de levenscyclus van technologie korter wordt, veel waarde terugbrengen in hun organisatie door dit consumptiemodel in te zetten. Upcycling en remarketing van niet-gebruikte apparatuur kan functionele assets een tweede leven geven en geld opleveren voor klanten. Daarnaast kan het kiezen van gebruikte apparatuur waar mogelijk helpen om het budget voor innovatieprojecten waarbij het gebruik van nieuwe technologie van groot belang is, te vergroten.

Data leveren

Naarmate de eisen voor duurzaamheid toenemen zullen organisaties uitgedaagd worden om duurzamer te handelen dan ooit. Maar met netwerkvaardigheden die nu schaarser zijn dan ooit en bestaande IT-teams die tot het uiterste moeten gaan om te voldoen aan de eisen van digitale transformatie, is hulp hard nodig om belangrijke data terug te leveren.

Met NaaS kunnen organisaties deze expertise inkopen en op hun channel-partner vertrouwen om de belangrijkste date te identificeren over energieverbruik, CO2-uitstoot en end-of-life vernietiging.

Conclusie

In de afgelopen jaren is duurzaamheid voor de meeste organisaties hoog op de zakelijke agenda komen te staan. Channel-partners spelen een belangrijke rol bij het verbinden van duurzame leveranciers en klanten die groene IT willen.

Een solide NaaS-aanbod moet klanten geruststellen dat er een milieuvriendelijke benadering van netwerken wordt gevolgd in de hele IT supply chain. Het op abonnementen gebaseerde model dat via het kanaal wordt geleverd, stelt klanten in staat te profiteren van de voordelen van duurzame netwerkpraktijken, stelt hen in staat om de hoeveelheid benodigde IT-apparatuur te verminderen en hun bestaande apparatuur op een hoger gebruiksniveau te laten werken, milieuschade te compenseren door hergebruik van hardware en technologische vernieuwingen en helpen verslag uit te brengen over hun vooruitgang op milieugebied.

Dobias van Ingen, EMEA CTO bij Aruba

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in