Home Innovatie & Strategie Hoe veilig vliegen afhangt van technologische innovaties

Hoe veilig vliegen afhangt van technologische innovaties

TIBCO -
20
dainamics

Mensen houden van reizen en nieuwe plekken ontdekken. Het zit in onze natuur. Of we nu voor werk reizen, voor vakanties, of gewoon op reis gaan zonder een vaste bestemming in gedachten, mensen zijn meestal in beweging. Maar er zijn heel wat dingen veranderd. Door de wereldwijde gebeurtenissen rond COVID-19 houdt de hele wereld zich ineens bezig met nationale lockdowns, reisverboden en allerlei andere reisbeperkingen, die allemaal een duidelijk negatief effect hebben op de internationale reisbranche.

Dus, hoe zet de reisindustrie het herstel straks na de pandemie voort? Hoe zullen onze reizen in de toekomst blijven veranderen? En hoe kan technologie helpen een nieuwe manier te vinden waarop de reisbranche zelf efficiënt, productief en vooral veilig kan opereren?

Een nieuw ‘Ticket To Ride’

Ten eerste is het belangrijk om te onthouden dat de reisbranche elk jaar blijft werken aan innovatie. Door alle seizoenen heen is dit een branche die voortdurend op zoek is naar nieuwe manieren om te innoveren en nieuwe producten en diensten te leveren voor steeds veeleisender klanten.

Van bagage tracking-services die updates over verloren bagage leveren, een smartphone en BYOD-initiatief waarmee passagiers op hun eigen apparaten toegang hebben tot het volledige entertainmentsysteem aan boord, tot services die de voorkeuren van passagiers nauwkeurig volgen, de reisbranche is een constant kanaal voor technologische innovatie en implementatie.

In de afgelopen 12 tot 18 maanden is de reisbranche natuurlijk genoodzaakt om een ​​aantal van haar kernprocessen opnieuw uit te vinden. Vluchten moesten opnieuw worden gepland en beheerd op manieren die nooit eerder werden overwogen. Reisbureaus hebben in veel gevallen als bank moeten optreden om passagiers en reisbureaus te vergoeden; de hele operationele dynamiek verschuift en we moeten hier het nieuwe evenwichtspunt nog in vinden.

Hoewel deze reis nog niet voorbij is, kunnen we met zekerheid zeggen dat het de eerste prioriteit is om de verschillende gezondheids- en veiligheidsmaatregelen die door verschillende landen worden opgelegd, te respecteren en na te leven. De sector is nog steeds verstoord met aanzienlijk minder passagiersverkeer, maar de afgelopen maanden zijn luchtvaartmaatschappijen en luchthavens gestart zich aan te passen met behulp van nieuwe procedures en technologie om de reis zo veilig en soepel mogelijk te maken.

Dit is het nieuwe reizen

Als er vier punten zijn die helpen om het ‘nieuwe normaal’ voor de reisbranche te beschrijven, dan zijn dat: regels voor gezondheid en veilig vliegen, de overstap naar ‘contactloos reizen’, het overal inzetten van optimalisatie en de groei van naadloze mobility as a service. Deze punten zijn niet alleen richtlijnen, het zijn eisen die elke luchthaven en luchtvaartmaatschappij onmiddellijk moet aanvaarden. Laten we dus eens naar elk van deze punten kijken.

Gezondheid eerst, vlieg veilig

Net zoals een ‘reis’ naar de supermarkt, begint een veilige vliegreis met handen ontsmetten en respect voor sociale afstand. Maar een vliegreis is duidelijk een meer ‘betrokken’ reis en alle belanghebbenden en betrokken partijen zullen zoveel mogelijk informatie moeten delen om het proces soepel en veilig  te laten verlopen.

Het gebruik van API-technologieën (Application Programming Interface) vormt de verbindende lijm waarmee aangesloten partners en interne luchthaven-/luchtvaartmaatschappijen met elkaar kunnen praten. Door een kanaal te creëren voor een dataservice, applicatie of volledig besturingssysteem, bouwen API’s het bindweefsel op dat het nieuwe operationele weefsel van vliegreizen vormt.

Deze technologieën maken de weg vrij voor bedrijven om steeds slimmere contact traceersystemen te bouwen; wat de tweede generatie van deze applicaties uiteindelijk in staat stelt om bioveiligheidsinformatie uit te wisselen tussen landen van vertrek en aankomst.

Diezelfde technologie kan worden gebruikt om sociale afstand te handhaven op luchthavens waar veel passagiers bij elkaar komen; waarbij ze soms gevolgd worden via smartphone-verbindingen met wifi op de luchthaven en soms via warmte- en bewegingsgevoelige sensorcamera’s. Dit is het soort technologie-integratie en -uitwisseling die ons veilig zal houden.

Een voorbeeld hiervan is Aeroporti di Roma (AdR), wiens datagestuurde operaties tijdens de COVID-19-pandemie erg belangrijk werden. Terwijl de luchthaven een van de meest veilige plekken wordt, houdt het nog steeds rekening met de behoeften van de klant voor naadloos en probleemloos reizen. AdR maakt met name gebruik van sensoren voor bepaalde gebieden om sociale afstand te bewaken, en thermische scanners in helmen, zodat het personeel rond de luchthaven kan lopen en de temperatuur kan controleren.

