Home Arbeidsmarkt & Onderwijs ICT-infrastructuur: het fundament voor modern onderwijs

ICT-infrastructuur: het fundament voor modern onderwijs

82

Het Nederlandse klaslokaal wordt steeds digitaler. Naar verwachting zet die ontwikkeling de komende jaren in een hoog tempo door. ICT speelt daarbij meer dan enkel een faciliterende rol. Het vormt de basis voor kwalitatief hoogstaand onderwijs.

In het onlangs gepubliceerde beleidsdocument ‘Meerjarenkoers 2019-2022’, laat Kennisnet, de onafhankelijke dienstverlener op het gebied van ICT en onderwijs, er geen twijfel over bestaan: ‘Technologie is niet meer weg te denken uit het onderwijs’. Volgens Kennisnet gaat het er om ‘nu de volgende stap te zetten en door een professionele inzet de positieve effecten te vergroten’.

Die volgende stap is, vind ik, broodnodig. De eisen aan het onderwijs worden hoger, terwijl de beschikbare financiële middelen geen gelijke tred houden. Voeg daaraan toe dat de sector ook te maken heeft met krapte op de arbeidsmarkt, en de noodzaak voor een volgende stap is duidelijk. ICT is hierbij een onmisbaar hulpmiddel.

onderwijs

Efficiëntieslag voor docenten

Met de inzet van ICT-hulpmiddelen maken onderwijsinstellingen allereerst zelf een efficiëntieslag. Bijvoorbeeld door bestaande processen, zoals het maken van rapportages en de inroostering van leerkrachten, verder te optimaliseren door digitalisering. Door het gebruik van ICT-oplossingen kunnen docenten routinematig werk automatiseren, waardoor er meer tijd overblijft voor het daadwerkelijke lesgeven.

Met behulp van cloud computing winnen de docenten tevens aan flexibiliteit. Het maakt plaats- en tijdsonafhankelijk werken mogelijk, terwijl ook de beschikbaarheid van applicaties, data en lesstof niet meer beperkt is tot de schoolmuren. Werken vanuit de cloud heft ook de restricties op hardware-gebied voor een groot deel op, waardoor het niet meer uitmaakt of er wordt gewerkt op een desktop, notebook of tablet.

Voor schooldirecties geeft ICT daarnaast de mogelijkheid tot aanmerkelijke besparingen op zaken als energiekosten. Een mooi voorbeeld daarvan is het ‘verslimmen’ van gebouwen door bijvoorbeeld aanwezigheidssensoren te plaatsen. Zo wordt alleen gestookt als er daadwerkelijk iemand in een klaslokaal zit. Hetzelfde geldt voor de verlichting.

Leerlingen en lesstof

De voortschrijdende digitalisering in het onderwijs is, vind ik, goed terug te zien in het grotere aanbod van digitaal lesmateriaal. Het vergroot zowel de toegankelijkheid van de lesstof als het actuele karakter daarvan. ICT-hulpmiddelen zoals Virtual Reality en Augmented Reality zorgen er bijvoorbeeld voor dat leerlingen een complexe materie op relatief eenvoudige wijze tot zich kunnen nemen.

De voordelen van cloud computing gelden ook voor de leerlingen. Omdat het plaats- en tijdsonafhankelijk werken faciliteert, brengt het de integratie van buitenschools leren binnen handbereik. En er zijn meer voordelen. Door de digitalisering van lesmaterialen en -stof kunnen er voor individuele leerlingen gerichte leerplannen worden ontwikkeld. En dat komt weer de kwaliteit van het onderwijs ten goede, wat zich uiteindelijk vertaalt in beter geschoolde jongeren

Hoge eisen aan infrastructuur

We zien dat de verregaande digitalisering van het onderwijs hoge eisen stelt aan de ICT-infrastructuur. Eurofiber biedt optimale toegang tot vernieuwend onderwijs, waarbij het van vitaal belang is dat netwerkverbindingen van en naar de onderwijsinstellingen niet alleen snel en veilig zijn maar ook redundant. Want applicaties en data moeten continu beschikbaar zijn. De netwerkverbinding vormt bijna letterlijk de ruggengraat van het onderwijs van morgen.

Michiel van Zeggeren, onderwijsexpert bij Eurofiber

 

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here