Home Innovatie & Strategie Infobesitas

Infobesitas

125
dainamics

“Ikeafication” van technologie, dat is in de visie van de futuroloog Magnus Lindkvist het centrale thema in zijn visie op de toekomst en de rol en ontwikkeling van technologie daarbij: elke technologie gaat, volgens Lindkvist, van een fase van duur en exclusief, naar een fase van goedkoop en voor iedereen beschikbaar. Deze Ikeaficatie is precies wat nodig is om technologie echt nuttig te maken. Technologie moet ‘saai’ worden voordat het iets anders mogelijk maakt. Als voorbeeld geeft Lindkvist connectivity, het altijd maar in verbinding staan met netwerken om je heen. Toen je nog moest inbellen met een modem was dat heel bijzonder en werd er afgerekend per minuut zodat de kosten enorm opliepen. Inmiddels is connectivity een gegeven en daarmee net zoiets als gas, water en licht. En daardoor kunnen we ons concentreren op alles wat hiermee mogelijk gemaakt wordt.

Infobesitas
Waar we de laatste jaren mee te maken hebben is niet zozeer de plotselinge opkomst van big data –  want al sinds de uitvinding van het boekdrukken in 1440 was er meer informatie beschikbaar dan iemand aankon – maar Infobesitas. Een aandoening die vergelijkbaar is met obesitas. Er is te veel informatie, maar wat we er dan ook nog eens mee doen is vooral die informatie tot ons nemen waar we weinig aan hebben en waar we lui, en in zekere zin ook ‘vet’ van worden. Het zijn vooral de sites met de meest triviale informatie over beroemdheden of over ‘Cats that look like Hitler’ die onze collectieve aandacht vragen. Niet de sites met nuttige informatie en kennis.

Toekomst
Voor wat betreft toekomstscenario’s ziet Lindkvist vier kwadranten, gedefinieerd op een schaal van optimistisch naar pessimistisch, en van zeker naar onzeker. In de zeventiger jaren hadden we pessimisme en zekerheid, de zekerheid dat het alleen maar slechter kon worden. In de negentiger jaren was het optimisme en zekerheid, en nu zitten in een periode van pessimisme en onzekerheid. Waar we naartoe moeten is het omarmen van het vierde kwadrant: onzekerheid met optimisme. Je geest openstellen voor vernieuwingen en veranderingen. Dat levert een klimaat op waar innovatie kan plaatsvinden en waar echte vernieuwingen doorgevoerd kunnen worden.

Compete or Create?
Compete or Create is voor Magnus, die afgelopen week sprak tijdens een conferentie van Business Analytics leverancier SAS, de wezenlijke vraag. Wil je datgene doen wat er al is en daarop concurreren met anderen? Of wil je zelf iets nieuws bedenken en daarin voorop lopen? Die laatste keuze heeft veel voordelen, maar ook nadelen want je zult veel vijanden maken. Toch is dat waar de toekomst van technologie ligt. Frictie helpt uiteindelijk beter bij innovatie en creatie, dan consensus en harmonie. De geschiedenis van IT kan samengevat worden als ‘het goede idee op het verkeerde moment’. Dan is het een kwestie van doorzetten, van de visie hebben dat vernieuwing ergens toe leidt. De CIO moet dan de ‘Chief Innovation Officer’ worden, iemand die bereid is met een open blik een onzekere toekomst tegemoet te treden.

Bekijk hier de presentatie van Lindkvist tijdens de Premier Business Leadership Series-conferentie van SAS.

Ward van Beek is actief als zelfstandig communicatie-adviseur, vanuit zijn bedrijf GotContent? Daarvoor was hij meer dan tien jaar eigenaar en directeur van PR-bureau Whizpr

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here