Home Internet Internetters worden zich bewuster van privacy

Internetters worden zich bewuster van privacy

99

Privacy lijkt de next big thing te worden op het internet. Bescherming van privacy en controle over eigen persoonsgegevens voor en door consumenten om precies te zijn.

Tegenbeweging
Big Data is het buzzwoord dit jaar. Big Data is in het kort het combineren en analyseren van (losse) data-sets waarmee vervolgens bijvoorbeeld voorspellingen gedaan kunnen worden over koopgedrag van specifieke consumenten. Andere manieren waarop consumenten ‘gevolgd’ kunnen worden is via cookies, of op sociale netwerk sites zoals Facebook. Het komt er op neer dat consumenten het idee hebben de controle over hun persoonsgegevens kwijt te zijn. Niemand weet echt waar al hun gegevens voor gebruikt worden, hoe die gegevens gebruikt worden of wat het resultaat is van het combineren van hun gegevens via Big Data.

Privacy is geld waard
Het lijkt dat consumenten controle over hun gegevens op internet willen. Dit blijkt uit het succes van verschillende start ups in de Verenigde Staten die van bescherming van privacy hun business model gemaakt hebben. De verschillende partijen zien bescherming van privacy als the new frontier en een multi-billion dollar industrie.

Joost van Eymeren, Solv. Advocaten
Deze tekst verscheen eerder op de weblog van Solv.

2 REACTIES

  1. Tip: neem ook eens kennis van het zgn. “Manifest voor informatieverkeer”. Niet compleet of af; wel alvast evenwichtig. Zie http://www.informationdynamics.nl/pwisse/htm/manifest_informatieverkeer.htm . De eerste manifesto-regel luidt: “Informatie over de individuele (rechts)persoon is eigendom van diezèlfde (rechts)persoon.” Wow! Wie wil dat niet!?! Ja, dáár begint het mee! Ja, klopt, nuancering is op zijn plaats – bestudeer daarvoor de overige regels… en zie hoe we met een dergelijk manifesto al een hele stap voorwaarts maken als het gaat om privacy!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in