Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Hoe het bedrijfsnetwerk HR kan helpen in de war for talent

Hoe het bedrijfsnetwerk HR kan helpen in de war for talent

140

We zouden gemakkelijk, maar ten onrechte, kunnen denken dat de relatie tussen het bedrijfsnetwerk en de Chief Human Resources Officer nieuw is. Werknemers op afstand met elkaar verbinden, digitale gebruikerservaringen leveren, een hybride werkomgeving aanbieden – dat zijn toch allemaal zaken die door de pandemie zijn ontstaan? Het klopt uiteraard dat COVID-19 connectiviteit naar de voorgrond heeft gebracht, maar de CHRO werkt al met het netwerk sinds werknemers computers gebruiken.

Technologie is niet langer enkel een functionele tool voor werknemers. Het geeft nu vorm aan elk aspect van de werkervaring – van hoe en waar ze werken, tot hoe productief ze kunnen zijn en hoe veilig ze dat doen.

Dit alles betekent dat de CHRO al even sterk bij het netwerk betrokken zou moeten zijn als de CIO, vooral als hij/zij de steeds grotere strijd om talent wil winnen. Ik zeg ‘zou moeten’, want dat is niet altijd het geval.

Als je kijkt naar de rol die de CHRO in de toekomst zal spelen, gaat het niet om de vraag of de CHRO een relatie met het netwerk moet ontwikkelen. Het gaat erom hoe hij/zij de controle over die relatie kan krijgen en deze kan aansturen in plaats van er alleen maar afhankelijk van te zijn. Ik deel drie stappen die de CHRO kunnen helpen om op dit punt te komen.

  1. Creëer systemen die BYOD vergemakkelijken

Technologie is zo’n integraal onderdeel geworden van zowel ons werk als ons privéleven dat iedereen er wel een mening over heeft. Stel je voor dat je als Gen Z-werknemer, die is opgegroeid met Apple-apparaten, op de eerste werkdag een Windows-laptop en een Android-telefoon in handen krijgt. Of je bent een oudere werknemer die 15 jaar een pc heeft gebruikt en in je nieuwe baan met een MacBook moet werken.

De keuze aan apparaten, hulpmiddelen en systemen heeft een steeds grotere impact op de ervaring, prestaties en productiviteit van een werknemer. Bedrijven zullen daarom ondervinden dat het onmogelijk is om talent aan te trekken en vast te houden, tenzij ze bereid zijn werknemers de flexibiliteit te bieden om te werken zoals zij dat willen.

Maar hoe doe je dat? Het gaat immers niet alleen om de juiste toestellen.

Hoe zorg je ervoor dat al die toestellen naadloos op elkaar aansluiten, zowel op kantoor als op afstand? Je mag niet vergeten dat werknemers bijna twee jaar uitsluitend in hun eigen omgeving hebben gewerkt, waar zij de volledige controle hebben over de inrichting. Zij hebben nu dus veel hogere verwachtingen en zijn minder verdraagzaam voor IT-problemen op de werkplek.

En hoe beveiligt je alles, nu er elke dag nieuwe apparaten worden toegevoegd en verwijderd?

Het antwoord is een netwerk dat is afgestemd op BYOD en dat zowel de externe werkplek als het kantoor ondersteunt. Dit betekent een flexibele infrastructuur die plug-and-play Remote Access Points ondersteunt en die beveiligd is met een geautomatiseerd Zero Trust beveiligingsmodel, dat voorziet in functie- en toestelgebaseerde toegangscontrole voor toegang tot het netwerk.

  1. Bouw een infrastructuur die klaar is voor de werkplek van de toekomst

De werkplek van de toekomst is meer dan een ruimte waar hybride werk mogelijk is. Het moet zo worden opgezet dat het werknemers kan bieden wat zij het belangrijkst vinden – zowel nu als in de toekomst.

