Home Ondernemen & Business Is mobiliteit de motor van het MKB of het MKB de motor...

Is mobiliteit de motor van het MKB of het MKB de motor van mobiliteit?

110

Mobiliteit heeft de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt in het bedrijfsleven. En die groei zal voorlopig niet afnemen. Ondernemingen realiseren zich dat mobiel zijn tal van zakelijke voordelen biedt. Een mobiel bedrijf is flexibel, kan zich makkelijk aanpassen en is altijd bereikbaar. Allemaal kenmerken die ertoe bijdragen een gelijk speelveld te creëren en een snelle groei te realiseren.

Volgens recent onderzoek ziet de top-25% van de MKB-bedrijven het verdubbelen van de omzetgroei als een rechtstreeks gevolg van het enthousiasme waarmee zij mobiele technologieën adopteren. Voor hen lijdt het geen twijfel: mobiliteit is de drijvende kracht achter het MKB. Maar zijn deze ‘early-adopters’ nu verantwoordelijk voor het stimuleren van mobiliteit binnen het bedrijfsleven en het verder ontwikkelen van mobiele technologieën of worden zij vooral gedreven door de noodzaak gelijke tred te houden met hun concurrenten?

Er zijn meer dan twintig miljoen bedrijven in het MKB in Europa. Samen vormen zij de ruggengraat van een groeiende, oplevende economie. Omdat deze bedrijven zo’n aanzienlijk deel van het zakelijke landschap uitmaken, kunnen technologieleveranciers ongetwijfeld iets van hen opsteken en op die manier inzicht krijgen in deze markt in het klein. Hierdoor kunnen ze weer slimmer investeren in onderzoek, innovatie en – uiteindelijk – de ontwikkeling van mobiele producten.

Van nature flexibeler
Kleine bedrijven vinden dat zij vaak het best gepositioneerd zijn om nieuwe technologieën te omarmen, zeker in vergelijking met sommige grotere rivalen. Want multinationals mogen dan over een omvangrijk IT-budget beschikken, de starre en verouderde protocollen waar zij mee werken, zijn dikwijls een sta in de weg voor het snel accepteren van technologie.

Maar MKB-bedrijven zijn van nature ook flexibeler. Dat kan in hun voordeel uitpakken als zij innovatieve oplossingen aanschaffen die de kloof tussen henzelf en meer gevestigde concurrenten helpt overbruggen. Omdat ze met kleinere budgetten werken, moeten ze op zoek naar IT die niet alleen innovatief, maar ook betaalbaar is. Dit maakt een schaalbare prijsberekening op basis van exploitatiekosten (Opex), zoals tegenwoordig gebruikelijk is bij veel professionele cloudservices, erg aantrekkelijk. Doordat MKB-bedrijven geen strikte protocollen hanteren die een vlotte implementatie belemmeren, zijn zij in staat snel te handelen en deze technologieën veilig te adopteren, in de zekerheid dat ze hun uitgaven binnen bepaalde grenzen kunnen houden en deze eenvoudig naar boven kunnen bijstellen zodra ze groeien.

Kantoor van de toekomst
We zien steeds meer bedrijven transformationele IT-projecten implementeren om medewerkers flexibeler te maken en zo aan de hogere verwachtingen van de klant te kunnen voldoen. Iets wat intrinsiek verbonden is met zowel de opmars van mobiliteit als sociale aspecten. In plaats van een klantenserviceteam van negen tot vijf op kantoor paraat te hebben, kan het MKB met de juiste mobiele oplossingen hun activiteiten over een langer tijdsbestek uitsmeren en profiteren van veel kortere responstijden.

Nu het werven en behouden van klanten in de huidige competitieve markt zo belangrijk geworden is, zien steeds meer MKB-bedrijven de waarde van mobiele IT in. Of het nu gaat om ultradraagbare devices of om cloudapplicaties op maat die erop gericht zijn specifieke taken efficiënter uit te voeren. Bovendien zijn het vaak deze MKB-pioniers die innovatieve mobiele apps ontwikkelen om in een zakelijke nichebehoefte te kunnen voorzien – nog een bewijs dat MKB-bedrijven in sommige opzichten een belangrijke rol spelen bij de opmars van mobiele IT. Daarnaast is mobiele technologie essentieel voor het elimineren van ‘dead-time’, wat maakt dat MKB’ers elke minuut van hun kostbare tijd kunnen benutten.

Mobiliteit helpt het MKB om met rivalen te concurreren door hen in staat te stellen daar kantoor te houden waar zij zich op dat moment bevinden. Natuurlijk werkt moderne technologie in het voordeel van alle ondernemingen. Maar zij sluit naadloos aan bij de manier waarop MKB-bedrijven functioneren, zodat deze kunnen investeren waar dat het meeste nodig is en de kosten elders kunnen beperken.

Voorwaarde voor succes
Aangezien de markt voor mobiele apparatuur, zowel qua aantallen als qua diversiteit, sterk groeit (onderzoekers voorspellen dat het aantal jaarlijkse leveranties van wearables wereldwijd zal oplopen van 33 miljoen dit jaar tot 148 miljoen in 2019), zal het vermogen van bedrijven om zulke innovaties snel te adopteren en te implementeren de komende jaren waarschijnlijk nog belangrijker worden, willen zij succes hebben. Deze cyclus staat centraal bij het stimuleren van mobiliteit, of MKB-bedrijven nu instigator of adoptant zijn.

Wanneer deze bedrijven groeien, moeten zij de cruciale rol die mobiele technologie in hun activiteiten speelt, niet verwaarlozen en op dat gebied als voorloper blijven fungeren. Er zal immers altijd een concurrerend kleiner bedrijf klaarstaan dat bereid is de nieuwste oplossing te adopteren in een poging de markt te verstoren.

Ronald Ravel, Country Manager Toshiba Information Systems Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in