Home Innovatie & Strategie Miljarden dollars maken van een goed idee nog geen succes

Miljarden dollars maken van een goed idee nog geen succes

117

Ondernemers weten dat een goed idee afhangt van drie factoren: de financiering, de toepassing en de timing. Als een van deze elementen ontbreekt, kan zelfs het grootste bedrijf ter wereld een misser maken.

Google Glass is een goed voorbeeld van een misser. Soms is een product echter een toevallige uitvinding. Zo blijkt Google Glass voor Schiphol met een andere toepassing juist nu een heel geschikt product te zijn.

Van de drie succesfactoren voor een succesvol product, is geld bij Google geen probleem. Met een marktwaarde van 400 miljard dollar heeft het bedrijf diepe zakken. Google kan het zich daarom veroorloven te experimenteren met allerlei producten, van zelfrijdende auto’s tot Google Glass.

Experimenteren, dat betekent ook ‘leren hoe het niet moet’. Er zijn niet veel bedrijven die deze luxe hebben. Google gelukkig wel, want de echt waardevolle toepassing van een product is niet altijd wat de uitvinder voor ogen had. De werkelijke reden waarom mensen Google Glass niet massaal kopen, is dat je er met die bril gewoon raar uitziet. Toen de eerste mensen met mobiele telefoons hardop liepen te praten op straat, gaf dat ook een vreemde indruk. Sms’en bleek de uitkomst én het succes van deze apparaten.

Onverwachte toepassingen die een product veel populairder maken dan de oorspronkelijke bedoeling noemen we een ‘toevallige uitvinding’. Een goed voorbeeld daarvan is Coca Cola. De uitvinder bedacht een medicijn tegen maagklachten, het publiek zag er een heerlijke frisdrank in. Misschien gebeurt nu hetzelfde met Google Glass. Op Schiphol heeft men ontdekt dat de bril een uitstekende manier is om de beleving van de reizigers te meten. Onderzoekers kunnen precies volgen hoe mensen door de luchthaven bewegen en waar zij wel of niet naar kijken. Zo kan Schiphol de bewegwijzering verbeteren, maar ook advertenties beter plaatsen.

Van sociale mediagadget naar onderzoeksmiddel, kennelijk is dat wat de markt nu wil. Want het belang van het moment van de introductie van een product wordt vaak onderschat. Google Glass bevat geweldige technologie, maar mensen zijn er gewoon (nog) niet klaar voor. Het is grappig dat mensen die er wel klaar voor zijn Google Glass eigenlijk te beperkt vinden. Zij willen een bril waarmee je een fantasiewereld betreedt dankzij Virtual Reality. Logisch dat juist Facebook vorig jaar Oculus VR overnam, de maker van virtual realitybril Oculus Rift.

Met Oculus Rift sta je ‘midden in de beleving’ en kun je bijvoorbeeld ervaren dat je als een vogel vliegt. Volgens Mark Zuckerberg van Facebook vervangt de bril binnenkort het huidige mobiele platform. Of dat waar is, weet zelfs Zuckerberg niet. Want elk goed idee heeft de juiste tijd én de juiste toepassing nodig om succesvol te worden. Zelfs een Billion Dollar Idea van Google of Facebook.

Dik Graaff, Buyitdirect.com

1 REACTIE

  1. Lees The Black Swan van Nassim Nicholas Taleb en leer waar het om gaat bij het verkrijgen van succes!!

    Je kán het niet managen, zoals je artikel lijkt te suggereren. Je kan het wel pogen te organiseren (zoals Taleb onderbouwd).

    That’s All Folks.
    Harald van Kesteren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in