“Data is het nieuwe goud” wordt gezegd, maar hoe belangrijk zijn uw data eigenlijk en wat is de waarde ervan?
Nog niet zo lang geleden behoorden maakbedrijven als Philips, Shell en General Electric tot de belangrijkste bedrijven in de wereld. Het waren grote organisaties met veel aanzien en duizenden arbeiders, goed werkgeverschap, grote investeringen in productie, kantoren en R&D, en diepgeworteld maatschappelijk belang. Hetzelfde geldt voor financiële dienstverleners zoals banken, verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen.
Strategie
Inmiddels ziet de wereld er heel anders uit: productiewerk is of wordt overgeplaatst naar lage loon landen en de producenten van weleer herzien hun strategie. Met de komst van virtuele munten als Bitcoin en technieken als Blockchain dreigen banken buitenspel gezet te worden, en moeten zich beraden op (nieuwe) diensten.
Een goed voorbeeld is Philips dat inmiddels veel van zijn vroegere speerpunten (inclusief LICHT!) van de hand gedaan heeft en de strategie verlegd heeft: “We strive to make the world healthier and more sustainable”[1]. Daarna nog “trough innovation”, maar interessanter is de uitleg die Philips er aan geeft:
“As a focused leader in health technology, we are determined to build upon our rich heritage by touching billions of lives each year with our innovative technology solutions. Dus op basis van het verleden leider zijn in de gezondheidsmarkt om de levens van miljarden mensen te verbeteren!
Nieuwe markten
En om redenen: de gezondheidsmarkt is niet per definitie een massa product markt. Research and development kosten in de medische sector zijn hoog, zo hoog zelfs dat bij wijze van spreken de productiekosten van de hieruit voortvloeiende producten daar tegenover in het niet vallen. Misschien nog belangrijker in dit geval is de kennis die in Philips zit en nog dagelijks opgebouwd wordt; kennis van consumenten (!), medische apparatuur, processen, én de markt. Door jarenlang in de consumentenmarkt te opereren en investeren kan de opgebouwde kennis gebruikt worden om de juiste producten in een voor Philips relatief nieuwe markt te ontwikkelen en af te zetten.
Zonder te pretenderen er veel kennis van te hebben zijn een aantal vragen eenvoudig bedenken: Hoe ziet de gezondheidssector er uit? Wat is de ontwikkeling van ziektebeelden? Welke demagogische gegevens zijn daarvoor de basis? Welke ziektes en ziektebeelden zijn naar de toekomst te voorspellen? En dat alles per land, regio of continent!
Beschikbare data
Hooggekwalificeerd personeel kan hierop antwoorden geven, maar alleen als er voldoende data beschikbaar is uit heden, maar zeker ook uit het verleden. Anders blijft het gokken. Philips heeft die data of de mogelijkheden die data te bemachtigen, en het hooggekwalificeerde personeel. Zodat er bijvoorbeeld research gedaan kan worden naar oplossingen voor ziektes waarvan we nu het bestaan nog niet weten.
Als het gaat om omzet nemen relatief jonge bedrijven als Apple[2], Alphabet (Google), Amazon en Facebook de plaats van de gevestigde orde in. Wat al deze bedrijven gemeen hebben is een ongelofelijke honger naar data.
Het succes van Amazon is er op gebaseerd dat het zeer nauwkeurig kan voorspellen waar de consument behoefte aan heeft. Daarvoor verzamelt Amazon continue gegevens die, indien juist geanalyseerd, gecombineerd en geïnterpreteerd omgezet worden in een schat aan informatie over individuen, producten, markten of globale ontwikkelingen. Zodat op het moment dat iemand een bepaald product bestelt, dit al op weg is naar een regionaal distributiecentrum om snel afgeleverd te kunnen worden.
Tooling
Google en Facebook krijgen de data bijna in hun schoot geworden door de al dan niet argeloze gebruiker. De kunst voor deze bedrijven is om de juiste tooling te ontwikkelen, waardoor al die data waardevolle informatie wordt die bedrijven als Philips kan ondersteunen in het ontwikkelen van de juiste strategie. Hier ligt de paradox: hoewel Google en Facebook beschikken over de data uit het heden, beschikken Philips en Unilever over de gegevens uit het verleden, waardoor de combinatie juist zo krachtig kan worden. Dit toont aan dat het zeker ook voor de maakbedrijven interessant kan zijn om anders naar hun verzamelde data te kijken.
Ten slotte heeft de OESO onlangs nog een interessante discussie geopend: waarom laten wij in Europa (met name Amerikaanse) bedrijven geld verdienen – en dus Amerikaanse belasting betalen – met data die op Europese bodem is verzameld? Louter en alleen omdat die data op Amerikaans grondgebied tot informatie wordt verwerkt? Al snel (er wordt gesproken van juni dit jaar) komen de eerste voorstellen om daar verandering in te brengen. Alleen al de urgentie van de politiek duidt dat er voor landen buiten Amerika veel op het spel staat.
Waarde
Dat de exacte waarde van data is “wat de gek ervoor geeft” is waarschijnlijk het juiste antwoord. Maar zeker is, dat het hebben van data traditionele bedrijven de mogelijkheid biedt om succesvol te transformeren naar nieuwe producten en nieuwe markten. Zoals Philips doet!
In ieder geval hoop ik met bovenstaande duidelijk gemaakt te hebben dat het voor vrijwel élk bedrijf interessant kan zijn om de gegevens zodanig op te slaan dat het geraffineerd kan worden tot informatie.
Wilt u weten hoe u ook meer waarde uit uw reeds aanwezige data kunt halen? Neem dan contact op met Wim Huijbers via wim.huijbers@arteq.nl of tel. 06-549 66 728.
Wim Huijbers is Business Cloud Architect bij Arteq
1In 2013 heeft Philips zijn koers verlegd en sindsdien is het aandeel gestaag in de lift, een bewijs dat de aandeelhouders vertrouwen hebben in de nieuwe strategie.
2Apple is wel een bijzondere eend want heeft als traditioneel maakbedrijf zeer vroeg ingezien dat het business model om moet.