Home Internet Internet of Things: goudmijn voor bedrijfsleven?

Internet of Things: goudmijn voor bedrijfsleven?

61
internet

Het ‘Internet of Things’ heeft gezorgd voor een nieuwe wereldorde waarin economische regels opnieuw moeten worden uitgevonden en traditionele machtsverhoudingen grondig zijn verstoord. Consumenten varen wel bij alle gadgets en wearables, maar profiteer je nu als bedrijf van die nieuwe werkelijkheid?

Het ‘Internet of Things’ maakt momenteel een stormachtige groei door, bevestigen onderzoeksbureaus. Zo voorspelt Gartner dat het aantal verbonden devices verdertigvoudigt(!) in iets meer dan tien jaar tijd. In 2020 gaat het al om meer dan 26 miljard verbonden apparaten. De conclusie is duidelijk: alles raakt meer en meer met elkaar verweven. Het verandert bovendien de spelregels voor bedrijven, met name de manier waarop zij concurreren.

Grote uitdaging
Bedrijven zijn zich over het algemeen bewust van de kansen die dit met zich meebrengt. Volgens het IDC-rapport ‘IDC Predictions 2015: Accelerating Innovation – and Growth – on the 3rd Platform’ nemen de investeringen in het Internet of Things in 2015 toe tot meer dan 1.7 triljoen dollar. In 2020 stijgt dat verder naar 3 triljoen dollar en bijna 30 miljard devices. Maar hoe bedrijven daar precies van moeten profiteren is voor velen een grote uitdaging, aldus Gartner. Slechts minder dan 25 procent van de ondernemingen geeft aan hiervoor een heldere strategie te hebben.

Digital economy
Het Internet of Things vormt de voedingsbodem van een nieuw soort economie, de digitale economie. Voor normale burgers betekent het allereerst een veiliger en gemakkelijker leven. Neem bijvoorbeeld de connected car. Een internetverbinding, real-time communicatie tussen voertuigen en historische routevoorkeuren zorgen voor een veiliger verkeer en een vermindering van reistijden.

Maar die digitale economie zorgt ook voor een ander verschijnsel, namelijk de ‘sharing economy’, waarin het efficiënt delen van goederen en diensten centraal staat. Dat wordt steeds populairder, dankzij de opkomst van diensten als Zipcar, Uber en Airbnb. Bij die diensten zorgen de waardevolle connecties tussen ‘dingen’ en mensen voor nieuwe, duurzame verdienmodellen die minder draaien om ‘bezit’ en meer om het efficiënt gebruik van, en de toegang tot diensten.

Traditionele machtsverhoudingen op de schop
De digitale economie zaagt daarnaast aan de traditionele machtsverhoudingen. Neem bijvoorbeeld crowdsourcing, waarmee zowel bedrijven als consumenten minder afhankelijk worden van banken. Waardevolle verbindingen tussen mensen maken deze financieringsvorm mogelijk. Ook in de media knaagt het aan oude machtssilo’s. Denk aan entertainmentkanalen als Netflix, Hulu en Sony. Zij gaan geheel voorbij aan de regeltjes van de traditionele media. Traditionele kabelmaatschappijen staan erbij en kijken er naar, of komen noodgedwongen zelf met een alternatief. De televisie is daarbij overigens allang niet meer het enige afspeelmedium, we kijken uitzendingen net zo gemakkelijk op een tablet.

Ook voor bedrijven zijn de digitale economie en het Internet of Things enorme ‘disruptive’ factoren. Het biedt beslissers de tools en informatie die ze nodig hebben om klanten beter te bedienen en klinkende businessresultaten te realiseren. Machinenetwerken koppelen sensoren, componenten, apparatuur en activiteiten. Daarmee kunnen bedrijven marktinformatie inwinnen, operationele risico’s verkleinen, supply chains verkorten en een ongekende klantervaring realiseren. Dankzij automatisering van dataverzameling en operatie kunnen bedrijven processen op afstand beheren, trends monitoren en hun concurrentievoordeel vergroten.

Het negeren van deze nieuwe realiteit is eigenlijk geen optie. “De plicht voor business leiders is duidelijk: achterop raken in het creëren van interne en externe netwerken kan een ernstige vergissing zijn”, concludeerde McKinsey & Company recentelijk. De sleutel tot het succesvol uitbuiten van de networked economy is het snel krijgen van het juiste inzicht op het juiste moment. Dit tijdperk van hyperconnectiviteit vereist een real-time enterprise.

In-memoryplatform: de sleutel
Bedrijven kunnen met een beperkt aantal instrumenten nu al duurzame concurrentievoordelen opbouwen met de beschikbare data. Een belangrijke pion in die strijd is het gebruik van een in-memoryplatform. Bij een dergelijk platform vindt de volledige data-analyse in snel ram-geheugen plaats en niet op trage conventionele opslagmedia. Daardoor hebben beslissers veel sneller de beschikking over essentiële gegevens, ongeacht het volume of de complexiteit van de data.

Toch hebben organisaties daarvan alleen profijt als die inzichten rechtstreeks uit het hart van hun bedrijf afkomstig zijn. De meest essentiële, bedrijfskritische software zou dan ook op zo’n in-memoryplatform moeten draaien.

Een in-memoryplatform zorgt bovendien voor meer dan alleen snelheid. Het vereenvoudigt de zakelijke samenwerking doordat mensen, apparaten en businessnetwerken in real-time met elkaar kunnen communiceren. Het maakt hoge precisie targeting en social marketing mogelijk. En het is een goede basis voor vraaggedreven supply chains, slimmere, real-time business planning en simulaties. En voor proactief risicomanagement met een krachtige patroonherkenning.

Tussen inzicht en actie
Real-time platforms bieden een enkele datafundering voor zowel transactionele als analytische workloads. Dat verkleint het gat tussen inzicht en actie. Het verbindt contextuele data en zakelijke gebruikers op die plek waar beslissingen genomen moeten worden. Het maakt data mining en predictive analytics mogelijk in applicaties voor de eindgebruiker. Daarmee kunnen zij ook zonder een doctorgraad in data-analyse beter gefundeerde beslissingen nemen.

Het Internet of Things en de digitale economie drukken een enorm stempel op de hedendaagse realiteit en zullen dat ook op de toekomst doen. Wil je als bedrijf hiervan maximaal profiteren, dan is de kop in het zand steken de slechtst denkbare strategie. Maar het vereist wel investering in nieuwe technologieën en een herziening van de businessprocessen. Een real-time in-memoryplatform in het hart van de onderneming is daarbij de onmisbare basis.

Mark Raben, Head of Customer Innovations bij SAP Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here