
Hoe meer mensen we online zien gaan, hoe meer de inkomsten uit online toenemen. Met de beweging richting een internet dat zich uitbreidt naar meer apparaten dan een desktop, laptop, tablet en mobiel, komen er alleen maar meer kansen voor nieuwe verdienmodellen en slimme concurrentie met gevestigde bedrijven.
Connectiviteit blijkt een positief effect te hebben op welvaart. De mogelijkheid om vergelijkbare diensten te leveren voor lagere kosten, schept nieuwe kansen. Grote bedrijven als bijvoorbeeld Microsoft en General Electric hebben in de afgelopen jaren miljoenen banen uitbesteed aan ontwikkelingslanden om op deze manier extra inkomsten te genereren voor deze landen.
Maar dat niet alleen, dankzij het internet gingen ook ondernemers direct de concurrentie aan met grotere meer traditionele bedrijven. Ondernemers die het internet omarmden op het juiste tijdstip hebben een financieel voordeel gehad ten opzichte van hun minder progressieve concurrenten. Er zijn talloze voorbeelden te noemen van ideeën, inmiddels uitgegroeid tot succesvolle bedrijven, maar die in een internetloos tijdperk nog niet bestonden.
Internet gaf het individu, zowel in de Westerse wereld als in ontwikkelingslanden, de macht om grote bedrijven uit te dagen. Fysieke locatie is niet altijd meer relevant bij het starten van een dienst of bedrijf.
Waar gehakt wordt vallen echter ook spaanders. Dankzij de voortrazende technologie bestaat meer dan 40 procent van de bedrijven die ooit in de top stonden van de Fortune 500, vandaag de dag niet meer. Maar al met al is de afgelopen jaren aangetoond dat er een positief verband is tussen connectiviteit en welvaart.
Met de ontwikkeling dat steeds meer apparaten een verbinding met het internet hebben, ook wel the internet of things genoemd, zal de welvaartskloof hier alleen maar minder door worden. Er ontstaan nog meer kansen.
Het verband tussen connectiviteit en welvaart is er echt. In een tijd waarin de wereldwijde economische situatie er zelden zo verschrikkelijk uit zag, kan een hoger verbindingsniveau aanzienlijke financiële mogelijkheden creëren. En hoe meer mensen we online zien gaan, des te meer zullen hun inkomsten toenemen. Het economische voordeel heeft een enorm potentieel.
Richard Jonker is VP Emerging Markets bij NETGEAR