Home Ondernemen & Business Sleutelrol ICT bij de decentralisatie zorg

Sleutelrol ICT bij de decentralisatie zorg

82
dainamics

Bij de decentralisatie van onder meer Jeugdzorg en WMO draait het om eigen kracht. Burgers en cliënten moeten veel meer zelf de regie kunnen nemen over hun eigen zorg – de zogeheten transformatie van de zorg. Dat is niet alleen een uitdaging voor de hulpverleners, ook de ICT-organisatie van een instelling (en de gemeente) heeft daarin een wezenlijke bijdrage. Regie kun je pas nemen als je toegang hebt tot informatie en zelf processen kunt aanroepen of aansturen.

In de Kamerbrief over de voortgang van de decentralisatie van de Jeugdzorg per 1 januari 2015 staat dat ICT- toepassingen een centrale rol spelen bij deze transformatie. Die ‘maken het mogelijk dat ouders en jongeren veel meer het beheer krijgen over hun eigen gezinsplan en over de gegevens die anderen over hen registreren.’ Dat is gemakkelijk gezegd, maar hoe vul je dat op een consequente en integrale manier in als organisatie? Niet door een extra module te hangen aan het bestaande cliëntsysteem.

Het beheer over hun eigen zorg vereist dat cliënten steeds over actuele gegevens beschikken, dat ze zelf informatie kunnen toevoegen en delen en dat ze bijvoorbeeld zelfstandig afspraken kunnen maken. De hulpverleners moeten met dezelfde informatie werken en ook decentraal over functionaliteiten beschikken om in het veld of bij de cliënt aan tafel gegevens in te zien, toe te voegen en te bewerken.

Andere koek voor de ICT-afdeling
Dit alles pleit voor de inrichting van een centraal platform waar belanghebbenden, informatie en processen samenkomen. Dat is voor een ICT-afdeling van een jeugdhulpinstelling vaak andere koek dan de omgeving waar ze normaal mee werken. Veel bestaande cliëntsystemen zijn erg gesloten en op de eigen diensten en cliënten gericht. Terwijl de nieuwe situatie vraagt om openheid naar cliënten, gemeente en collega-zorginstellingen, uiteraard met alle privacywaarborgen. 2015 wordt door veel instellingen gezien als een overgangsjaar voor de decentralisatie waarin ze vooral even de nieuwe werkelijkheid – minder budget, minder medewerkers, andere opdrachtgevers – tot zich willen laten doordringen. Toch zou het verstandig zijn om nu ook de eigen ICT-inrichting aan te pakken en een oplossing te ontwikkelen of aan te sluiten bij bestaande, werkende, initiatieven.

Overgangsjaar voor een overgangsjaar
Daar hoort nog wel een kanttekening bij. Net als het geen oplossing is om een extra module in te kopen bij het huidige systeem (om daarmee de uitdagingen van de transformatie aan te gaan), is het ook geen goed idee om zomaar een platform te (laten) ontwikkelen. Het is belangrijk dat de ICT-ondersteuning van cliënten en hulpverleners integraal onderdeel is van de algehele strategie van de instelling en past bij de visie. Dat kan dus betekenen dat hoewel 2015 nog maar een maandje weg is, je als zorgorganisatie toch eerst een pas op de plaats maakt om die visie goed te formuleren. Want als je nu nog kiest voor ad hoc-oplossingen, dan is de kans groot dat je in 2016 nog steeds in een overgangsjaar zit.

Marcel Lucker, directeur sales en marketing bij Winvision

1 REACTIE

  1. Zorgen voor aansluiting bij de visie en de strategie van de organisatie, dat spreekt mij zeer aan. Niet zomaar ergens beginnen of een softwaremodule bijkopen, helemaal mee eens.
    Om succesvol te zijn is het van het grootste belang om de werkvloer te betrekken. Zowel bij het formuleren van de strategie als bij het uitrollen ervan. Vervolgens, om ict goed in te zetten en meteen de goede keuzes hierin te maken, is het noodzakelijk om vanuit het proces te denken, samen met de mensen die de processen uitvoeren. Alleen dan is het mogelijk om ict in te zetten als ondersteunend en faciliterend middel waarmee de organisatie verder komt en de medewerkers in staat stelt het best mogelijke te leveren tegen de laagste kosten. Kortom laat procesverbetering en vernieuwing hand in hand gaan met ict toepassing, in die volgorde.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here