Home Innovatie & Strategie ICT en de kracht van verbinden

ICT en de kracht van verbinden

39
pokémon

Het afgelopen jaar zijn we met ICT in een bijzondere fase terecht gekomen. ICT is écht onmisbaar geworden. Zeker, dat werd eind vorige eeuw al geroepen – of zelfs nog eerder – en de opmerking heeft alles weg van een platitude. Toch is het dat niet, want voor het eerst geldt die onmisbaarheid voor ons allemaal.

Neem de opmars van de smartphone. In een tijdsbestek van slechts een paar jaar zijn er nu meer mensen die een smartphone hebben dan een computer. En meer dan de helft van de Nederlanders heeft een tablet, en tablets zijn zelfs nog korter op de markt dan smartphones. Die opmars van tablets is zelfs zo groot dat er nu zogeheten Steve Jobs scholen zijn die met iPads werken, gebaseerd op het idee dat het onderwijs zo op een hoger plan kan worden gebracht. En om de hoek: denk aan betaald parkeren, waar geen kaartje meer aan te pas hoeft te komen. Het kan allemaal in een handomdraai tot op de minuut via de smartphone worden geregeld.

We hebben het afgelopen jaar ook de enorme kracht gezien van social media. Het leggen van verbindingen tussen mensen heeft een enorm positieve impact – van informatievoorziening tot klantenservice. De keerzijde ervan hebben we ook gezien. Eén verkeerde opmerking in een tweet en je kunt omzien naar ander werk of je wordt op zijn minst overspoeld door een tsunami aan online kritiek. Denk maar aan de ongepaste ‘grappen’ rond de dood van Mandela en de Chinese ‘grap’ van Gordon.

Nog wat grepen uit het afgelopen jaar. De online verkopen in Nederland blijven hard groeien. Zozeer zelfs dat fysieke winkels het loodje leggen en gemeenten zich het hoofd breken over hoe zij de leegstand in winkelcentra kunnen tegengaan. Dat kan door het contact met de klant te versterken en te zorgen voor een betere klantbeleving. Maar dat lukt alleen als je meer te weten komt over de klant, en ook hier is ICT weer de ‘enabler’.

Dan zijn er technologische ontwikkelingen die op termijn een enorme impact zullen krijgen. Overal ter wereld – Nederland incluis – gaan nu autonome auto’s de weg op. Deze auto’s verzamelen informatie uit de omgeving, van andere auto’s in de buurt, enzovoort. Zelfsturing belooft op termijn veel veiliger te zijn dan een chauffeur, misschien is dat zelfs nu al zo. Hoelang duurt het nog voordat u niet meer achter het stuur mág kruipen, maar de rit helemaal aan de auto zelf moet overlaten? U bent anders een gevaar voor uzelf en de andere weggebruikers. Enfin, een verkeersboete zult u dan ook nooit meer krijgen.

De uitzonderlijke tempo van digitaliseren heeft ook plaatsgevonden op gebieden waar we even niet aan gedacht hebben. De NSA-perikelen zouden toch voor niemand een verrassing moeten zijn? Maar nee, de verontwaardiging was groot. Die verontwaardiging zal nog wel groter worden, want er is nog geen einde gekomen aan de onthullingen van Edward Snowdon. Hoe dan ook, het besef van hoever de digitalisering gaat en hoe toegankelijk onze gegevens zijn is groter geworden. Geheime diensten in binnen- en buitenland kennen de kracht van verbinden. Juist zij zijn op zoek naar die verbindingen: wie heeft contact met wie, wat wordt er uitgewisseld en wanneer, wie is wat van plan en wanneer, enzovoorts. Nu dit allemaal in de openbaarheid komt, realiseren we ons kennelijk welke waarde onze data en onze connecties (verbindingen) hebben.

Zelfs onze overheid ziet dat ICT tot in de haarvaten van onze samenleving is doorgedrongen en heeft nu de Eerste en Tweede Kamer een notitie gestuurd over de technologische ontwikkelingen en de invloed daarvan op de veiligheid, vrijheid en privacy van burgers en instanties. De notitie is een aanzet tot discussie over de impact van de steeds verdergaande digitalisering.

Begin 2013 hebben we ook de clash gezien tussen traditionele ICT die uit de gratie is en de nieuwe aanpak waar nu behoefte aan is. Apps, mobiele devices, overal en op elk moment toegang, clouddiensten, enzovoorts. Kortom: ook hier gaat het om verbinden. De (grote) ICT-bedrijven die dat niet hadden zien aankomen kwamen in problemen, soms tot op het punt dat de kennis van medewerkers gedevalueerd moest worden.

In 2014 zal nog veel meer dan dit jaar gaan om het verbinden en om wat de verbindingen ons te bieden hebben. En om de technologie die mensen, processen, apparaten en data verbindt: het Internet of Everything. Een van die technologieën draait om de automatisering van de automatisering: het vermogen van het netwerk om zichzelf aan te passen aan de behoeften van applicaties en gebruikers.

In tegenstelling tot wat sommige bekende marktvorsers denken, is het Internet of Everything gewoon realiteit. Voorbeelden: toepassingen voor de landbouw (klimaatregeling in Australische wijngaarden) en gemeenten zoals Nice, die op basis van metingen (drukte, mate van vervuiling) de verkeersstromen reguleren, wat tot een drastische reductie van verkeersoverlast en vervuiling heeft geleid.

Er is weinig of misschien wel niets meer in ons leven, in ons werk, in onze vrijetijdsbesteding waar ICT geen invloed op heeft. Zonder ICT raak je de verbinding met de ander kwijt. Dan rest je niets anders dan op de fiets te springen om te gaan kijken of iemand thuis is. En dat is misschien zo slecht nog niet…

Michel Schaalje, Technisch Directeur Cisco Nederland

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here