Home Data & Storage Big Data in de zorg helpt pas als we van informatie kennis...

Big Data in de zorg helpt pas als we van informatie kennis kunnen maken

55
data

Op 4 november vond de e-Health Convention plaats in Amsterdam. Een groep gerespecteerde en gerenommeerde sprekers gaf een visie op de toekomst van de zorgsector. Belangrijkste conclusie was dat de “gezondheidszorg meer en meer een softwaresector wordt.” Grote technologiebedrijven, zoals Intel, Google en Apple spelen daar op in. Maar zijn dit de juiste partijen om patiëntgegevens veilig en betrouwbaar te verzamelen en te analyseren? Volgens kenners ontbreekt bij veel IT-bedrijven de medische kennis om dat goed te doen.

Technologie verzamelt zich steeds meer in en om ons lichaam, vertelt Lucien Engelen, directeur van het REshape Center van het Radboud UMC in een interview met Nu.nl. Technische innovatie en internet maken het bovendien mogelijk dat patiënten veel basale en administratieve handelingen in het zorgproces zelf kunnen verrichten. Dat is niet alleen kostenbesparend, het komt ook tegemoet aan de wens van patiënten om zoveel mogelijk de touwtjes in eigen handen te hebben bij het bezoek aan, en de behandeling in, een zorginstelling.

Hoe meer kennis, hoe beter de zorg, lijkt het devies. Maar al deze innovatie leidt tot een explosie aan data, ook wel ‘Big Data’ genoemd. Dat is alleen positief als uit deze enorme dataverzameling inzichten kunnen worden geput die hout snijden. Natuurlijk kunnen IT-bedrijven zoals Google en Apple uit gigantische datasets allerlei interessante bevindingen halen. Maar zicht op gegevens en metingen is nog geen inzicht in de resultaten. Hoe vertalen IT-bedrijven de data-analyses naar de medische sector? Lucien Engelen laat daarom het verzamelen en analyseren van Big Data in de zorg liever over aan “een partij die snapt wat zorginstellingen willen en een jarenlange ervaring met het om gaan met medische data heeft opgebouwd.”

Hoe Bigger de data, deste beter de informatie

De zorgsector heeft te maken met menskritische processen. Het is daarom essentieel dat de beste informatie direct beschikbaar is, overal waar behandelaars en patiënten samenkomen. Hoe ‘Bigger’ de Data, deste beter de informatie, maar hoe lastiger het is om deze snel beschikbaar te hebben. Dat kan eigenlijk alleen met ‘supercomputers’, zoals de Watson van IBM. Deze computer beschikt over kunstmatige intelligentie en kan daardoor uitermate snel hele grote hoeveelheden informatie verwerken. Tijdens de e-Health Convention vertelde Nicky Hekster, technical leader healthcare & life sciences van IBM, hoe Watson medische literatuur en patiëntendossiers analyseert voor kankeronderzoek. De computer helpt bij het diagnosticeren van kanker en het vaststellen van de meest geschikte behandeling.

IBM lijkt daarmee een van de partijen met verstand van medische data waar van Engelen op doelt. Watson ondersteunt het optimale behandelproces door van informatie kennis te maken. Dat kan nog beter door de big data uit de hele zorgketen te combineren met de informatie die de individuele patiënt zelf toevoegt. Door die data snel voorhanden te hebben en te analyseren wordt de zorg niet alleen sneller en goedkoper, maar ook veel persoonlijker dan voorheen mogelijk was. Alleen dan leidt Big Data tot Better Healthcare.

Pieter Rahusen, Ricoh

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here