Home Innovatie & Strategie Hoe COVID-19 bedrijfsstrategieën beïnvloedde

Hoe COVID-19 bedrijfsstrategieën beïnvloedde

Sharp -
84

De COVID-19 pandemie zorgde voor een plotselinge verandering in de manier waarop we werken. Een jaar later werken we nog steeds vanuit huis, maar kijken we uit naar de terugkeer naar kantoor. Wilbert Hendriks, Manager Marketing & Strategie Benelux bij Sharp, bespreekt de zakelijke lessen die de pandemie ons heeft geleerd en hoe we deze lessen kunnen meenemen als we straks weer naar kantoor terugkeren.

Iedereen weet waarschijnlijk nog wel waar hij of zij was toen kabinet-Rutte op 15 maart 2020 de nationale lockdown afkondigde. Veel bedrijven en locaties moesten van de ene op de andere dag de deuren sluiten en iedereen moest zo veel mogelijk thuisblijven.

Licht aan eind van Covid-tunnel

Ruim een jaar later is het virus nog niet verdwenen. Tevens hebben we nog steeds te maken met verschillende maatregelen. Maar nu het aantal gevaccineerde Nederlanders elke dag groeit, verschijnt er voorzichtig licht aan het eind van de tunnel. Steeds meer organisaties beginnen dan ook na te denken over hoe ze, op basis van de ervaringen van de afgelopen twaalf maanden, hun bedrijf vooruit kunnen helpen. De vraag hoe ze die ervaringen kunnen verweven in hun bedrijfsstrategieën staat hierin centraal.

Covid: winnaars en verliezers

Je kunt wel stellen dat het afgelopen jaar zowel winnaars als verliezers heeft gekend. In de IT-sector hebben veel bedrijven een sterk jaar achter de rug doordat er een grote vraag was naar IT-apparatuur in allerlei vormen – van pc’s en laptops tot randapparatuur als headsets, monitors en speakers. De vraag was zelfs zo groot dat er uitdagingen ontstonden binnen de toeleveringsketen. Dit gebeurde met name in de vroege fase van de pandemie, toen nog geen rekening was gehouden met het grote aantal mensen dat vanuit huis zou gaan werken.

Robuust marktsegment

IT-serviceproviders, de bedrijven die voor hun klanten de IT-infrastructuur beheren, maakten ook een stabiele groei door. Ook Sharp’s eigen IT-servicetak ervoer de afgelopen twaalf maanden zo’n groei en liet daarmee zien hoe robuust het marktsegment is, zelfs in een zwaar economisch klimaat.

Cloudserviceproviders, zoals Microsoft, Google en AWS, gingen er ook op vooruit tijdens de pandemie. Zij zagen de populariteit van hun platformen toenemen doordat de vraag naar applicaties en serviceproviders die van hun systemen gebruikmaken, toenam. Deze groei is vooral te danken aan het feit dat bedrijven steeds meer van hun processen naar de cloud verplaatsen.

Thuiswerkbeleid

De ontwikkelingen hebben bovendien geleid tot praktische voordelen voor de IT-securitybranche. Doordat iedereen plotseling vanuit huis moest werken, waren bedrijven niet in staat een robuust ‘thuiswerk’-beleid op te stellen. Een beleid dat nodig was om de nieuwe thuiswerkplek te beveiligen. En daarnaast het verkeer tussen de thuiswerkplek en de locatie van de bedrijfsservers en -applicaties. Hierdoor waren bedrijven kwetsbaarder en liepen ze achter de feiten aan.

Hoe bedrijfsstrategieën veranderden

Als gevolg van de coronapandemie zijn de bedrijfsstrategieën die begin 2020 golden snel veranderd. Of ze zijn zelfs volledig geschrapt. Digitale transformatie is allang geen onbekend fenomeen meer. Maar begin vorig jaar waren er nog altijd bedrijven die er nog niet mee bezig waren. Echter, om praktische redenen dwong COVID-19 hen om ‘even snel’ een strategie op te stellen. Het gevolg? Veel bedrijven hebben ad hoc-strategieën gecreëerd die voldoen aan de directe behoeften van de thuiswerksituatie, maar die geen rekening houden met de impact op de lange termijn.

Digitale transformatie was al onvermijdelijk, maar het was slechts een kwestie van tijd tot bedrijven, met name de kleinere, gedwongen zouden worden om hun gebruik en implementatie van technologie te evalueren. COVID-19 heeft de behoefte aan verandering niet gecreëerd, maar slechts versneld.

Snelle transformatie

Het lastige was wel dat, hoewel geplande digitale transformaties meestal vijf tot tien jaar in beslag nemen, bedrijven hun digitale transformatie nu in een periode van slechts twaalf maanden moesten uitvoeren.

Wat bedrijven daarom nu moeten doen, is hun ‘noodtactieken’ onder de loep nemen. En ze omzetten in een echte groeistrategie. Door processen te automatiseren, werkzaamheden naar de cloud te verplaatsen en virtuele en hybride vergaderruimtes te creëren, hebben ze de voordelen van digitale transformatie met eigen ogen kunnen zien. Daarnaast zullen bedrijven zich hebben gerealiseerd dat duurzame groei vraagt om een goede planning.

Partner met derde partij na Covid

Bedrijven hoeven het digitale transformatieproces niet alleen te tackelen. Ze doen er goed aan om op zoek te gaan naar een derde partij. Een die precies weet hoe het automatiseren van processen, het inrichten van hybride werken en betere samenwerkingstools kan bijdragen aan die nieuwe post-COVID-19-strategie.

Wilbert Hendriks, Manager Marketing & Strategie Benelux bij Sharp Electronics Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in