Home Ondernemen & Business Markt biedt slechts plaats voor IT-bedrijven die optreden als ‘trusted advisor’

Markt biedt slechts plaats voor IT-bedrijven die optreden als ‘trusted advisor’

72

In deze 24uurseconomie staan bedrijven voor de uitdaging continu online te zijn. De wereld van IT wordt echter steeds complexer. Klanten hebben daarom behoefte aan betrouwbare partners die niet alleen garanderen dat hun systemen altijd beschikbaar zijn, maar dit ook doen op een manier die ze begrijpen. IT-dienstverleners, system integrators en andere IT-bedrijven moeten zich dan ook realiseren dat het niet meer voldoende is om slechts te fungeren als leverancier van hard- en software. Klanten verwachten dat zij ook de rol van ‘trusted advisor’ op zich nemen.

Toch gebeurt dat in de praktijk nog maar heel weinig. Iedere technologische ontwikkeling brengt een stroom aan nieuwe bedrijven met zich mee die een graantje mee willen pikken. De IT-markt is hier geen uitzondering op. Kijk naar de opkomst van de cloud. Deze ontwikkeling bracht talloze cloud-aanbieders voort. Klanten worden vervolgens overspoeld met aanbieders die hen allerlei diensten willen verkopen, maar veel van deze bedrijven geven niet thuis, zodra er problemen ontstaan.

IT-bedrijven die zich willen onderscheiden, moeten in mijn optiek dan ook de uitdaging aan willen gaan om een echt aanspreekpunt voor de klant te worden. Klanten hebben niet nog meer hardware of applicaties nodig, ze hebben behoefte aan minder complexiteit en een eerlijk advies. IT-dienstverleners die zich opwerpen als vertrouwde adviseur kunnen hun expertise inzetten om IT voor de klant weer wat toegankelijker en eenvoudiger te maken. Daarnaast draagt dit in positieve zin bij aan de klantrelatie.

Een andere ontwikkeling is dat klanten – die de afgelopen jaren flink hebben geïnvesteerd in IT – vinden dat het nu weer de beurt is aan de IT-dienstverleners om te investeren in hun IT-infrastructuur. De klant wil kunnen rekenen op continue beschikbaarheid en flexibiliteit, waardoor hij uiteindelijk alleen hoeft te betalen voor de diensten die hij gebruikt. Dit legt meer druk op de dienstverleners om te investeren in hun eigen systemen en deze zo te ontwerpen dat ze maximale flexibiliteit en beschikbaarheid bieden. Of je nu opslag, een infrastructuur of cloud-gebaseerde applicaties levert, de enige manier om je klanten de benodigde continue beschikbaarheid en flexibiliteit te garanderen, is door dit eerst voor je eigen omgeving te garanderen. Toch laat de bescherming van de omgeving van dienstverleners vaak nog te wensen over.

In veel gevallen zijn de kosten hierbij het probleem. Echter, IT-bedrijven zouden deze kosten eens tegenover de waarde van hun reputatie moeten zetten. Het is heel goed om op de kosten te letten, maar dit mag niet betekenen dat er maar half werk geleverd wordt. En als dat wel gebeurt moet je je als IT-dienstverlener afvragen wat hiervan uiteindelijk de gevolgen voor je reputatie en bedrijf zullen zijn.

Het is voor IT-dienstverleners wel mogelijk om de eigen IT-omgeving beter beheersbaar te maken, continue beschikbaarheid te bieden en tegelijkertijd klanten efficiënter te bedienen tegen lagere kosten. Belangrijk hierbij is het kiezen van de juiste tools. Het merendeel van de traditionele tools slaagt er niet in om bedrijven de databescherming te bieden die ze nodig hebben. Hierdoor ontstaat een kloof tussen wat de business vraagt als het gaat om de beschikbaarheid van applicaties en wat IT op dat gebied kan bieden. Virtualisatie maakt multi-tenanting mogelijk, wat zorgt voor een betere return on investment voor ieder stuk hardware. Maar dit betekent ook dat je een uitstekende beveiliging en databescherming nodig hebt. Idealiter zouden je klanten niet meer dan een minimale onderbreking moeten ondervinden wanneer zelfs je primaire datacenter afbrandt. Met de juiste hypervisor, opslag, cloud-connectiviteit en databescherming is dat heel goed mogelijk voor zelfs relatief kleine activiteiten.

Het komt erop neer dat klanten moeten kunnen vertrouwen op een IT-dienstverlener die hen helpt op een strategische manier na te denken over hun infrastructuur en diensten, zodat ze hun bedrijf verder kunnen laten groeien. Het is essentieel dat IT-dienstverleners eerst hun eigen IT-omgeving goed op orde hebben voordat zij de rol van adviseur kunnen vervullen. Voor IT-bedrijven die deze rol van adviseur niet op zich willen of kunnen nemen, zal in de markt geen plaats meer zijn.

Ronald Ooms, Vice President North East EMEA bij Veeam Softwar

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in