Home Internet Internet der Dingen, of: kijken, kijken, niet kopen?

Internet der Dingen, of: kijken, kijken, niet kopen?

84

De hype rond het Internet der Dingen zwelt de laatste maanden enorm aan. “Slimme dingen” hebben zich gevoegd in het illustere rijtje van de doorbraaktechnologieën sociaal, mobiel, cloud en big data. Juist slimme dingen zorgen ervoor dat deze technologieën niet alleen informatietechnologie veranderen, maar de gehele wereld om ons heen en hoe we daar mee omgaan. Je kunt het inmiddels ruiken in de lucht. En kan je dat niet, dan is er binnenkort ongetwijfeld een elektronische neus beschikbaar die dat voor je wil doen.

De hype loopt uiteraard ver voor op de realiteit en ziet er ook altijd net iets anders uit dan het in realiteit zal zijn. Maar de visionaire CIO of bestuurder zal de druk om de kansen van het Internet der Dingen te onderzoeken sterk voelen aanzwellen. Nieuw onderzoek van Pb7 Research bevestigt dat beeld. Van de Nederlandse organisaties met 50 of meer medewerkers, heeft 26% naar eigen zeggen een heldere strategie, zegt 24% momenteel een visie aan het ontwikkelen te zijn en zegt 30% een strategie aan het ontwikkelen te zijn. Uiteindelijk zegt maar 12% van deze Nederlandse organisaties er helemaal niet mee bezig te zijn. Als organisatie kan je er simpelweg niet meer omheen: het Internet der Dingen negeren zou wel eens het Kodak-moment voor uw organisatie kunnen zijn.

Nederlandse bedrijven snuffelen dus massaal aan het Internet der Dingen, maar zien we ook dat de revolutie voor onze ogen plaatsvindt. Op zich zijn er hele positieve signalen: 12% van de Nederlandse organisaties heeft al oplossingen in productie. Daarbij dient u wel te bedenken dat bijvoorbeeld energiebedrijven al flink op weg zijn met de installatie van slimme meters, of dat oliebedrijven al jarenlang van M2M-oplossingen gebruik maken en dat  er eigenlijk al een groot aantal Internet der Dingen-oplossingen, soms al vele jaren, op de markt zijn. Een ander positief signaal is dat 19% van de onderzochte bedrijven aangeeft met proefprojecten bezig te zijn.

Viva la Revolución? Nou, nog even niet. Ondanks alle visie en strategie die in ontwikkeling is en de behoorlijke opkomst  van proefprojecten, geeft slechts 7% aan de komende jaren sterk te investeren. Daarbij hebben we het dus niet alleen over dit jaar, maar over de komende jaren. Nederland is nog niet klaar voor de revolutie. Nederland wil eerst nog even snuffelen.

Peter Vermeulen, Directeur Pb7 Research

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in