Home Cloud IT: van registreren naar voorspellen?

IT: van registreren naar voorspellen?

70

Mijn vak en passie, IT, wordt uiteindelijk echt intelligent en gaat de uitdaging tot betrouwbare voorspellingen aan!

Lag in het verleden de kracht van IT vooral in het registreren van het gebeurde en daarna het analyseren van die gegevens, vandaag wordt verwacht dat we gegevens van gestructureerde-, ongestructureerde-, social media- en real time-bronnen aan elkaar koppelen en uiteindelijk een voorspelling kunnen doen. Bijvoorbeeld over het gedrag van een koper.

Tegenwoordig wordt door de verkoop- en marketingstaf gevraagd: “Welke producten werden aan balie 7 verkocht? En aan wie? Waarom kocht zij / hij dat? Wie zijn haar / zijn vrienden?” De retailer wil bijvoorbeeld een kortingscoupon geven voor een populair product dat die betreffende klant meestal koopt. Welk product is dat? Hoe hoog moet die korting zijn?

Er zijn meer wensen. Wanneer die klant voor de balie staat moet zij / hij een berichtje krijgen op het mobiele apparaat! Eventueel zelfs afgestemd op de vrienden die om de klant heen staan en die beïnvloed kunnen worden.

De moderne IT-er is een meedenkende digitale ambassadeur. Hij kent de mogelijkheden van cloud, social-media en mobile-apps en brengt die samen. Hij is gewend te werken in multidisciplinaire teams en concentreert zich niet meer op de fysieke infrastructuur, maar ontwerpt slimme algorithmen voor een publiek van hypermobiele mensen.

De moderne IT-er krijgt te maken met het “ver-intelligenten” van auto’s en snelwegen en de invloed op de mens die beiden gebruikt. Hij / zij zal te maken krijgen met senioren, die door het slimme gebruik van biosensoren in combinatie met een intelligente IT-infrastructuur die overal en altijd “digi-tone” beschikbaar heeft, een comfortabel (gezond) zelfstandig leven kunnen leiden. Etc.

Laat ik me te veel meevoeren op de golven van de IT-hypes? Ik geloof het niet. Wanneer ik mijn studenten observeer, wanneer ik zie met welk een passie zij zich storten op de hiervoor beschreven “moderne-IT”, dan sterkt mij dat in het geloof dat zij, die jonge generatie, die nieuwe uitdaging van ons vak met plezier aangaan.

Hans Appel, Professor Computer Science & Sensor Technology

Hanze University of Applied Sciences, Groningen

1 REACTIE

  1. Hi Hans,

    Ja, dat zie ik ook gebeuren! Het is alleen een kwestie van creatievelingen en tijd, de techniek is er in de meeste gevallen al klaar voor of groeit met ons mee. Hier gaan hele leuke en goede dingen gebeuren.

    Ik zie ook een punt van aandacht dat wel eens tot wetenschap verheven zou kunnen worden. Nederlanders in het bijzonder mopperen altijd en houden niet van opdringerigheid. Als in een winkel een verkoper op een klant afkomt en “Kan ik u helpen?” vraagt dan staat de klant al bijna buiten. We houden er niet zo van als van alles over ons bekend is. Mijn vader zweerde bij zijn girorekening omdat die zo lekker onpersoonlijk was ten opzichte van banken waar men alles van je weet. Helaas, de Giro bestaat niet meer. Maar het idee erachter nog wel! Wie heeft er nog nooit zijn AH bonuskaart geruild met iemand anders om het systeem te sarren? Want vooralsnog is het eerder een commercieel belang voor de supermarkt dan voor de klant. En dat begrijpen klanten. Net als het feit dat bij diezelfde AH chemische luchten van versgebakken brood en appeltaart de winkel in worden gespoten zodat u m√©√©r koopt van de artikelen waarvan het type met de hoogste winstmarge op ooghoogte ligt.

    Kortom, het wordt even waken voor IT die opdringerig is. Die geld aan je moet verdienen. Geld verdienen mag maar de fun factor moet voorop staan. Als dat lukt, kom dan maar op!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in