Home Ondernemen & Business Informatieprofessional 3.0 en de invloed op de harde IT

Informatieprofessional 3.0 en de invloed op de harde IT

139

Kortgeleden heb ik op het NGI-congres een zeer interessante inleiding van Prof. dr ir Rick Maes mogen beleven. Op de site van het NGI staat een goede column van hem, waar hij de Informatieprofessionals en de organisatie daaromheen typeert. De groei van automatiseerder naar informatiseerder en ten lange leste naar Informatieprofessional wordt daarin geduid.

Zowel van de inleiding als van de column heb ik zitten genieten. Wat herkenbaar. Maar ook een gevoel van treurnis overviel me. Herkenbaar omdat ook ik die groei heb mogen beleven. Maar het verhaal past ook in het beeld dat ik al enige tijd van de beroepsgroep informatiseerders heb. Vanwaar nu deze treurnis?

Treurnis 1: Al jaren wordt de gap tussen de IT-afdeling en de business besproken en er boeken over geschreven;
Treurnis 2: Zowel vanuit de IT-hoek als vanuit de hoek van de business doen we ons best elkaar (niet) te begrijpen;
Treurnis 3: IT-ers doen hun best om een taal  te hanteren die de business niet begrijpt;
Treurnis 4: (En deze vind ik eigenlijk nog het belangrijkst) de IT-ers hebben zich zo opgesplitst in specialismen, dat ze als beroepsgroep zichzelf niet meer begrijpen, laat staan dat de business het begrijpt.

Laat ik het maar bij deze vier houden, want ik weet er nog wel een paar te verzinnen (zoals gebrek aan financieel inzicht, organisatorische- en cultuurinzichten, etc).

Maes stelt in zijn column: de Informatieprofessional 3.0 moet een volwaardige businesspartner worden. Nou, daar ga je dan als rechtgeaarde IT-er.

Wanneer ben ik een volwaardige businesspartner?
Als ik de taal van de business begrijp?
Als ik de taal van de business kan spreken?
Als ik de producten in relatie tot de business begrijp?
Als ik de productie van de producten van de business goed kan ondersteunen?
Als ik de in- en verkoop van de grondstoffen en eindproducten goed kan ondersteunen?
Als ik de interne werkzaamheden van de business goed kan ondersteunen?
etc.

Stel jezelf als IT-er eens deze vragen en antwoord eens eerlijk of de woorden: proces, SLA, SLR, Keten-partners, regie, ICT-architectuur, Firewalls, etc. je meer liggen. Is dit nu echt ‘voer’ voor de business? Of is het voer voor de eigen IT-business? Zit de klant hier op te wachten? Een vraag die velen zich niet stellen. Helaas.

Ik wil nog wat toevoegen aan treurnis 4. Tot mijn grote verbazing merk ik dat er een kloof is ontstaan tussen enerzijds de IT-consultants, -adviseurs, -architecten, etc, en de Technisch beheerders anderzijds. Kortgeleden benoemde iemand dat als de “denkers”en de “doeners”. Zelfs onbegrip en onkunde over elkaars werkterreinen komt steeds vaker voor. Het past m.i. niet in het denkbeeld van  Informatieprofessional 3.0, of krijgen we naast deze term ook nog de ICT-professional 3.0? Nee toch?

Als het aan mij ligt gaan we deze kloof dichten met een goed voorbeeld vanuit de beide vakorganisaties de NGI en de NGN. Hierover later meer in een andere Blog.

Lex Schampers, voorzitter NGN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in