Home Innovatie & Strategie Hoe een mobile fleet app helpt bij het managen van seizoenschauffeurs

Hoe een mobile fleet app helpt bij het managen van seizoenschauffeurs

177

Met Sinterklaas en de eindejaarsfeesten in het vooruitzicht draaien de bezorgdiensten binnenkort weer overuren. Om die drukte op te vangen en ervoor te zorgen dat alle pakketten tijdig hun bestemming bereiken, doen heel wat bedrijven een beroep op tijdelijke chauffeurs. Het managen van die zogenaamde seizoenschauffeurs vraagt echter wel extra aandacht. De beste manier om dat te doen is een mobile fleet app gebruiken.

Smartphones zorgen zowel op persoonlijk als professioneel vlak voor heel wat veranderingen. Steeds meer werknemers gebruiken hun eigen telefoon om hun professionele activiteiten te beheren. Met een fleet app op maat van hun bedrijf en chauffeurs, blijven fleet managers steeds met hen verbonden. Dat biedt voordelen voor zowel fleet managers als chauffeurs.

Planning optimaliseren

Een toegewijde fleet app maakt het mogelijk om de dagelijkse planning te optimaliseren. De bijhorende opdrachten en bestelinstructies kunnen via de app rechtstreeks naar de mobiele toestellen van chauffeurs gestuurd worden. Chauffeurs kunnen via de app ook zichzelf toewijzen aan beschikbare voertuigen, of fleet managers kunnen een voertuig op reguliere basis toewijzen aan een specifieke chauffeur. Aangezien het om tijdelijke arbeidskrachten gaat, kunnen fleet managers bij personeelswisselingen bestaande abonnementen voor nieuwe voertuigen of chauffeurs hergebruiken. Daarbij komt geen papierwerk kijken, en ook investeringen in bijkomende hardware zijn overbodig.

Een fleet app maakt het bovendien mogelijk om rijtijden, kilometerstanden en voertuiglocaties in realtime of voor bepaalde periodes te bekijken. Door te weten waar voertuigen zich bevinden, kunnen fleet managers klanten al geruststellen met regelmatige updates en nauwkeurigere verwachte aankomsttijden.

Snel en duidelijk op weg

Via een fleet app kunnen chauffeurs eenvoudig communiceren met het kantoor. Het enige dat ze nodig hebben is een werkende simkaart of wifiverbinding. Pushmeldingen geven belangrijke updates door, zodat ze snel kunnen reageren op de nieuwste opdrachten en bestelinstructies of last-minute wijzigingen. In combinatie met een navigatie-applicatie kan een fleet app chauffeurs helpen om de snelste route te kiezen. Dat levert ook de meest nauwkeurige voorspellingen van bezorgtijden op. Zo zullen chauffeurs snel hun bestemming bereiken en bijdragen aan klanttevredenheid.

Behoud van zelfstandigheid

Een mobiele fleet app biedt daarnaast ook een uitkomst voor het managen van seizoenschauffeurs door operationele processen te digitaliseren en met elkaar in verbinding te blijven. Het waarborgt eveneens de zelfstandigheid die chauffeurs zo waarderen omdat het hen in staat stelt hun werk gemakkelijk en efficiënt uit te voeren met hun eigen mobiele apparaten.

Bob Brattinga, Manager Direct Sales Benelux bij Bridgestone Mobility Solutions

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in