Home Ondernemen & Business Huawei: interessant alternatief voor traditionele vendoren

Huawei: interessant alternatief voor traditionele vendoren

42

Sinds april is Rhodix een officieel partnerschap aangegaan met Huawei. Zo bieden wij nu de datacenter solutions en datacenter producten van Huawei aan als vast onderdeel van ons portfolio waaronder servers, switches, storage, routers en WLAN-oplossingen. Voor velen is Huawei een relatief onbekende speler op de datacenter markt. Onterecht vinden wij, want ze heeft haar strepen in de markt al ruimschoots verdiend.

Onze eerste kennismaking en samenwerking met Huawei dateert al meer dan 5 jaar geleden. Sinds die tijd volgen wij Huawei met meer dan grote interesse en sinds begin dit jaar zijn we officieel elkaars partner geworden. Vanwege het complete en sterke datacenter portfolio en de innovatie- en slagkracht van Huawei zijn zij een aanvulling op het productenportfolio van Rhodix.

Een stukje geschiedenis

In 1987 werd Huawei als één van de eerste Chinese telecombedrijven opgericht in Shenzen, toen een opkomende stad gevoed door de maakindustrie. Inmiddels is het de standplaats van Huawei’s hoofdkwartier in één van de jongste steden van de wereld, met nagenoeg net zoveel inwoners als in heel Nederland. Huawei biedt een heel ecosysteem aan enterprise producten, te beheren vanuit één centraal management platform. Sommige bedrijven kiezen voor de focus op software, op services of op chips. Huawei daarentegen kiest ervoor om zich te richten op het netwerk in zijn geheel – dus alle informatie dragende onderdelen die een compleet netwerk vormen. Inmiddels is Huawei uitgegroeid tot een Fortune 500-bedrijf met een omzet van circa 85 miljard dollar in 2017. Die omzet komt niet alleen uit het thuisland. Sterker nog, 65 procent van de omzet komt van buiten China.

Huawei, van die smartphones toch?

Huawei is geen onbekend merk in Europa. Noem je echter deze naam, dan denkt vrijwel iedereen direct aan smartphones. Maar wist je dat wereldwijd Huawei al decennialang een speler is op de carrier markt? Grote kans dat je Huawei zelfs dagelijks tegenkomt; maar liefst een derde van de wereldbevolking komt dagelijks indirect in aanraking met Huawei vanwege hun 3G en 4G technologie die zij leveren aan operators over heel de wereld.

Ook wij bij Rhodix waren relatief onbekend met Huawei; dat blijkt ook uit de vele varianten van de uitspraak van de naam die ons kantoor passeerden 🙂 Hoe-ah-wei? Hoe-ah-wij? Nee, het is toch echt ‘Wah-way’. In thuisland China wordt het merk voornamelijk als ‘Ghoe-ah-weej’ uitgesproken om het nog lastiger te maken. Waarbij we ook de ‘Nederlandse uitspraak’ vaak blijven hanteren omdat ‘Wah-way’ niet echt heel bekend is in Nederland: “Watte? O, ‘Hoe-ah-wei’ die ken ik wel.”

Samenwerking Rhodix – Huawei

Bij Rhodix zijn we erg selectief in het aangaan van nieuwe partnerschappen. Wij geloven dat elke partnerschap direct iets moet toevoegen aan ons portfolio en ook een sterke toegevoegde waarde moet zijn voor onze klanten. Wij richten ons dan ook op een selectief aantal partners, zodat we een duidelijke focus kunnen blijven hanteren. We voelden echter een gat in ons portfolio, waardoor het voor ons niet mogelijk was om een totaaloplossing aan te bieden. Hét moment om met een nieuwe partner om de tafel te gaan; dit werd Huawei. De storage, routers, servers, switches en WLAN-oplossingen vullen nu ons compleet plaatje in ICT infrastructuur aan. En bieden ook een interessant alternatief t.o.v. andere offertes. De prijs is vaak zeer verrassend voor onze klanten, soms scheelt het zelfs een factor 2 met bekendere merken zoals HP en Cisco. Iets waar wij ook nog vaak van versteld staan.

Best spannend een nieuw merk, toch?

Toch is het best spannend om te kijken naar nieuwe alternatieven. Bij veel bedrijven wordt er al zo lang met bekende merken zoals HP, Dell, EMC en/of Cisco gewerkt. Deze merken zijn bekend, gerenommeerd en hebben zich intern vaak al bewezen. Moet je het dan wel willen om over te stappen op een nieuw merk?

Dit doen we immers vaak ook privé. Je bent al jaren tevreden met je IPhone of Samsung; het is voor jezelf min of meer een no-brainer om hier weer voor te kiezen bij je abonnement verlenging. Maar dan komt er een ‘nieuwe’ speler op de markt. De prijs-kwaliteit is zeer goed maar ook aanzienlijk goedkoper… Lijkt toch het onderzoeken waard, toch? Eigenlijk geldt dit ook voor Huawei.

En vergeet niet… hoewel dit merk bij ons relatief onbekend is in de carrier-branche, hoeven ze in Azië zich allang niet meer te bewijzen en behoren ze tot de solide A-merken. Hmm… hoe doen ze dat dan in Azië? Welke organisaties werken met Huawei en wat zijn hun ervaringen? Hoe kijken zij tegen innovatie aan? Is het onterecht dat Huawei in Nederland nog zo ‘nieuw’ is in de IT?

Dat gaan wij voor je uitzoeken! Ik heb de unieke kans gekregen om over een paar weken antwoord te krijgen op deze vragen en je mee te nemen in de wereld van Huawei. Eind september vertrek ik naar Shenzen in China; de metropool van innovatie. In mijn volgende blogs geef ik je een kijkje achter de schermen bij Huawei en bedrijven die top notch bezig zijn met innovatie. Een uniek kijkje in de fabriek, Huawei’s experience en innovatie center, de plannen van de toekomst en insight spieken bij hoogstaande IT-implementaties bij diverse organisaties.

Nu nog stiekem oefenen op mijn uitspraak… Wah-way dus.

Suzanne van Os, Marketing Manager RHODIX IT SERVICES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here