Hybride werk is echter wel een goed vertrekpunt. Ja, je netwerk moet in staat zijn om mensen te ondersteunen die thuis werken en naar het werk komen, en die in dat geval hun eigen apparaten meebrengen. Maar het moet ook de nieuwe, meer collaboratieve en sociale manieren van kantoorgebruik ondersteunen. Dit betekent bijvoorbeeld dat er gemakkelijk vergaderruimtes kunnen worden geboekt waar werknemers samenwerken met zowel fysiek aanwezige collega’s als collega’s op afstand. Het betekent ook geautomatiseerde beveiligingsoplossingen voor het beheer van het toegenomen aantal klanten en bezoekers die naar kantoor komen.

De werkplek van de toekomst betekent ook het creëren van een verbeterde, gedifferentieerde ervaring die werknemers zal aanmoedigen om te kiezen voor werken op kantoor. Dat kan al door het feilloos aanbieden van die collaboratieve vergaderruimtes. Of door een slim, hypermodern en geautomatiseerd gebouw dat een werkomgeving creëert die thuis niet haalbaar is.

De milieubewuste werknemers van vandaag eisen daarnaast dat hun werkplek duurzaam is. Er zijn heel wat werknemers die uitsluitend willen werken voor bedrijven die aansluiten bij hun waarden, dat is niet iets wat CHRO’s zomaar kunnen negeren. Ook hier kan het netwerk helpen, door het bedrijf in staat te stellen het energieverbruik, de koolstofuitstoot en het gebruik van fysieke hulpbronnen op te sporen en te beperken.

Tijdens het verwezenlijking van een dergelijke flexibele werkomgeving met de nodige technologische mogelijkheden wordt het meteen duidelijk waarom dit een afdelingsoverschrijdend project moet zijn, waarbij CHRO, CIO en CREO naadloos moeten samenwerken.

  1. Wees creatief in de manier waarop de HR-afdeling gebruikmaakt van digitale oplossingen

Naast IT is HR een van de afdelingen die de afgelopen jaren in de spotlights is komen te staan. Terwijl HR vroeger vaak op de achtergrond actief was, moet die afdeling nu meer dan ooit aanwezig en zichtbaar zijn.

Om te beginnen zijn geestelijke gezondheid en welzijn een grotere prioriteit geworden, zowel voor individuele werknemers als voor hun bedrijven. En hoewel hybride werken duidelijk veel voordelen biedt, heeft het een nieuwe uitdaging gecreëerd wat inclusiviteit betreft. Namelijk, hoe zorgen we ervoor dat werknemers die niet naar de kantoren kunnen of willen terugkeren, zich toch opgenomen, gesteund en in de bedrijfscultuur geïntegreerd voelen?

Dit zijn allemaal geen eenvoudige vragen, maar CHRO’s moeten zich ervan bewust zijn dat er heel wat nieuwe digitale oplossingen zijn die hierbij kunnen helpen, van communicatie-apps die de teamgeest versterken tot nieuwe digitale platforms die welzijnsinitiatieven ondersteunen. Die oplossingen hangen echter allemaal af van een sterk netwerk.

Door nauw samen te werken met de CIO kunnen CHRO’s een beter inzicht krijgen in welke innovatieve oplossingen haalbaar zijn vanuit het oogpunt van de netwerkinfrastructuur, beveiliging en dataprivacy, en daarna kunnen ze werken aan de implementatie van die oplossingen ten voordele van hun HR-teams en het hele bedrijf.

Een sterkere relatie

CHRO’s hebben zich veel te lang beperkt gevoeld door, of waren overgeleverd aan, de genade van de netwerkinfrastructuur van hun bedrijf. Bij Aruba zijn we van mening dat het bedrijf het netwerk aanstuurt. Daarom is het tijd dat de CHRO, als belangrijke besluitvormer die verantwoordelijk is voor de werknemers die een bedrijf draaiende houden, meer verantwoordelijkheid neemt en de relatie beschouwt als wat ze kan zijn: ondersteunend, bevredigend en echt versterkend.

Dobias Van Ingen, EMEA CTO & SE Sr. Director bij Aruba

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in