Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Internetveiligheid en onderwijs: er is hoop

Internetveiligheid en onderwijs: er is hoop

71

Drie jaar geleden kondigde het Department of Homeland Security (DHS) – de Amerikaanse Binnenlandse Veiligheidsdienst – aan, dat ze zo’n duizend beveiligingsexperts zou inhuren om de kennis over internetveiligheid binnen de organisatie te vergroten. Mijn collega’s en ik waren verrast. Waar kon deze dienst zomaar duizend professionals vandaan halen? Binnen de sector hadden bedrijven veel moeite om gekwalificeerde kandidaten te vinden, zelfs met onze aantrekkelijke salarissen en aandelenpakketten.

Nu, drie jaar later is er niets veranderd op de arbeidsmarkt. Het tekort aan professionals op het gebied van internetveiligheid is zelfs nog groter geworden. Niet alleen in de Verenigde Staten, maar ook in Europa. Universiteiten blijven mensen afleveren die informatietechnologie studeerden. Ze kunnen goed programmeren, maar zelfs de meest basale kennis over internetveiligheid hebben ze niet onder de knie. Er is duidelijk een nieuw onderwijsmodel nodig, dat op korte termijn professionals aflevert die over de juiste vaardigheden beschikken.

Een recent project is gericht op het bouwen van Cyber Centers. Het concept achter Cyber Centers is het opleiden van beveiligingsprofessionals op mbo-niveau op basis van bestaande onderwijsmethoden. In de VS wordt dit type onderwijs aangeboden door ‘Community Colleges’, in Europa via leer-werkstages.

Verover de vlag
Cyber Center-studenten krijgen systeembeheercolleges in Windows en Linux. Daarna komen fundamentele onderwerpen over netwerkbeheer aan de orde. Als ze dit succesvol hebben afgerond, krijgen ze een praktische training in internetveiligheid. Dit houdt in dat ze deelnemen aan een ‘verover-de-vlag’-wedstrijd met de naam NetWars. Bij dit spel word je in feite twee dagen lang ondergedompeld in beveiligingsuitdagingen. Hierbij zijn de studenten het blauwe team en moeten ze een echt netwerk verdedigen tegen de aanvallen van het rode team, bestaande uit veteranen van de beveiligingsindustrie. De verdedigers moeten als team opereren, hun kennis van systeem- en netwerkbeheer toepassen en laten zien hoe snel ze kunnen reageren op nieuwe uitdagingen.

Als NetWars succesvol is gespeeld, volgt meer klassikaal onderwijs op het gebied van internetbeveiliging, waardoor de studenten hun kennis op dit gebied kunnen verdiepen. Om het tekort aan leraren op het gebied van internetbeveiliging op te vangen, krijgen deze teams online les. Hierbij zet het Cyber Center cursussen in die overal commercieel worden gebruikt. Studenten krijgen les in forensisch onderzoek, penetratietests, perimeterbeveiliging en veilige codering, in een mix van online en praktische lessen. Periodieke examens en wedstrijden zorgen ervoor dat studenten hun kennis bijhouden en zich staande weten te houden bij nieuwe uitdagingen. Het onderwijsprogramma eindigt met een half jaar in-company training, waarbij studenten bij een deelnemende sponsor van het programma de internetveiligheid op zich nemen. Hier krijgen ze de kans om hun nieuw verworven kennis in te zetten in een echte omgeving.

Inhuren
Een pilot van het programma liet een ongekende interesse zien van studenten. Er waren meer dan zeshonderd inschrijvingen voor slechts twintig leerplekken. De eerste lichting is inmiddels afgestudeerd. Persoonlijk geloof ik in dit project: het gebruikt immers de beschikbare onderwijsmethoden. Daarnaast maakt het aanspraak op de bestaande computerkennis die deze jonge mensen meenemen en combineert dit met praktische aspecten van internetbeveiliging. Juist die aspecten komen in het reguliere onderwijs niet aan de orde. Ik zou deze jonge professionals zo inhuren.

Wolfgang Kandek, CTO Qualys

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in