Home Innovatie & Strategie Nieuwe generatie ontwikkeltalen: IT-dienstverleners wakker worden!

Nieuwe generatie ontwikkeltalen: IT-dienstverleners wakker worden!

106

Bedrijven moeten zich tegenwoordig voortdurend aanpassen aan veranderende omstandigheden en voldoen aan een steeds hoger verwachtingspatroon als het gaat om de gunst van de klant. IT is hierbij bedrijfskritisch, aangezien het merendeel van de bedrijfsprocessen vandaag de dag wordt ondersteund door softwaresystemen. Daarnaast biedt IT kansen om nieuwe dienstverleningsconcepten te ontplooien en innovatie te realiseren. Omdat IT steeds nadrukkelijker het concurrerend en innovatief vermogen van bedrijven bepaalt, moeten nieuwe applicaties sneller worden ontwikkeld en opgeleverd. Ze moeten met een korte time-to-market waarde opleveren voor de gebruikers en de organisatie. Mede door de toegenomen concurrentie, een kortere window-of-opportunity en teruglopende budgetten zijn bedrijven hun IT-projecten de laatste jaren steeds kritischer gaan bezien. Ze zitten meer op de budgetten en kijken nadrukkelijker naar de toegevoegde waarde van een applicatie. Het ontwikkelen van software moet derhalve sneller, efficiënter en vooral succesvoller.

Dit is de reden dat de traditionele watervalmethode steeds vaker wordt ingeruild voor de agile methode, met Scrum als belangrijkste exponent. Met agile methoden kan namelijk in korte, overzichtelijke iteraties van enkele weken snel werkende software worden opgeleverd. Bij agile methoden wordt gewerkt in multidisciplinaire teams, waarbij een grote inbreng van gebruikers wordt gevraagd. De focus ligt op het tijdig opleveren van business value. Agile is dan ook niet voor niets steeds vaker de standaard binnen IT-organisaties. Softwareontwikkeling via agile methoden is nog verder in een stroomversnelling geraakt dankzij het gebruik van high productivity platforms zoals OutSystems. Deze tools automatiseren de complete applicatie-lifecycle, van ontwikkeling, via testen tot en met de productiefase. Het automatiseren van het volledige delivery-proces helpt IT-organisaties bovendien in de transitie naar een DevOps-cultuur. Met een Rapid Application Delivery-platform is het volledige change management-proces te sturen, waarbij Development en Operations elk een eigen rol hebben en waarbij de kans op fouten sterk wordt gereduceerd. Met andere woorden: een Rapid Application Delivery platform faciliteert het DevOps samenwerkingsproces zonder dat risico’s toenemen.

IT-dienstverleners moeten uurtje factuurtje loslaten
Met een uitgebreid aanbod van Rapid Application Delivery-tools die het volwassenheidsniveau hebben bereikt en in de markt breed worden geaccepteerd, staat niets ‘continuous delivery’ en een schaalbare organisatie in de weg. In theorie dan, want in de praktijk houdt een groot deel van de partijen die geacht worden agile te werken en gebruik te maken van Rapid Application Delivery-tools nog vast aan de ouderwetse manier van software ontwikkelen. Ik heb het dan vooral over de grote IT-dienstverleners, waarbij bedrijfseconomische motieven ten grondslag liggen aan hun starre houding. Zij werken volgens het uurtje-factuurtje-model, waardoor ze er baat bij hebben dat hun medewerkers zo lang mogelijk op een project bij de klant zitten. Immers, hoe langer een project duurt, hoe hoger de rekening is die ze kunnen sturen. Agile methoden, waarbij zowel de tijd als het budget vooraf worden vastgezet, druisen in principe volledig tegen datgene in waar de grote IT-dienstverleners hun bestaansrecht aan ontlenen.

Toch zullen ook deze spelers meer agile moeten gaan werken en vaker Rapid Application Delivery-tools in moeten gaan zetten, doordat hun klanten de traditionele werkwijze niet langer accepteren. Want die zien ook dat het op de agile manier beter en sneller gaat, met meer afstemming tussen business en IT en applicaties die beter aansluiten bij de behoeften van de organisatie. Bedrijven aanvaarden simpelweg niet langer dat projecten uitlopen, dat budgetten worden overschreden en al helemaal niet dat applicaties na oplevering niet blijken te voldoen. En geef ze eens ongelijk!  De grote IT-dienstverleners doen er daarom goed aan zich te oriënteren in de verschillende platforms en tools die er in de markt beschikbaar zijn en hierin een weloverwogen keuze te maken. Want alleen zo kunnen zij in de toekomst binnen tijd en budget applicaties voor hun klanten ontwikkelen die business value opleveren. En dit lijkt me op de lange termijn een stuk beter bestaansrecht.

Ing. Ruud Hochstenbach is Account / Partner Manager bij OutSystems Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in