Veel bedrijven denken nog altijd dat hyperautomation draait om de inzet van technologie. Ten onrechte, want het zou moeten gaan over hoe je maximale business value realiseert met de inzet van technologie. Door de mindset rondom hyperautomation veel meer door de business te laten leiden, kunnen bedrijven het effectiever inzetten.
Maak de overgang naar business-driven hyperautomation
Bij hyperautomation gaat het niet om het omarmen van de nieuwste technologie; het gaat juist om het aanpakken van fundamentele bedrijfsuitdagingen met technologie. Denk hierbij aan een toenemend tekort aan arbeidskrachten, het niet kunnen voldoen aan klantvragen of de stijgende druk in de organisatie om kosten te verlagen. Als de hyperautomation-oplossing goed aansluit bij de behoeften van de business, ervaren organisaties een hogere adoptie van de oplossing, verlopen transities soepeler en zijn de resultaten op lange termijn aanzienlijk beter.
Dit neemt niet weg dat elke organisatie te maken krijgt met belangrijke obstakels bij hyperautomation-projecten. Organisaties die het vooral zien als een IT-initiatief, missen vaak de afstemming met de strategische doelstellingen van de organisatie, of hebben een gebrek aan inzicht in de mogelijkheden. In veel organisaties heeft het management geen duidelijk beeld van wat hyperautomation kan opleveren. Inspirerende businesscases vanuit IT zijn dan essentieel om het management hiervan te overtuigen.
Leg de waarde van hyperautomation vast en toon het aan
Organisaties moeten bovendien de waarde van hyperautomation expliciet vastleggen. CFO’s en andere leden van het managementteam zijn primair gefocust op financiële resultaten. Als hyperautomation niet leidt tot directe verbeteringen in de winstgevendheid, wordt de waarde ervan snel in twijfel getrokken.
Daarom moet de waarde ervan worden aangetoond. Bij de start van hyperautomation-trajecten moeten duidelijke definities worden gegeven van wat succes betekent. Of het nu gaat om het verslaan van de concurrentie, het verbeteren van interne processen of het creëren van nieuwe inkomstenstromen.
Dit bereik je door duidelijke business-gedreven vragen te stellen, een concreet budget vast te stellen en te zorgen voor een sterke executive buy-in. Te vaak worden hyperautomation-projecten namelijk gezien als een ‘IT-feestje’ zonder betrokkenheid van het management dat de KPI’s bepaalt. Succesvol waarde vastleggen vereist dus een nauwe samenwerking tussen IT en de boardroom. Goede samenwerking voorkomt dat hyperautomation-initiatieven in silo’s blijven steken en zorgt dat ze zowel technologisch als strategisch gemotiveerd zijn.
IT speelt een belangrijke rol in het stimuleren van creativiteit en innovatie
Hoewel hyperautomation door de business moet worden gedreven, heeft de IT-afdeling wel degelijk een belangrijke rol. IT-afdelingen zijn niet langer slechts technische ondersteuners; ze kunnen een cruciale rol spelen bij het stimuleren van innovatie en creativiteit binnen organisaties. Ze kunnen bijvoorbeeld het voortouw nemen door businesscases te creëren die aantonen hoe hyperautomation specifieke bedrijfsuitdagingen kan aanpakken.
Dit stimuleert de business creatief na te denken over hoe zij hun workflows kunnen automatiseren. Start daarbij met ‘laaghangend fruit’, zodat organisaties snel waarde kunnen zien en projecten verdere steun van het management kunnen krijgen. Vooral tools als UiPath bieden hier uitgebreide mogelijkheden voor.
Kortom, hyperautomation draait niet alleen om technologie, maar vooral om het realiseren van maximale bedrijfswaarde met technologie. Bedrijven moeten een business-driven aanpak hanteren waarbij de behoeften van de organisatie centraal staan. Samenwerking tussen IT en de business is daarbij cruciaal om obstakels te overwinnen en een betere adoptie van hyperautomation-projecten in organisaties te garanderen.
Marijn van der Poel Chief Strategy Officer, Ciphix