Home Data & Storage Zeven actuele analytics-trends

Zeven actuele analytics-trends

58

In de snel bewegende connected economy zorgen analytics voor de nodige houvast. Het helpt bedrijven meten, visualiseren en voorspellen. Als basis voor gegronde beslissingen, bijvoorbeeld. Of voor het doen van voorspellingen. Hoe dan ook neemt het belang ervan steeds verder toe. Welke zeven trends definiëren op dit moment data analytics?

1. Flexibele analytics-systemen
In het verleden bleken analytics-platforms vaak broos. Daarnaast kost de implementatie doorgaans veel tijd en geld. En stond een systeem eenmaal, dan kon het vaak onmogelijk meebewegen met ontwikkelingen in het bedrijf.
Dat is met de nieuwste technologie gelukkig anders. Organisaties kunnen business- en analysemodellen daarin veel gemakkelijker ‘on the fly’ aanpassen. Ook ongeplande, ad-hoc analyses zijn met nieuwe technieken als Hadoop sneller en veel eenvoudig uitvoerbaar. Dat kan zelfs op operationele data.

2. Democratische aansturing
Analytics-projecten staan tegenwoordig minder vaak onder het goedbedoelde maar ijzeren gezag van de centrale IT-afdeling. Steeds vaker vallen ze onder allerlei business units. Dat gebrek aan centrale sturing vereist wel draagvlak van de massa. Zonder dat heeft analytics weinig toegevoegde waarde en ontaardt het al snel in chaos.
In 2015 zal de aansturing van analytics daarom meer en meer door die massa gebeuren. Interne sociale netwerken zijn de aangewezen platforms om binnen corporates toch de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Managers moeten via die weg nodeloze analytics-projecten in het gareel houden en succesvolle initiatieven op dat gebied stimuleren. Kortom: analytics-projecten worden een stuk democratischer.

3. Analytics-ecosystemen
Analytics gaan in toenemende mate over de grens van de eigen organisatie. Immers, ook businessnetwerken profiteren van het optimaliseren van onderlinge processen. Een goed voorbeeld is de samenwerking tussen Volkswagen, Shell en SAP. Deze bedrijven vormen samen een connected car-ecosysteem. Ook het grootste businessnetwerk ter wereld, Ariba, heeft baat bij analytics. Dankzij predictive analytics hebben zij beter inzicht in hun verbonden processen en signaleren ze tijdig verstoringen in de supply chain.

 4. Dataprivacy
Privacy blijft een heet hangijzer. Privacywetten lopen altijd enorm achter de feiten aan, de beschikbare technologie is altijd drie stappen verder. Toch zien we dit jaar welkome verbeteringen, zoals de toenemende populariteit van encryptie. Maar, wat persoonlijke datasets aangaat, daar zijn nog flinke stappen nodig. Dat is niet alleen een kwestie van nieuwe wetten, maar ook van maatschappelijke en culturele veranderingen. Die veranderingen komen alleen na veel pijn en leed. Begin in ieder geval bij jezelf. Ga voorzichtig om met al dan niet persoonlijke data van je klanten, misbruik hun vertrouwen niet. Doe geen dingen met hun data waarvan ze niet heel duidelijk van tevoren zich bewust waren.

 5. Meer, meer, meer
De verwerkingskracht van computers neemt exponentieel toe. Dat betekent dat dit jaar de toename groter zal zijn dan de som van vele jaren daarvoor. Meer is dan ookvoorlopig het sleutelwoord. Meer data, meer analytics, meer cloud, meer data discovery, meer visualisatie, enzovoorts. Technologische vooruitgang en dus meer van alles is mooi, maar we moeten niet vergeten ook onze informatiecultuur en processen erop aan te passen.

6. Meer magie
De Britse sciencefictionschrijver Arthur C. Clark zei ooit: ‘Iedere voldoende geavanceerde technologie is niet te onderscheiden van magie’. De analytics-industrie heeft met rappe schreden voortgang geboekt, maar echte magie – tools en interfaces die ‘gewoon werken’ – is het nog niet. Het zogeheten ‘machine learning‘, oftewel zelflerende systemen, gaat dat veranderen. Laat ze los op grote datasets en ze zoeken zelf relevante verbanden en opvallende zaken, geven suggesties voor aanvullende data of adviezen over de beste opslagmethoden. Dit jaar gaan we meer van dergelijke technologie zien.

7. Dataficatie
Connected devices en wearables zijn populairder dan ooit. Naast de massa’s fitness-armbandjes heb je nu chips die voorkomen dat je krom loopt, voetballen met sensoren, ‘connected’ tennisrackets en tags die voorkomen dat je je sleutelbos verliest.
Dataficatie is wat er gebeurt als technologie nieuwe, voorheen onzichtbare processen blootlegt die je vervolgens kunt optimaliseren. Het is geen nieuwe trend, maar de ontwikkeling zit dankzij analytics wel in de lift. Zelfs de meest eenvoudige data kan tot grote inzichten leiden. Wie had bijvoorbeeld gedacht dat fitnessgadgets het epicentrum van een aardbeving konden traceren? Maar ook in commercieel gebruik zijn de mogelijkheden eindeloos. Drones bieden inzicht in voorraden en sensoren volgen klanten op de winkelvloer.

De uitdaging voor 2015: zoek een proces dat optimalisatie behoeft en sluit daarop eenvoudige sensoren aan. Stuur de verzamelde real-time data naar de cloud en laat daar analytics op los. Zorg voor real-time inzicht door relevante personen via hun mobiele devices. Voor bonuspunten: voeg complementaire datasets toe, leg de resultaten naast die van de industrie en moedig het delen van best-practices aan.
Mark Raben, Head of Customer Innovations bij SAP Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in