Home Innovatie & Strategie Drempels weg: online zorg-platform maakt indruk

Drempels weg: online zorg-platform maakt indruk

85

Gelukkig is het niet alleen kommer en kwel in de zorg. Recent bleek dat innovatie wel degelijk mogelijk is als je maar visie en durf toont. JIP (Jouw Internet Portaal) is een unieke website die het internet toegankelijk maakt voor mensen met een verstandelijke beperking. JIP vormt zich als geen ander naar de wensen van gebruikers en is wat mij betreft een voorbeeld voor andere zorginstanties.

Overal in de zorg is men op zoek naar nieuwe technologische oplossingen om kosten te verlagen door middel van automatisering en self-service omgevingen. Er wordt daarbij veel gesproken over apps, maar zijn die wel de meest efficiënte oplossing? JIP werd ontwikkeld door de ’s Heeren Loo Zorggroep en de organisatie won er recent al de Intra.Net Award 2014 mee. Het is ook een opmerkelijk platform, omdat het geen app is, maar een voor aanraakbesturing geoptimaliseerde website. De omgeving is daardoor te gebruiken op zowel pc’s als tablets en bovendien te gebruiken door mensen met een verstandelijke beperking. Dat is ‘user experience’ op een hoog niveau en in een uiterst privacygevoelige sector als de zorg.

Geen techniek maar visie
Het nieuwe internetportaal JIP werd begin oktober gepresenteerd in het Rijksmuseum in Amsterdam. Circa 240 cliënten kregen hier de gelegenheid om onder begeleiding kennis te maken met de nieuwe webomgeving. Volgens ’s Heeren Loo is het een veilige omgeving, waarin deze mensen allerlei voor hen bestemde informatie kunnen zoeken en vinden. Je kunt dan denken aan instructies voor het gebruiken van een bankpas, maar ook aan spelletjes, nieuws of Youtube-video’s. Deze webomgeving wordt ingericht in overleg met de verwanten van de cliënten, waardoor het platform ook een zorghulpmiddel is. Volgens mij is dit een prachtig voorbeeld van een geïntegreerd platform, dat uiterst diverse doelgroepen in de zorgketen met elkaar laat samenwerken. Het opzetten ervan vereist visie, maar ook daadkracht om voor het meest geschikte platform te kiezen. Want hoeveel van dit soort portal-omgevingen zijn er in het verleden niet al tijdens de ontwikkeling roemloos ten onder gegaan?

Denken in platformen
Als je het hebt over innovatie in de zorg, dan lijkt het me dat de zorgbehoevenden daarbij centraal zouden moeten staan. Tijdens de presentatie van het JIP-platform werd dit me meer dan ooit duidelijk. Je kon zien hoe de gebruikers zichtbaar genoten van deze website, die hen op een veilige manier introduceerde met de online wereld. Met dank aan iets ogenschijnlijk simpels als een website kunnen ze nu actiever deelnemen aan de samenleving en hun sociale netwerk verbreden. En dit alles is geen losse app of geïsoleerde website, maar een onderdeel van een zorgplatform. Dat is denk ik de visie die meer zorginstanties zouden moeten nastreven: meer denken in platformen en minder in technologie. Lever diensten die aansluiten op je cliënten, maar doe dat op een geïntegreerde manier. In mijn visie dient technologie een nadrukkelijk doel te hebben, namelijk het verbeteren van de kwaliteit van leven. Daar wordt iedereen binnen en buiten de zorgketen beter van.

Ruud Kluivers is general manager van Liferay Benelux.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in