Home Ondernemen & Business Intertoys is dood. Lang leve Intertoys!

Intertoys is dood. Lang leve Intertoys!

158

Dankzij een Portugese investeerder met diepe zakken en grote plannen, blijft speelgoedketen Intertoys grotendeels behouden. Maar nu begint het pas. Wat moet Green Swan doen om weer wat muziek in die winkel te blazen?

Retaildeskundige Cor Molenaar wist het in 2017 al, toen Blokker Intertoys verkocht aan Alteri. “De nieuwe investeerder zal echt met nieuwe vernieuwende concepten moeten komen om mensen naar de winkels te lokken. Anders zal het moeilijk worden om te overleven.” Alteri heeft duidelijk niet naar hem geluisterd.

Magische belevingswereld

Bij RTV Drenthe was retail deskundige Tom Kikkert daarom wat duidelijker. “Je moet van je zaak meer maken dan een winkel. Denk aan Hamleys in Londen, waar verkopers continu met speelgoed in de weer zijn. Kun je je winkel in een leuke plek veranderen, dan zit er zeker toekomst in.” En retail deskundige Paul Moers was zelf heel expliciet in de Volkskrant. “Er moet een magische belevingswereld gecreëerd worden waarin al het speelgoed wordt uitgestald. De kunst is om klanten iets te bieden waar hun mond van openvalt: er moeten helikoptertjes in de zaak kunnen rondvliegen, een grote Eiffeltoren van Lego gebouwd kunnen worden en je moet in de winkel kunnen gamen.”

Dat is een heleboel ‘moeten’. Gelukkig heeft Green Swan CEO Paulo Andrez zelf ook al een heel aardig beeld van waar hij naartoe wil. De man is IT’er van oorsprong, dus het verbaast vast niemand dat hij de distributie en de online verkoop wil optimaliseren met digitale technieken. Maar daarnaast laat hij blijken niet vies te zijn van alternatieve businessmodellen. In verschillende interviews liet hij ballonnetjes op over speelgoedverhuur, Escape Rooms voor kinderen in de winkels en 3D-printers die ter plekke het speelgoed van je dromen kunnen printen.

Hoe realistisch al die dromen zijn gaan we meemaken in de komende jaren. Maar met zijn ondernemende geest en bereidheid om buiten de (speelgoed)doos te denken, maakt Andrez met zijn Green Swan zeker een kans. Mits het intelligent wordt aangepakt natuurlijk.

Wijsheid

“Intelligentie is het vermogen je aan te passen aan verandering”, zei Stephen Hawking ooit. Het belangrijkste is te onthouden dat, alle deskundologen ten spijt, niemand de wijsheid in pacht heeft. Dé winnende formule voor speelgoedwinkels bestaat nu eenmaal niet. Wat wel bestaat is wilskracht, een ondernemende geest en een degelijke voorbereiding.

Want één ding is zeker: in deze tijd moet je op alles voorbereid zijn en klaarstaan om onmiddellijk van koers te wijzigen als de omstandigheden veranderen. Falen is niet erg – als je het maar snel doet én in staat bent ervan te leren. Creatieve ideeën zijn goed om je merk in beweging te houden, maar als het niet werkt, moet het worden aangepast of stopgezet.

Technologie

De enige manier om daarop voorbereid te zijn, is door omstandigheden te scheppen die ruimte laten voor verandering. Zorg bijvoorbeeld dat je lock-in en maatwerkoplossingen vermijdt. Zorg dat de technologie die je gebruikt relatief eenvoudig voor andere toepassingen kan worden ingezet. Als je klantenbinding wilt bereiken door allerlei evenementen in je zaak te houden, dan is het verstandig ervoor te zorgen dat je een goed functionerend systeem hebt om die klanten te herkennen en te registreren. Als je dat goed geregeld hebt, maakt het niet meer uit of je een Escape Room, een Meet & Greet of een wedstrijd zaklopen organiseert.

Hetzelfde geldt voor andere basisvoorwaarden. Als je wilt inzetten op het gebruik van ICT, in welke vorm dan ook, dan moet je kunnen garanderen dat dergelijke toepassingen in al je vestigingen snel, betrouwbaar en veilig kunnen draaien. Een slechte gebruikservaring kan zelfs het leukste initiatief om zeep helpen. Investeren in goede, breed inzetbare (draadloze) netwerkverbindingen. Goede dekking, voldoende snelheid, capaciteit en beschikbaarheid geeft je de vrijheid te experimenteren met nieuwe oplossingen. Dit zonder de angst dat onverwacht succes het initiatief meteen de nek om draait.

Goede ideeën hebben alleen kans van slagen als ze goed worden uitgevoerd. Green Swan heeft duidelijke ambities met een stevige digitale component. Wat daarvan terecht komt, staat of valt met de bereidheid te investeren in een solide infrastructuur waarin al die wilde ideeën daadwerkelijk tot wasdom kunnen komen.

Spencer Hinzen, EMEA Director Business Development bij Ruckus Networks

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in