Home Architectuur Jaguars in een IT-fabriek?

Jaguars in een IT-fabriek?

66

De IT Smart Factory gebruikt concepten uit de fabriekswereld om IT projecten op te zetten als een fabriek – met als doel een efficiënter projectresultaat. Kunnen we in dat opzicht iets leren van de fabriek waar Jaguars worden gemaakt?
In de Jaguar fabriek.

Een paar weken geleden had ik het genoegen om een kijkje te mogen nemen in de Jaguar fabriek in Engeland. Schitterend!
Allereerst visueel gezien: alles ziet er schoon, strak, rustig bewegend uit.
Als een goed geoliede machine rolt alles in gepland tempo door de productielijnen heen.

Vervolgens logistiek gezien: geen boutjes en moertjes in voorraadkastjes, maar grote sub-assemblies (een heel dashboard bijvoorbeeld) die exact op het moment dat ze nodig zijn aangeleverd worden.
Deze logistiek is geheel uitbesteed aan DHL, dus de geelrode wagens rijden af en aan – ook weer zonder stress, exact gepland en precies wetend wat waar hoe laat moet zijn.

Daarnaast qua werk: ook al is het een fabriek, niets is standaard. Elke op te leveren auto is maatwerk en heeft een briefje aan zich hangen: dit is sequence nummer 115 voor meneer Jansen uit Nederland – winterbanden, roodlederen bekleding, automaat, business GPS system etc.
Al deze zaken, plus de subassembies worden just in time in de fabriekslijn “ingeclicked”, door exact die engineer die daar de kennis en ervaring voor heeft.
Op het papieren briefje dat op de auto geplakt is, wordt na iedere handeling een stickertje geplakt: handeling afgerond, check.

En als laatste de incident-afhandeling: ook dit wordt op een rustige doordachte en geplande manier uitgevoerd. Is er een issue in de fabriekslijn, dan wordt op ‘de rode knop’ gedrukt en klinkt er een rustig melodietje. Ieder oplosteam heeft zijn eigen melodietje, en zodra zij hun melodie horen gaan ze naar de betreffende band, kijken of ze binnen de gestelde tijd de issue kunnen oplossen en zo niet dan halen ze de auto van de lijn af voor verdere handmatige afhandeling zonder de overige productie te beïnvloeden.

Wat kunnen we van Jaguar leren in de IT fabriek?
Visueel gezien zal de IT-fabriek helaas nooit zo zichtbaar worden als de Jaguar fabriek. (zie “IT-fabriek gevisualiseerd“). De IT-wereld is virtueel, digitaal, onzichtbaar voor het oog en alleen tastbaar via monitoring en scripting.

Logistiek gezien dan?
We zouden de IT stack als sub-assemblies kunnen zien: hardware, storage, OS, middleware, applicatie. Vaak komen deze van verschillende afdelingen, en hebben we geen DHL ertussen zitten die just in time al die elementen bij elkaar aflevert. Een uitdaging voor de IT-fabriek om eens goed om na te denken over een control room die deze logistiek op zich neemt.

Maatwerk via briefje? In de IT-fabriek werk je met opleverdocumenten die van station naar station gaan. Digitaal natuurlijk, we zitten tenslotte in de IT. Misschien terug naar de Jaguar-fabriekslogica en gewoon ouderwets een briefje met stickers van hand tot hand laten gaan?

En incident afhandeling? De IT-fabriek volgt hetzelfde principe van de rode knop. Echter vaak is de engineer die aan een station werkt, ook de persoon die de incidenten oplost. Het zou daarom goed zijn om een de flow van de reguliere productielijn in te plannen met één team, en daarnaast een additioneel oplosteam in te plannen voor de issues.
Klinkt het melodietje, dan rukken deze brandweermannen uit om de issue op te lossen, en zijn er geen issues, dan werken zij aan important maar non-urgent zaken zoals documentatie en kwaliteitsreviews.

Marianne Faro, Senior Smart Factory consultant bij Itility

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in