Home Data & Storage Hoe kun je succesvol zijn in het decennium van data?

Hoe kun je succesvol zijn in het decennium van data?

121

Cloud, data en kunstmatige intelligentie (AI) hebben de afgelopen drie jaar het tempo van disruptie versneld. Maar als je denkt dat de afgelopen drie jaar de wereld compleet hebben veranderd, zul je de rest van dit decennium nog verbaasd worden. De komende jaren zullen technologieën als quantum computing, Web3 en AR/VR het landschap namelijk volledig opnieuw vormgeven.

Met deze snelle verandering verschuift de macht. En is er een uitdaging voor elke sector, elk bedrijf en elke functie om overeind te blijven en succesvol te zijn. Je hoeft maar om je heen te kijken naar verschillende machtsverschuivingen die al gaande zijn.

De macht verschuift naar de mensen

Data zorgt ervoor dat eindgebruikers invloedrijker worden. Consumenten hebben meer inspraak in wat ze van bedrijven willen en zullen hun data alleen delen in ruil voor gepersonaliseerde ervaringen.

De macht verschuift naar business professionals  

Business professionals vragen meer van analisten, analisten hebben meer nodig van IT en het bedrijf als geheel vraagt meer van de data stack.

De macht verschuift in de tech-stack

In plaats van genoegen te nemen met een one-stop-shop, verzamelen bedrijven de beste stacks die bijdragen aan het realiseren van concurrentievoordeel.

De macht verschuift in de markt

Snelheid is nu belangrijker dan grootte. De markt geeft de voorkeur aan bedrijven die snel kunnen handelen, wat betekent dat wendbaarheid het wint van starheid.

Een ding dat niet verandert – en alleen maar belangrijker zal worden – is de rol van data. Data levert de intelligentie achter elk product en elke dienst. Zo weten we wat klanten willen in zowel B2B als B2C, en hoe bedrijven op de meest efficiënte manier producten leveren.

Datavolumes maken nog steeds een explosieve groei door, met een snelheid van 2,5 triljoen bytes per dag. In sommige gevallen zijn de data die een bedrijf bezit waardevoller dan het bedrijf zelf. Vorig jaar hield een databedrijf, Snowflake, de grootste software-IPO aller tijden.

Het bepalende decennium van data

Vanwege deze trends geloof ik dat de jaren 2020 het ‘bepalende decennium van data’ zullen zijn. Hoe organisaties data benutten zal de grootste onderscheidende factor zijn. Data staan ​​centraal op verschillende belangrijke kerngebieden. Zoals bij het bouwen van geweldige producten: gebruikers willen data-ervaringen ingebed in de producten die ze gebruiken. Denk aan je persoonlijke data in FitBit, de beoordelingen op Thuisbezorgd of de data die je van Funda krijgt bij het kopen van een woning. Ook zijn data essentieel voor het bieden van geweldige klantervaringen: 86% van de leidinggevenden gaf in een onderzoek van Harvard Business Review aan dat eerstelijnsmedewerkers betere inzichten nodig hebben om goede beslissingen te nemen. En data helpen medewerkers betrokken te houden. Uit een ander gesponsord Harvard Business Review-onderzoek bleek dat 36% van de leidinggevenden een hogere mate van betrokkenheid en tevredenheid ziet als werknemers direct beslissingen kunnen nemen zonder op data te hoeven wachten.

Voor leiders wordt het succes van hun bedrijf bepaald door het inzetten van de juiste tools, mensen en processen om aan deze behoeften te voldoen. Maar er wordt verder gekeken  dan naar de winst op korte termijn. Het gaat erom een technologisch fundament te leggen dat het bedrijf lang nadat ze vertrokken zijn succesvol maakt.

Succes op lange termijn

Het creëren van succes op lange termijn betekent dat we het draaiboek dat we de afgelopen 10 jaar hebben gevolgd achter ons laten en opnieuw nadenken over welke technologieën, vaardigheden en cultuur belangrijke drijvers zijn in het komende decennium. Hier zijn zes nieuwe regels die je klaarstomen voor het decennium van data:

1. Bouw een moderne datastack
In plaats van ‘goed genoeg’-tools van een one-stop-shop te gebruiken, bouw je aan een moderne datastack met oplossingen van de beste leveranciers. Migreren naar de cloud is slechts het begin; benut de innovatie uit elke laag van de stack. Alleen omdat je iets al jaren gebruikt, wil nog niet zeggen dat je dat moet blijven doen. In de SaaS-wereld is de complexiteit van de implementatie niet langer een excuus.

2. Geef werknemers meer mogelijkheden met zoeken en AI
Deze nieuwe stack stelt medewerkers in staat geheel nieuwe vragen te stellen, maar we moeten ook veranderen hoe die vragen worden beantwoord. In plaats van te vertrouwen op analistenteams en technische professionals, moeten medewerkers op elk niveau zelf inzichten kunnen creëren met zoeken en AI. De vraag naar antwoorden groeit en dat betekent dat ook de eisen aan je datateam toenemen. Datateams moeten het bedrijf intuïtieve tools bieden die de toegang tot data echt democratiseren.

3. Operationaliseer inzichten
Inzichten zijn krachtig, maar op zichzelf zinloos. In plaats van te vertrouwen op mensen om reactief om te gaan met data, operationaliseer je inzichten met behulp van automatisering om slimmere acties te stimuleren. De apps en producten waar bedrijven op leunen, kunnen nu worden verbonden via API’s, waardoor inzichten die in één product zijn gecreëerd, zonder obstakels door een hele workflow kunnen stromen.

4. Bouw een open fundament
Intelligentie naar een workflow brengen is krachtig, maar echte leiders zullen niet stoppen bij één use case, of zelfs 20. Ze zullen elk onderdeel van hun bedrijf bouwen op data. Om dit te doen, moet de manier waarop analisten, data-architecten en analytics-engineers hun eigen werk inrichten, veranderen. In plaats van stapsgewijs nieuwe use cases voor data en analyses te lanceren, moet een basis gecreëerd worden waarmee geprofiteerd kan worden van open standaarden en open tools. 

5. Integreer data van derden
De data die worden gebruikt, zijn net zo belangrijk als de situaties waarin ze worden toegepast. Wees ambitieus in plaats van alleen te vertrouwen op eigen data. Data van derden zijn overal om ons heen. In combinatie met eigen data kan het zeer interessante inzichten en resultaten opleveren.

6. Behandel data als de nieuwe UX
In plaats van te beperken wat klanten met data kunnen doen, bouw je producten waarmee ze hun nieuwsgierigheid kunnen prikkelen en tot op het hoogste niveau kunnen doordringen. De enige manier om dit te doen, is door data te behandelen als de nieuwe UX – geen leuke functie, maar een vereiste om de betrokkenheid en inkomsten te vergroten.

Als we deze nieuwe regels volgen en ernaar handelen met energie en urgentie, dan ligt succes in het decennium van data voor de hand. 

Sudheesh Nair, CEO van ThoughtSpot 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in