Het bijkomende voordeel; als we weten welke delen van een luchthaven het dichtst bevolkt, bereisd en ‘aangeraakt’ zijn (zowel virtueel als fysiek), dan kunnen we effectiever schoonmaken op de plekken waar dit het meest nodig is.

De contactloze reis

Hoewel sommige delen nog futuristisch klinken, is de contactloze reis al begonnen. We kunnen onze instapkaarten scannen met onze smartphone en we kunnen alles op de luchthaven betalen via contactloos bankieren. De contactloze reis 2.0 gaat echter verder; dit is een ervaring van parkeren tot instappen waarbij de passagier niks meer hoeft aan te raken. Het plaatsen van uw handbagage in een beveiligingsscanner is zal ongeveer het meeste contact worden tijdens de reis.

Belangrijke onderdelen van de contactloze reis worden mogelijk gemaakt door technologieën zoals ‘wayfinding’ op luchthavens voor een betere passagierservaring. Dit biedt passagiers een Augmented Reality (AR)-weergave van de luchthaven op hun smartphone, zodat ze hun weg kunnen vinden door zones die ze misschien niet kennen. Het verbinden van mensen met routegegevens van de wayfinder gebeurt via API’s.

Toekomstige innovaties zorgen er bijvoorbeeld voor dat luchthavens beveiligingsscanners beginnen te implementeren die de veiligheid van vloeistoffen kunnen detecteren in flessen van meer dan 100 ml. IATA bekijkt opties om luchtvaartmaatschappijen richtlijnen te geven over de persoonlijke gezondheidsstatus scores van een passagier (als een persoon akkoord gaat met het delen van informatie).

Overal optimalisatie

Sommige luchthavens zijn overgestapt van het verwerken van 150.000 passagiers per dag naar 15.000 passagiers per dag. Om effectief x10 te kunnen dalen in aantal passagiers, moeten luchthavens weten welke terminals ze moeten sluiten, welke gates ze open moeten houden voor welke vluchten, afhankelijk van verschillende schema’s… en welk personeel op welk moment bij welke gate moet zijn. Terwijl ondertussen toch dezelfde kwaliteit van dienstverlening aan klanten wordt gewaarborgd.

Het is helaas niet mogelijk om alles op dezelfde manier als voorheen te doen, maar dan in het klein. Luchtvaartmaatschappijen en luchthavens moesten een volledig herprioriteringsproces doorlopen en dat vertalen naar nieuwe operationele structuren op de grond, om zowel de toewijzing van personeel als de toewijzing van vluchten en instappen te dekken.

Omdat informatie wordt uitgewisseld via cloud-gebaseerde netwerken met API-verbinding tussen interne systemen, mobiele apparaten en externe partnerdatabases, kan kunstmatige intelligentie (AI) worden toegepast om herprioriteringsacties nauwkeurig uit te voeren. Naarmate de datasets groeien en de nauwkeurigheid van het model toeneemt, neemt ook de effectiviteit van de AI zelf toe.

Naadloze Mobility-as-a-Service

Laten we ook een volledig naadloos Mobility-as-a-Service (MaaS)-proces beschouwen als onderdeel van de nieuwe reiservaring op de luchthaven. Net zoals bij het contactloze reisproces hoeven passagiers niet per se hun eigen auto mee naar de luchthaven te nemen, door parkeergarages te rijden, met kaartautomaten in aanraking te komen en ga zo maar door.

Door een schoongemaakt MaaS-transportvoertuig te ‘lenen’ en het eenvoudig af te zetten bij een aangewezen punt, kan het voertuig vervolgens worden voorbereid op zijn volgende passagiers, waarvan de inzittenden het ook slechts tijdelijk zullen gebruiken.

We dienen ook rekening te houden met vervoer voor personen met mobiliteitsproblemen. Als een passagier ouder of minder mobiel is, heeft hij mogelijk een elektrische rolstoel nodig op de luchthaven. Mogelijk moeten ze dit ook gebruiken tijdens het boarden en om verder te reizen. Deze mobiliteitsproblemen mogen niemands reisplannen in de weg staan ​​en we kunnen gegevens gebruiken om ervoor te zorgen dat de juiste bevoorrading op het juiste moment op de juiste plaats plaatsvindt.

We hebben API’s nodig voor contactloze ervaringen terwijl we op weg zijn naar de toekomstige, contactloze reis. We hebben analyses met AI/ML-mogelijkheden nodig voor operationele voorspellingen; we hebben realtime verwerking nodig om snel beslissingen te kunnen nemen en om reactief en proactief te zijn, aangezien reisbeperkingen dagelijks kunnen veranderen, zowel nu als in de toekomst.

We hebben low-code/no-code cloudgebaseerde platforms nodig om API’s te integreren en nieuwe digitale luchthavendiensten te creëren in kort tijdsbestek, omdat deze veranderingen snel en veilig moeten plaatsvinden!

Gertjan Vaessen, GM & Country Leader Netherlands, TIBCO

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here