Home Security IT-vakjournalisten: een uitstervend ras

IT-vakjournalisten: een uitstervend ras

94

Als journalist kom je nog eens ergens. Het is leuk om een congres van beveiliger McAfee bij te wonen in Las Vegas. Vooral als de oud-president George W Bush een praatje komt houden. Minder leuk dan als blijkt dat George W, die al bijna vier jaar geen officiële functie meer vervult, er geen pers bij wil hebben. Alsof hij van ons vakjournalisten iets te duchten zou hebben. Sterker nog, met de komst van social media is iedereen een reporter in spe. Maar hoe dan ook, tijdens het vermakelijke uurtje Bush was er voor de journalisten een zeer interessante, not, presentatie over beveiliging van kerncentrales ingepland.

Bush en ook McAfee mochten blij zijn dat er nog vakjournalisten naar Vegas waren gekomen, want het lijkt een uitstervend ras te worden. Toen we ’s avonds met enkele Europese journalisten de stand van de zakelijk georiënteerde it-bladen doornamen, bleek dat er de afgelopen jaren een forse kaalslag had plaatsgevonden. In de meeste Europese landen is het aantal it-vakmedia minstens gehalveerd. Ik zeg bewust media, want wat er over is, verschijnt vaak enkel online. In Nederland is dat overigens niet anders. Het is ook maar de vraag of het einde van de leegloop al in zicht is. Een inventarisatie van de aanwezige Europese vakbroeders gaf aan dat het overal harken was. Het lichtpuntje kwam van een Australische journalist, die aangaf dat channel media daar zeer gewaardeerd en succesvol zijn.

Een ander lichtpuntje kwam van het Europese hoofd pr van McAfee, die aangaf dat ze alleen serieuze media had uitgenodigd. Dat wil zeggen media waarbij redactie en sales gescheiden zijn. Ik zeg bewust niet strikt gescheiden, want iedereen weet dat er altijd een grijs, bespreekbaar gebied moet zijn. Positief, omdat zeker in it altijd veel druk is om redactie en sales te vermengen. Veel bladen wijken onder die druk en zijn dan niet meer onafhankelijk. Dat zijn trouwens wel de bladen die in tijden van recessie het eerst het loodje leggen.

Het grappige is trouwens wel dat door deze selectie, er geen enkele Duitse it-journalist op de conventie was. Die zijn zo strak dat ze zich door een bedrijf niet om mogen laten kopen, en een tipje naar Las Vegas valt daar zeker onder. Gelukkig zijn wij niet zo rechtlijnig. Kom je nog ’s ergens.

Joost Heessels (1960) ging na zijn opleiding journalistiek de vakbladenwereld in. Na drie jaar startte hij zijn eigen uitgeverij; magenta publishing. Hierin is inmiddels een portfolio opgebouwd van magazines, online en events op het vakgebied van ict, telecom en office. Daarnaast is hij sinds twee jaar mede-eigenaar van Contender Company, specialist in curated content. Via twitter te volgen op @1joost

2 REACTIES

  1. En kwalitatief goede PR/marketing bij IT bedrijven is ook niet altijd de sterkste kant. Juist McAfee staat sinds vorig jaar op m’n zwarte lijst omdat Marketing voor vakblad-schrijfwerk alle vragen aan de technisch inhoudelijke experts afvangt en zelf, niet gehinderd door veel kennis van zaken, beantwoordt. Leidend tot verhalen met onvermijdelijk negatieve ondertoon en dat wilde ik zowel McAfee als de lezers niet meer aandoen…

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in