Home Innovatie & Strategie IT-er heeft te weinig ethisch besef

IT-er heeft te weinig ethisch besef

53
gekkenhuis

‘Als het registreren van wapenbezit bij de politie niet meer gebeurt, omdat invoer in het informatiesysteem te ingewikkeld is, kan dat betekenen dat dienders naar de Rozenstraat 13 worden gestuurd zonder te weten dat de bewoner vuurwapens in huis heeft’. Dit citaat komt uit een interview met Jeroen van den Hoven uit de IT-auditor (nr. 3 – 2011).
Mensen die technologie bouwen, of daartoe opdracht geven, hebben een grote verantwoordelijkheid. IT-oplossingen zorgen ervoor dat het werk van mensen in tal van sectoren fundamenteel veranderd is en verder zal veranderen. De keuzes die de IT-professional maakt, raken de belangen van veel mensen.

Jeroen van den Hoven (hoogleraar Ethiek aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management van de Technische Universiteit Delft) vindt dat IT-ers hier in proportie – met de belangen die op het spel staan – verantwoordelijk voor moeten worden gehouden. Van den Hoven pleit voor meer moreel besef bij IT-ers bij het ontwerpen en bouwen van IT-oplossingen. Volgens van den Hoven houden IT-ers zich vooral bezig met alleen functionele requirements. Veel te beperkt vindt hij.

Van den Hoven heeft gelijk, vind ik. De waardebeleving van IT is al veel verder ontwikkeld dan slechts het meten van kosten, benefits en gebruikersvriendelijkheid op basis van functionele requirements. Mensen zijn anno 2013 ‘vergroeid’ met IT. Niet goed functionerende IT leidt tot de nodige emotionele schade zoals frustratie, irritatie en stress. Deze schade ontstaat zowel bij het gebruik van ‘oude’ IT als ‘nieuwe’ IT (zie link. http://www.blogit.be/de-waarde-van-it-van-bedrijfsmiddel-tot-virtueel-zintuig)

Veel professionals in het werkgebied van IT zijn teveel bezig met de techniek zelf, zonder zich af te vragen of hun bijdrage ook daadwerkelijk waarde creëert voor gebruikers en emotionele schade voorkomt. Gebruikers van IT-oplossingen zijn het bestaansrecht van de IT-professional. Ook het vakgebied van IT-servicemanagement (vroeger heette dit gewoon IT-beheer) zit veel te veel gevangen in het eigen ingewikkelde web van ITIL-procedures en begrippen.
Veel gebruikers hebben schrik voor de telefonisch helpdesks en (self)service portals, wanneer ze deze voor een storing of mankement aan hun IT-uitrusting nodig hebben. Ook zijn er veel voorbeelden van een gebruiker die een storing meldt en aangeeft niet meer te kunnen werken omdat zijn/haar IT-apparaat het niet meer doet. Omdat het dan maar om één gebruiker gaat krijgt de storing een lage prioriteit. De gebruiker moet dan soms dagenlang improviseren om toch maar zijn/haar werk te kunnen doen. Het zal je maar gebeuren …

Ethisch besef is te borgen via registers zoals de VRI (http://vri.net/). Ik ben daar niet op tegen. Maar ethisch bewustzijn vanuit de IT-professional zelf is nog veel krachtiger denk ik. Het zou intuïtief onderdeel moeten zijn van het werk van de IT-professional. Dus beste IT-professional. Stel je telkens weer de vraag: Welke waarde creëer ik voor de gebruiker?

Leon Dohmen, dohmen@logica.com“>Leon.dohmen@logica.com

1 REACTIE

  1. Ik ben net herstellende van een systeemcrash en dat brengt me op i.t. ethiek.
    i.t. vraagt om een eigen ethiek. net zoals dokters een medische ethike hebben. Zij gaan niet over de beschikbaarheid van alcohol voor mensen onder de zestien, zij beslissen of de jongere comazuiper eerder gered moet worden dan de obese oudere.
    I.T. ethiek gaat over de backup van de gegevens. Wie voelt de schuld van het verloren gaan van gegevens.
    Het gaat niet over de aard vand e gegevens in de database maar hooguit over rollen en authenticatie, en dus ook over backups.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here