Home Security Hoe kan je e-mail incident response zo goed mogelijk automatiseren?

Hoe kan je e-mail incident response zo goed mogelijk automatiseren?

Barracuda Networks -
31

E-mailsecurity draait niet alleen om het buitenhouden van dreigingen, maar ook om snelle en effectieve respons als die dreigingen er toch in slagen om binnen te komen. Zelfs geavanceerde securitymaatregelen zijn niet onfeilbaar—phishing en malware blijven zich ontwikkelen en aanvallers blijven nieuwe manieren vinden om de verdediging te omzeilen. Daarom is een aanpak nodig die preventie combineert met snelle en schaalbare incident response. Automated Incident Response (AIR) helpt organisaties om de risico’s van emaildreigingen te beperken en tegelijkertijd de continuïteit van hun bedrijfsvoering te waarborgen.

Bescherming moet verder gaan dan preventie

Hoewel veel organisaties aanzienlijk investeren in e-mail securityoplossingen die zich richten op het tegenhouden van dreigingen, blijft het risico bestaan dat sommige er toch doorheenkomen. Als dit gebeurt, is het van groot belang om snel te handelen. Elke minuut vertraging geeft aanvallers de kans om malware te verspreiden, gevoelige data te weg te sluizen of bedrijfsprocessen te verstoren. Handmatige processen schieten hierin tekort. Deze zijn simpelweg te traag en inefficiënt en de kans op fouten is groot. Het identificeren van getroffen gebruikers, het in quarantaine plaatsen van schadelijke e-mailberichten en het uitvoeren van de juiste responsacties kan dan uren of zelfs dagen duren. Bovendien hebben veel IT-teams niet de capaciteit die nodig is om de enorme hoeveelheid incidenten effectief te beheren, wat de kans op menselijke fouten vergroot.

De oplossing ligt in een proactieve aanpak om dreigingen aan te pakken die erin slagen om via e-mail de organisatie binnen te dringen. Daarbij gaat het erom de verdere verspreiding van schadelijke e-mailcontent te beperken, dreigingen tijdig te isoleren en gebruikers en gevoelige data te beschermen.

De ROI van automatisering

Automated Incident Response neemt de beperkingen van handmatige processen rond e-mailsecurity weg. Organisaties kunnen sneller reageren doordat dreigingen die erin slagen om via e-mail binnen te komen, direct worden geneutraliseerd, voordat ze schade kunnen aanrichten. Daarnaast biedt het de benodigde schaalbaarheid, zodat zelfs organisaties met beperkte IT-middelen grote aantallen incidenten aankunnen. Ook wordt hiermee de kans op menselijke fouten geminimaliseerd, voor meer consistentie en nauwkeurigheid.

De meeste AIR-oplossingen bieden IT-teams geavanceerde tools voor het proactief speuren naar e-maildreigingen (‘threat hunting’) en dreigingsanalyse. Daarbij worden inzichten uit gebruikersmeldingen van verdachte e-mails gecombineerd met crowd-sourced informatie om de impact van een incident goed te kunnen beoordelen. Vervolgens worden schadelijke e-mails automatisch en snel teruggehaald uit de inboxen van getroffen gebruikers, zonder handmatig speurwerk of tijdrovende handelingen. Responsdraaiboeken (‘playbooks’) helpen om de responsprocessen verder te stroomlijnen, door vooraf gedefinieerde acties uit te voeren op basis van ingestelde triggers en voorwaarden.

Naast verbeterde security levert Automated Incident Response ook tastbare zakelijke voordelen op. Organisaties profiteren van snellere reactietijden doordat e-maildreigingen direct worden aangepakt, waardoor de schade aanzienlijk kan worden beperkt. IT-teams kunnen zich richten op strategische prioriteiten in plaats van repetitieve taken, wat de efficiency verhoogt. Bovendien verlaagt het de IT- en securitykosten doordat minder handmatig werk nodig is.

Enkele tips om AIR effectief in te zetten voor e-mailsecurity

De effectiviteit van AIR kan vergroot worden met een aantal aanvullende stappen, zoals:

  • Zorg om te beginnen voor goed beleid rond authenticatie (multifactor) en de toegang tot data en applicaties
  • Vergroot het securitybewustzijn van medewerkers
  • Stel duidelijke procedures op voor het reageren op e-mailincidenten, zodat medewerkers weten wat ze moeten doen als ze een verdacht e-mailbericht ontvangen
  • Gebruik dynamische en up-to-date responsdraaiboeken, waarin duidelijk staat beschreven hoe er gereageerd moet worden op verschillende soorten incidenten.
  • Test de geautomatiseerde responsprocessen regelmatig

Door AIR in te zetten als onderdeel van de e-mailsecuritystrategie zijn organisaties beter voorbereid op de dreigingen van vandaag en morgen.

Alain Luxembourg, Vice President Western Europe, Barracuda

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in