Home Innovatie & Strategie innovatie-slagkracht? Gewoon aan de slag!

innovatie-slagkracht? Gewoon aan de slag!

72

Over het Innovatieplatform (2003-2010) is al veel gezegd en geschreven. Evenals over de technologische topinstituten. Beide fenomenen werden in het leven geroepen om de innovatie-slagkracht van het Nederlandse bedrijfsleven te versterken. Onder meer door wetenschap en bedrijf elkaar te laten versterken. Een belangrijk kritiekpunt was dat het MKB nauwelijks iets aan deze regelingen heeft gehad – terwijl de grote multinationals, met hun legertje juristen, wel precies wisten hoe ze uit de ruif konden mee-eten. Even vaak is erop gehamerd dat het helemaal niet gaat om nieuwe producten of diensten, maar om procesinnovatie. Om de bedrijfsprocessen dusdanig in te richten dat je inzicht hebt in marktbewegingen, ziet waar de gaten vallen en in staat bent om daar snel en adequaat op te reageren. Eigenschappen waar juist het MKB goed in is.
Heel vaak zijn de vernieuwingen helemaal niet het gevolg van overheidsbeleid. Google en Facebook zagen gewoon een gat in de markt.

Toepassen
Op IT-gebied hebben we de laatste jaren niets te klagen gehad als het om vernieuwing gaat. Internet, tablets, het gebruik van apps en de strategische inzet van data hebben de IT-industrie op zijn kop gezet. Met cloud computing als een (voorlopig) hoogtepunt.

Als we het dan over proces-innovatie hebben, dan heeft het MKB het eigenlijk voor het uitzoeken: SaaS, ERP, cloud, apps, noem maar op. Maar de vernieuwing gaat zelfs nog een stap verder dan het toepassen van de beschikbare nieuwe technologieën. Want dan gaat het ook om samenwerking. Een goed samenspel tussen de medewerkers van de organisatie. Maar ook tussen het bedrijf en zijn klanten, en leveranciers. Niet bang te zijn om de kennis te delen, want het is al zo vaak gebleken dat kennisdeling leidt tot kennisvermeerdering. Het concurrentiebegrip van vroeger is passé. Openheid en samenwerking zijn de nieuwe kernwoorden.

Daarbij is het belangrijk goed naar elkaar te luisteren. Luisteren naar je klanten en daarop reageren, waardoor je laat merken belang te hechten aan de mening van de klant en inderdaad producten en diensten maakt waar je klanten behoefte aan hebben. Gebruik social media om dergelijke contacten te onderhouden en inzichten te vergaren. Faciliteer de medewerkers in de manier waarop zij invulling willen geven aan hun werk. De technologie is er. Het is nu een kwestie van toepassen; goed monitoren hoe dat gebeurt en de procesvernieuwing ontstaat als vanzelf.

Marcel Groenenboom, Director General Business & Channels bij SAP Nederland

 

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in