Home Ondernemen & Business ICT-projecten bij de overheid, of: De onderste steen moet boven

ICT-projecten bij de overheid, of: De onderste steen moet boven

53

De onderste steen moet boven, is een gevleugelde uitspraak die je regelmatig hoort en leest wanneer de voortgang en status van de parlementaire onderzoekscommissie ter sprake komt die het falen van ICT-projecten bij de overheid onderzoekt. Intussen neemt de kritiek op het onderzoek toe. “Het onderzoek geeft een vertekend beeld” is een van de kritiekpunten. Ook aan het nut van het onderzoek wordt getwijfeld. Er is immers al zoveel onderzoek gedaan de afgelopen jaren is een veel gehoord verwijt.

“De tijdelijke Kamercommissie die ICT-projecten bij de overheid onderzoekt, wil driekwart jaar meer tijd voor een extra ‘verdiepingsonderzoek’. Daarin moeten ontbrekende documenten boven water komen en aanvullende interviews meer informatie opleveren.” Dit meldt de site van Binnenlands Bestuur in november 2013. Een commissie die onder meer onderzoekt waarom ICT-projecten vaak langer duren dan gepland is zelf niet in staat om haar eigen onderzoek binnen de afgesproken tijd af te ronden. Moet op grond van deze uitloop nu worden vastgesteld dat het onderzoek dan is gefaald?

Ik laat het antwoord op bovenstaande vraag aan u over.

Met uitspraken als “de onderste steen moet boven” is het risico aanwezig dat de commissie al stelling heeft genomen en haar veroordeling al klaar heeft. Aangevuld met opmerkingen tijdens de hoorzittingen, zoals dat er “miljarden worden verspild” en dat “de overheid het niet kan en ook nooit zal kunnen” wordt dit risico alleen maar groter. Verliest de commissie hiermee niet haar objectiviteit uit het oog en zoekt zij alleen nog maar bevestiging van haar (voor)oordeel?

Goed of slecht, slagen of falen, positief of negatief zijn het meest objectief te beoordelen als je de prestatie van de overheid op het gebied van ICT-projecten kunt vergelijken. Dit vergelijkingsmateriaal ligt niet voor het oprapen. Toch zijn er voorbeelden te vinden. Eerder is al op deze site een blog gepubliceerd die de prestaties van de overheid vergelijkt met het bedrijfsleven. De verschillen tussen de overheid en het bedrijfsleven lijken helemaal niet zo groot. En ook ander onderzoek schetst een genuanceerder beeld van de prestaties van de overheid volgens Joost Visser (hoogleraar ‘Large Scale Software Systems’ aan de Radboud Universiteit Nijmegen) en Tobias Kuipers (CTO bij Software Improvement Group)

De overheid lijkt hiermee niet meer of minder competent dan het bedrijfsleven. Hoe zinvol is het dan om eenzijdig in te zoomen op alleen maar projecten die niet of minder goed zijn verlopen? In de Nederlandse voetbalcompetitie zijn Roda JC en NEC in het seizoen 2013 – 2014 gedegradeerd uit de Eredivisie. Als oorzaak voor de degradatie wordt wanbestuur genoemd. Als je alleen maar inzoomt op deze twee casussen zou je kunnen concluderen dat wanbestuur leidt tot degradatie uit de Eredivisie. Nog niet zolang geleden – in 2012 – werd Ajax ook wanbestuur verweten. Ajax is echter dat jaar niet gedegradeerd. Ajax werd in dat jaar zelfs landskampioen. Een te eenzijdige kijk op de zaak leidt mogelijk tot verkeerde conclusies. “Narrow streets breed narrow minds”…

Leon Dohmen is principal managementconsultant CGI

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in