Home Ondernemen & Business Hoe vervoersbedrijven IT kunnen inzetten om hun transportnetwerk te beveiligen

Hoe vervoersbedrijven IT kunnen inzetten om hun transportnetwerk te beveiligen

67

Naarmate de wereldbevolking toeneemt, wordt de behoefte aan meer mobiliteit groter en het ontlasten van de wegen steeds belangrijker. Het is dus geen verrassing dat de transportnetwerken op zowel het spoor, als in de lucht en op zee, afhankelijker worden van technologie om de groei van passagiers bij te houden en om een betere klantervaring te bieden. Dit creëert enorme uitdagingen voor vervoersbedrijven, want betrouwbaarheid en veiligheid van de dienstverlening zijn van het allergrootste belang, net als de toegankelijkheid en beveiliging van netwerken.

Volgens een recent onderzoek van Vertiv is de transportwereld internationaal een van de meest kritieke sectoren. Zo zijn veel onderdelen van treinvervoer erg afhankelijk van technologie, van het kaartjessysteem tot de sensoren en het communicatienetwerk. Door deze afhankelijkheid kunnen zelfs de kleinste vertragingen in het communicatienetwerk zorgen voor een negatief effect op het geheel.

Beschikbaarheid

Omdat veel steden hun spoorwegennet willen uitbreiden om wegen te ontlasten, wordt beschikbaarheid steeds essentiëler. Als een spoor- of busnetwerk offline gaat, is het effect lokaal direct zichtbaar. De vertraging zorgt voor stress en onrust onder reizigers die in veel gevallen afhankelijk zijn van het spoor of de bus om bijvoorbeeld naar hun werk te komen. In dat geval is het van levensbelang om niet alleen het fysieke netwerksysteem, maar ook het IT-systeem te beveiligen om zeker te weten dat alle netwerkonderdelen efficiënt functioneren.

Hieronder noemen we vier kritieke gebieden waar het met name voor spoorwegbedrijven verstandig is om IT in te zetten:

Seinen op het spoor – Always On IT-infrastructuur

Signaleringssystemen op treinsporen moeten altijd blijven functioneren. Om hiervoor te zorgen, is er robuuste IT-architectuur en redundantie nodig. Deze oplossing moet problemen snel kunnen ontdekken en binnen no-time het systeem kunnen herstellen.

Rangeerterrein – De behoefte aan een veerkrachtig en flexibel IT-systeem

Spoorwegennetwerken zijn steeds in ontwikkeling en worden continu opgewaardeerd. Hierdoor ontstaat een combinatie van verschillende nieuwe en oude technologieën op afgelegen omgevingen. Om vanaf een afstand alles te onderhouden, is een IT-systeem dat met alle soorten technologieën kan communiceren een vereiste. Zo kan het technisch ingenieurspersoneel, dat vaak gestationeerd is op lange afstanden van signaleringslocaties, vanaf hun bureau de systemen monitoren en waar nodig herstellen.

Bureau operator – Een uniforme IT-infrastructuur

Moderne spoorwegen gebruiken hoogwaardige KVM-zenders in de signaalapparatuur en bijbehorende ontvangers op het bureau van de operator. Zo kan de operator zijn computer rechtstreeks aansluiten op het signaleringssysteem en de IT-infrastructuur van het netwerk beheren vanuit een gecentraliseerd operationeel centrum of een andere externe locatie.

Controlekamer – Remote Monitoring voor IT-systemen

Om een transportsysteem draaiende te houden, moet het operationele personeel in de controlekamer snel toegang hebben tot de gegevens die in meerdere operationele IT-systemen staan. Denk bijvoorbeeld aan videofeeds, teleconferentiesessies en kaarten. Het toegang aanvragen en de zoektocht naar de juiste data kost een hoop tijd. En dat terwijl de controlekamer ook efficiënt moet werken, verantwoordelijk is voor soepel draaiende systemen en de kosten onder controle moet houden.

Krachtige KVM-systemen zijn een snelle en eenvoudige oplossing om toegang te bieden tot een onbeperkt aantal operationele systemen. Tegelijkertijd kan een volledig geïntegreerd geconvergeerd datacenter ook ideaal zijn voor controlekamers omdat ze IT-implementaties en -upgrades ondersteunen en tegelijkertijd de maximale efficiëntie en beschikbaarheid bij de kleinste digitale footprint bieden.

Etienne Guerou, VP Industrial Vertical Asia bij Vertiv Co

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in