Home Innovatie & Strategie Conservatisme in ICT-beheer

Conservatisme in ICT-beheer

65

Zoals ieder jaar heeft internationaal onderzoeks- en adviesbureau Gartner de voornaamste ICT-trends voor 2015 geschetst. Op nummer twee staat ‘digitale verstoring’. Men doelt daarmee op exponentieel groeiende bedrijven als Uber en Airbnb die de druk op traditionele aanbieders opvoeren. Gartner voorspelt dat die druk de komende jaren nog verder toeneemt.
In ICT-omgevingen is in feite precies hetzelfde aan de hand als nu gebeurt in de taxi- en hotelwereld. Het nog traditioneel denkende ICT-beheer levert dezelfde diensten als ze al jaren heeft gedaan en doet te weinig aan vernieuwing.

Leveranciers van clouddiensten zijn de Ubers en Airbnb’ers van de ICT. Ze leveren allerlei flexibele en krachtige ICT-services als een dienst aan. Ze maken die diensten zo laagdrempelig en gemakkelijk toegankelijk dat gebruikersorganisaties steeds vaker om de bestaande beheerafdelingen heen gaan en zelf clouddiensten in gebruik nemen. De beheerders hebben het nakijken.

En zo kan het gebeuren dat een ICT-manager op een dag het kantoor inloopt en tot de ontdekking komt dat afdeling X zelf iPads heeft aangeschaft en op die iPads gebruik maakt van een toepassing uit de cloud. En dat zonder te vragen of het wel toegestaan is.
Vaak leidt dat dan tot hevig protest van ICT-beheer. De toepassing is niet veilig! Wat gebeurt er met de bedrijfsgegevens? Wie controleert de toegang? Wie gebruikt die iPads eigenlijk? Op zich begrijpelijke en terechte vragen.

ICT-beheer moet inspelen op wensen
In plaats van met een beschuldigende vinger naar de gebruikersorganisatie te wijzen, kan ICT-beheer beter eens eerlijk naar de eigen werkwijze kijken. Op welke manier hebben het de laatste jaren ingespeeld op vragen uit de organisatie? Hoe servicegericht is de afdeling nu echt geweest?

Conservatisme van het ICT-beheer leidt veelal tot ontevredenheid onder de gebruikers. ICT-beheer is helaas nogal eens de ‘Nee-fabriek’ in plaats van een club die de organisatie zoveel als mogelijk faciliteert. Op een gegeven moment is de maat vol en nemen de gebruikers het heft in eigen hand. Clouddiensten maken dat mogelijk. Net zo goed als Uber en Airbnb de vastzittende taxi- en hotelwereld nu eens flink opschudden.

Het is voor beheerders de hoogste tijd om een nieuwe houding aan te nemen. Niet vanuit een ivoren toren dicteren welke ICT-middelen er beschikbaar komen, maar in plaats daarvan actief de dialoog met de organisatie opzoeken en eisen en wensen vertalen naar goede dienstverlening. En wellicht dat clouddiensten dan geen bedreiging blijken te zijn, maar juist kunnen helpen om dat zo goed mogelijk te doen.

René Voortwist, Adviseur De Ictivity Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in