Home Innovatie & Strategie Hoe bidirectioneel leren innovatie en vooruitgang stimuleert

Hoe bidirectioneel leren innovatie en vooruitgang stimuleert

15

 GenAI veroorzaakt wereldwijd verandering in alle sectoren. Het is duidelijk dat het voortbestaan van een organisatie zal afhangen van hoe goed zij zich aanpassen aan nieuwe technologische innovaties, zoals nu dus GenAI. Sommige organisaties omarmen nieuwe technologieën direct. Deze vernieuwers doorbreken de status quo en veranderen actief het zakelijke landschap, terwijl andere organisaties voorzichtiger zijn en de innovaties eerst observeren voordat ze beslissingen nemen.

De economische factor is de grootste stimulans om te innoveren. Een andere drijvende kracht achter verandering is bedrijfsgroei. Het combineren van de IT-infrastructuur van twee organisaties, bijvoorbeeld na een overname, kan een lang en lastig proces zijn, maar het opent ook de deur naar innovatie – en uiteindelijk meer waarde. Voordat een organisatie besluit om een nieuwe technologie te adopteren, zullen ze echter allereerst moeten begrijpen hoe ze nieuwe technologieën kunnen inzetten om voordelen te creëren, maar ook wat hun eigen beperkingen zijn en hoe ze potentiële beveiligingsrisico’s of financiële verliezen kunnen voorkomen. Dus hoe gaan bedrijven om met het besluitvormingsproces rond innovaties zoals AI of zero trust?

Hoe early adopters ontstaan

CIO’s, CTO’s en CISO’s zijn verantwoordelijk voor het nemen van productbeslissingen die het bedrijf de komende decennia vorm kunnen geven. Ze moeten bepalen hoe ze het besluitvormingsproces evalueren en welke factoren daarbij voorrang krijgen (bijvoorbeeld prestatievermogen, de gebruikerservaring en beveiliging).

Mijn persoonlijke beslissing om een aantal jaar geleden de opkomende technologie van een zero trust-architectuur (ZTA) te adopteren, nam ik met het oog op de ambities van mijn organisatie rondom toekomstige fusies en overnames (M&A). Het integreren van netwerken van twee verschillende bedrijven is een enorme uitdaging omdat hun infrastructuren vaak verschillen. Dit resulteert in wrijving en complexiteit. Het kost niet alleen tijd en moeite, maar het kan ook financiële verliezen met zich meebrengen. Bovendien moet je rekening houden met beveiligingsproblemen.

In 2017 hebben we veel verschillende technologieën uitgeprobeerd om deze integraties te realiseren, zoals VDI en app-streaming. Maar geen van deze integraties loste ons probleem op, namelijk het verwijderen van wrijving. Op een gegeven moment beseften we dat de netwerktopologie ons ervan weerhield om snel vooruitgang te boeken. We investeerden onze tijd in een nieuw buzzword: zero trust. Er was niet veel informatie beschikbaar omdat het destijds een opkomende IT-trend was en de term zero trust nog niet eens bestond. Wat volgde was veel tijd en moeite om de voordelen en risico’s van zero trust te ontdekken.

Om een succesvolle early adopter van een nieuwe technologie te zijn, moest ik anders denken en vertrouwen krijgen in een geheel nieuwe aanpak die mijn carrière zou kunnen maken of breken.

Het pad naar innovatie

In dit stadium helpt het om in contact te komen met andere early adopters. Het helpt om  gesprekken aan te gaan met gelijkgestemde technologen en je eigen visie te verbreden. Denk eens terug aan de begindagen van AWS. Slechts een paar honderd mensen woonden hun evenementen en sessies bij om hier meer over te leren. Tegenwoordig brengt AWS tienduizenden mensen samen op topconferenties over de hele wereld om van elkaar te leren en best practices te delen. 

Diezelfde reis zien we met zero trust. Deze trend begon met een handvol early adopters die de voordelen zagen en de wereld van IT-connectiviteit op zijn kop zetten. Nadat ik de M&A-complexiteit en connectiviteitsproblemen succesvol kon oplossen met een op zero trust gebaseerde aanpak en een cloudbeveiligingsplatform, werd ik uitgenodigd om hierover te spreken op de Zscaler Zenith Live-cloudconferentie. Toen ik een slide liet zien over hoe je microsegmentering kunt creëren, pakten mensen hun telefoon om foto’s te maken. Ik zag wat voor impact deze conferenties op de community kunnen hebben.

Tegelijkertijd kreeg ik de kans om tijdens het evenement andere early adopters van zero trust te ontmoeten. De verschillende verhalen over hun implementatiereis stelden me gerust dat ik niet de enige was op een vroeg adoptietraject en het gaf me hernieuwd vertrouwen. De één-op-één gesprekken met mijn collega’s hielpen en inspireerden mij toen ik een nieuwe technologie aan het ontdekken was en lieten het potentieel zien dat bidirectioneel leren kan hebben in een IT-adoptiecyclus.

De organisatiecultuur opnieuw vormgeven

Vroege ervaringen met nieuwe technologieën kunnen andere organisaties inspireren om na te denken over een veilige manier om deze te implementeren en uitdagingen in hun eigen bedrijf aan te pakken. Deze nieuwe technologieën kunnen echter meer doen dan alleen zakelijke uitdagingen oplossen; ze hebben de macht om culturele verandering te bewerkstelligen. Ontwrichtende technologische veranderingen zoals zero trust veranderen de manier waarop mensen decennialang hebben gewerkt. Maar culturele verandering bereik je niet alleen, je moet iedereen in de organisatie meekrijgen.

Het first mover-voordeel

Om zelf een early adopter te worden, moet je altijd op de hoogte zijn van de volgende grote stappen op het gebied van innovatie. Neem de tijd om conferenties bij te wonen waar je kunt netwerken met collega’s en kunt horen welke technologieën de ‘next big thing’ worden. Zero trust is inmiddels een bewezen best practice, maar de markt blijft veranderen. Het nieuwe buzzword? AI!

Martyn Ditchburn, CTO EMEA bij Zscaler

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in